Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Framk. till T-Max
- Trådstartare michajlof
- Start datum
Jöörgen
Guest
Det finns en framkallare som heter Kodak T-Max. Gissa vilken film den avser Annars kan du prova Kodak XTOL eller Ilford DD-X.
Å andra sidan, varför göra det så svårt för sig? Det finns ''alltid'' en skvätt Kodak D76 i något hörn och det är inget fel på den framkallaren...
Å andra sidan, varför göra det så svårt för sig? Det finns ''alltid'' en skvätt Kodak D76 i något hörn och det är inget fel på den framkallaren...
green
Avslutat medlemskap
De flesta kodak-framkallare kan användas, men jag tycker nog att T-max filmerna klarar sig bäst i just T-max developer, och därtill ovanligt bra med de tidr som anges - brukar ju oftast avvika pga personlig smak.
En sak bara, En liten fuling som kodak verkar ha gjort med T-max filmerna är att filmbasen behåller en violett ton efter fixeringen, om man inte använder T-max fix, då går det bra. Den violetta tonen fungerar som ett kontrastfilter och ger väldigt hårda bilder. Så mitt råd är; testa dig fram till vilken framkallare du tycker bäst om, men använd T-max fix i vilket fall som helst.
Gr.
En sak bara, En liten fuling som kodak verkar ha gjort med T-max filmerna är att filmbasen behåller en violett ton efter fixeringen, om man inte använder T-max fix, då går det bra. Den violetta tonen fungerar som ett kontrastfilter och ger väldigt hårda bilder. Så mitt råd är; testa dig fram till vilken framkallare du tycker bäst om, men använd T-max fix i vilket fall som helst.
Gr.
matnyttige
Aktiv medlem
T-max filmerna förbrukar fixet mer än andra filmer och kräver samtidigt att man minst dubblerar fixeringstiden jmf med vanlig film.
Ta fliken i början av filmen och lägg den i ett litet glas med fix så ser du när den violetta färgen har försvunnit. (Den violetta färgen gör dock inte så mycket men ger en något mjukare kopia).
FX39 är en fin engångsframkallare också.
Ta fliken i början av filmen och lägg den i ett litet glas med fix så ser du när den violetta färgen har försvunnit. (Den violetta färgen gör dock inte så mycket men ger en något mjukare kopia).
FX39 är en fin engångsframkallare också.
mipert
Aktiv medlem
Jag är anhängare av två framkallare:
T-max och Agfa Rodinal.
Om du väljer T-maxframkallare så kan du ta en titt på denna gamla tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=2892&highlight=mina
Tänk på att T-maxfilmerna är känsliga för slarvig agitering, om man nöjer sig med att lite lojt vända dosan då och då så tappar filmen känslighet.
Nej, snabba coctailvändningar (tre stycken på fem sekunder) varje halvminut skall det vara.
Vad gäller färgen efter fixering så är den enklaste lösningen att fixera längre men det är inte den bästa.
Om du framkallar vid högre temperatur som 24° så försvinner färgen lättare.
Alltså, 24° i alla bad inklusive skölj.
En annan fördel är att du får ut maximalt med känslighet ur filmen, många säger att man skall exponera t-max 100 efter 80 och ofta beror det på att 20° framkallare inte nyttjar filmens känslighet maximalt.
Ytterligare ett sätt att få bort färgen är att använda Kodaks HCA-bad för bättre sköljresultat.
Eller 2%-ig natriumsulfitlösning i några minuter.
Jag använder också dubbla fixbad vilket ger effektivare fixering.
T-max och Agfa Rodinal.
Om du väljer T-maxframkallare så kan du ta en titt på denna gamla tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=2892&highlight=mina
Tänk på att T-maxfilmerna är känsliga för slarvig agitering, om man nöjer sig med att lite lojt vända dosan då och då så tappar filmen känslighet.
Nej, snabba coctailvändningar (tre stycken på fem sekunder) varje halvminut skall det vara.
Vad gäller färgen efter fixering så är den enklaste lösningen att fixera längre men det är inte den bästa.
Om du framkallar vid högre temperatur som 24° så försvinner färgen lättare.
Alltså, 24° i alla bad inklusive skölj.
En annan fördel är att du får ut maximalt med känslighet ur filmen, många säger att man skall exponera t-max 100 efter 80 och ofta beror det på att 20° framkallare inte nyttjar filmens känslighet maximalt.
Ytterligare ett sätt att få bort färgen är att använda Kodaks HCA-bad för bättre sköljresultat.
Eller 2%-ig natriumsulfitlösning i några minuter.
Jag använder också dubbla fixbad vilket ger effektivare fixering.
Jöörgen
Guest
Det ska nog inte vara några problem med att fixera filmen med Acufix men räkna inte med att helt bli av med magentasticket. Å andra sidan påverkar magentasticket ''bara'' kontrasten och den kan du kontrollera genom att variera framkallningstiden.
Titta på filmen efter dubbla klarningstiden (se nedan). Om den inte är färdig så kan du fixera den en stund till. Det är givetvis inte helt bra för filmen om du fixerar den för länge men du har goda marginaler så oroa dig inte för det. Det som framför allt händer är att du sliter på fixet.
De första 5 cm på filmen är ofta lite smalare. Klipp av den delen när du laddar filmen i spolen. Stoppa ner den remsan i fixet med tända lampor och rör runt lite med den. Efter ett tag så klarnar filmen och då har du klarningstiden. Man brukar rekommendera att man ska fixera sina filmer i dubbla klarningstiden. För filmer med traditionellt korn så brukar det bli 2-4 minuter men T-Max har ett modernt korn och då brukar brukar dubbla klarningstiden landa uppemot 3-5 minuter.
Titta på filmen efter dubbla klarningstiden (se nedan). Om den inte är färdig så kan du fixera den en stund till. Det är givetvis inte helt bra för filmen om du fixerar den för länge men du har goda marginaler så oroa dig inte för det. Det som framför allt händer är att du sliter på fixet.
De första 5 cm på filmen är ofta lite smalare. Klipp av den delen när du laddar filmen i spolen. Stoppa ner den remsan i fixet med tända lampor och rör runt lite med den. Efter ett tag så klarnar filmen och då har du klarningstiden. Man brukar rekommendera att man ska fixera sina filmer i dubbla klarningstiden. För filmer med traditionellt korn så brukar det bli 2-4 minuter men T-Max har ett modernt korn och då brukar brukar dubbla klarningstiden landa uppemot 3-5 minuter.
Henric86
Avslutat medlemskap
I ett av Kodaks produktblad stod följande om T-max 100 fixering.
Förläng fixtiden om du använder "vanligt fix". 5-8 minuter. Om fixet är dåligt eller fixeringstiden för kort lämnas en violett hinna kvar på filmen som en indikering. Fixera om filmen om detta uppstår. För att vara säker på att bli av med färgen kan HCA (Hypo clearing agent) med fördel användas efter fixeringen.
Mitt problem med filmen är att någon av bildkanterna ibland "spricker". Måste ha någonting med fixeringen att göra, för efter omfixering funkar det bra. Men kan man inte förstöra skärpan om man fixerar för länge?
Förläng fixtiden om du använder "vanligt fix". 5-8 minuter. Om fixet är dåligt eller fixeringstiden för kort lämnas en violett hinna kvar på filmen som en indikering. Fixera om filmen om detta uppstår. För att vara säker på att bli av med färgen kan HCA (Hypo clearing agent) med fördel användas efter fixeringen.
Mitt problem med filmen är att någon av bildkanterna ibland "spricker". Måste ha någonting med fixeringen att göra, för efter omfixering funkar det bra. Men kan man inte förstöra skärpan om man fixerar för länge?
Jöörgen
Guest
Spricker? Det har jag aldrig hört talas om. Det hade varit intressant att se ett exempel.
Det är att klart att överfixering inte är helt bra. Det som framför allt händer är att negativet tapper silver och det blir således blekare. Det är inte en effekt som man ser i första taget. Nu pratar vi inte om 20 minuter eller så utan om lång fixering. Ta en skräprulle och testa någon gång...
Det är att klart att överfixering inte är helt bra. Det som framför allt händer är att negativet tapper silver och det blir således blekare. Det är inte en effekt som man ser i första taget. Nu pratar vi inte om 20 minuter eller så utan om lång fixering. Ta en skräprulle och testa någon gång...
Henric86
Avslutat medlemskap
Jörgen skrev:
Spricker? Det har jag aldrig hört talas om. Det hade varit intressant att se ett exempel.
Jo, kika på följande bild. Har du nån aning om vad det kan bero på? Har fixerat med snabbfix i 2 minuter. "Spricker" bara i ett hörn eller så. Konstigt, händer ibland.
Bilagor
Jöörgen
Guest
Tja... det är lite svårt att se vad bilden föreställer. Är det det nedre vänstra hörnet på ett negativ och sprickbildningen är prickarna? Det enda jag kommer på är ojämn fixering. Det kan beror på en mängd saker. Antingen så försöker du att hitta och rätta det felet eller så fortsätter du med den förlängda fixeringen.
Jöörgen
Guest
Du kan prova med dubbelfixering, att agitera nogrannare under fixeringer, köra med 24 bilder istället för med 36, kolla så att dina framkallningsprylar är hela och rena, kolla att det är fräscht fix som håller rätt temperatur, bland fixet med destvatten istället för med kranvatten och så vidare och så vidare.
Ställ dig själv motfrågor om hur du fixerar och när du (inte) får problem så kanske det hjälper dig att isolera felet...
Ställ dig själv motfrågor om hur du fixerar och när du (inte) får problem så kanske det hjälper dig att isolera felet...
Henric86
Avslutat medlemskap
Agiteringen är jag ytterst noggran med.
Filmlängden spelar ju ingen roll.
Trumman diskar jag efter varje framkallning.
Temperaturen kollar jag aldrig eftersom temperaturen i mörkrummet är konstant.
Problemet är ju att Tri-X som jag normalt använder blir perfekt fixerad.
Det måste helt enkelt vara fixeringen.
Filmlängden spelar ju ingen roll.
Trumman diskar jag efter varje framkallning.
Temperaturen kollar jag aldrig eftersom temperaturen i mörkrummet är konstant.
Problemet är ju att Tri-X som jag normalt använder blir perfekt fixerad.
Det måste helt enkelt vara fixeringen.
Jöörgen
Guest
Hmmm... filmlängden är inte helt oväsentlig. Vid framkallning och fixering förbrukas vätskan närmast filmytan och det är därför man agiterar. Vätskans rörelse hindras om det är mycket film på spolen och då ökar också risken för ett ojämnt resultat. Petiga mörkrumsrävar som laddar sin egna film väljer ofta 24 bilder per rulle av den orsaken.
T-kornsfilmer är mer kräsna i mörkrummet som det så ofta påtalas. Det är kanske så ''enkelt'' att ditt kranvatten inte riktigt kommer överens med dem... Om du kan undvika sprickbildningen med längre fixering så slipper du att identifiera problemet och det skulle sparar du dig en massa bekymmer
För övrigt låter 2 minuters fixering aningen kort för T-Max. Jag fixerar den ofta i 3-5 minuter (se ovan om ''dubbla klarningstiden'').
T-kornsfilmer är mer kräsna i mörkrummet som det så ofta påtalas. Det är kanske så ''enkelt'' att ditt kranvatten inte riktigt kommer överens med dem... Om du kan undvika sprickbildningen med längre fixering så slipper du att identifiera problemet och det skulle sparar du dig en massa bekymmer
För övrigt låter 2 minuters fixering aningen kort för T-Max. Jag fixerar den ofta i 3-5 minuter (se ovan om ''dubbla klarningstiden'').
Henric86
Avslutat medlemskap
Jo, du har nog rätt. Det där med filmlängd hade jag ingen aning om. Hmm... Men agetera kan jag. Fick proffslektion i hur man skulle "agitera konstant men" och hur det nu var. Både vrida dosan 360 grader samtidigt som man vänder den upp och ned. Så nog får hel filmen fix på sig.
Det där med kranvatten funderade jag också på. Därför provade jag med batterivatten, men det hjälpte icke.
Så det lär vara fixeringstiden. Använder ju snabbfix, Stena scanfors, så formal fixertid är 2 minuter. Och provar man klarningstiden på en bit T-max är den helt klar på en minut. Men sköljer man biten och torkar den så är den "skräpig" på ytan. Det känns som om någonting inte tas bort. Så kanske fem minuter för att vara på den säkra sidan?
Det där med kranvatten funderade jag också på. Därför provade jag med batterivatten, men det hjälpte icke.
Så det lär vara fixeringstiden. Använder ju snabbfix, Stena scanfors, så formal fixertid är 2 minuter. Och provar man klarningstiden på en bit T-max är den helt klar på en minut. Men sköljer man biten och torkar den så är den "skräpig" på ytan. Det känns som om någonting inte tas bort. Så kanske fem minuter för att vara på den säkra sidan?
---
Aktiv medlem
Tomas_J skrev:
Den blåvioletta tonen får man om fixeringstiden är för kort.
Jag använder Kodaks Polymax fix till TMAX och det fungerar utmärkt utan att jag får någon blå ton på negativen. Sådär 8 minuter brukar jag fixera film.
Om man använder sig av ett snabbfix så fixerar man 2-3 ggr klarningstiden. Klarningstiden får man fram genom att doppa startsnutten i fixet och kollar hur lång tid det tar innan den blir genomskinlig. Detta brukar ligga på 20-40 sek. Att snutten fortfarande är lila gör inget för det försvinner när man sköljt filmen i 20 minuter. Att fixera filmen i för lång tid är bara onödigt och kan även vara kontrastsänkande.
Alltså fixeringstiden har inte med tonen i första hand att göra utan sköljningstiden. Mvh/ Kenneth
Bobo_m
Aktiv medlem
Jag slänger mig in i duskusionen!
Jag är helt rookie när det gäller framkallning. Har därimot lyckats bra med de rullar jag framkallat hittils. Nu till några funderingar.
1. Vad är agitering?
2. Kan man återanvända fixet, om så ungefär hur många gåner?
3. Bör man rotera burken vid fixering eller endast vid framkallning?
Jag är helt rookie när det gäller framkallning. Har därimot lyckats bra med de rullar jag framkallat hittils. Nu till några funderingar.
1. Vad är agitering?
2. Kan man återanvända fixet, om så ungefär hur många gåner?
3. Bör man rotera burken vid fixering eller endast vid framkallning?
michajlof
Aktiv medlem
Bobo_m skrev:
Jag slänger mig in i duskusionen!
Jag är helt rookie när det gäller framkallning. Har därimot lyckats bra med de rullar jag framkallat hittils. Nu till några funderingar.
1. Vad är agitering?
2. Kan man återanvända fixet, om så ungefär hur många gåner?
3. Bör man rotera burken vid fixering eller endast vid framkallning?
1. Agitering betyder att bearbeta eller omblanda. Det är det du gör när du vänder burken upp och ned. Konstant de första 30 sekunderna sedan 3 vändningar varje hel och halv minut är väl det det som gäller.
2. Fix går att använda många gånger. jag vet inte riktigt hur många gånger, men det ligger kanske runt 20-30 rullar. Antar att det skiljer på olika fix.
3. Ja, du bör agitera på samma sätt vid fixering som vid framkallning.
.::lycka till::.
Similar threads
- Svar
- 2
- Visningar
- 326
- Svar
- 9
- Visningar
- 2 K
- Svar
- 68
- Visningar
- 7 K
- Svar
- 4
- Visningar
- 1 K