Advertisement
ANNONS
Annons

Snabbkoppling i Arca-stil?

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Någon som kan rekomendera en prisvärd snabbkoppling i Arca-stil? Har tröttnat på Manfrottoglappet jag har nu mellan min Graf Studioball och 4x5" kameran. Bottenplattan på kameran är ca 7x8cm och stor kontaktyta däremellan är väl att föredra. Finns sådant här att få tag på i sverige till rimligt pris? Såg att photax hade en från Wista men den såg kort och lite bökig ut på bild.
 
Really Right Stuffs grejer verkar bra. Jag har Kirk snabbfäste på mitt BH-3 (såklart) och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd. Sitter som om fäste och platta var gjutna i samma stycke.
De har ju åxå plattor som är formade precis efter kameran, för många kameramodeller, vilket åxå bidrar till större stabilitet. Jag tror dock att båda dessa är lite halvjobbiga att få tag på i sverige. Om de är prisvärda? Tja... De är ju inte så himla billiga, men mycket bra.

De plattor photax har är väl inte kompatibla med arca heller? Fast du kanske mer var ute efter en liknande lösning bara?
 
Robert: Jag funderar också på en BH-3, men jag hittade ingen angivelse av maxvikt på Kirks sida, hur stabilt känns det? Den verkar klart smidigare än deras BH-1.
 
Du menar max belastning?
De skriver väl att den ska klara kamera med en 300/2.8 eller något sånt tror jag, vilket ju i praktiken skulle bli 3-3.5kg. Nu tror jag att de är en aning blygsamma, eller iaf inte lika optimistiska som manfrotto.
Jag tittade på Manfrottos 488 åxå, innan jag slog till på BH-3, mest för snabbplattornas skull egentligen.
Manfrotto specar sin 488 till 8kg och BH-3 känns, i mitt tycke, stabilare. Den låser bättre, med mindre kraft och känns bättre byggd osv. Snabbfästet är MYCKET bättre.

Richard:
Jo, de snabbfästena känns väldigt seriösa. Jag har dock inte använt Wista-fästet.
 
Ber om ursäkt om jag kapar tråden :)

Ska uppgradera min Gitzo G1277M till Arcafäste, och
velar mellan Kirk och ReallyRightStuff. I första omgången ska jag köpa en snabbkoppling, en L-bracket till min Xpan, och snabbplattor till mina andra kameror.

Är det någon som har erfarenhet av dessa? Prismässigt verkar ju Kirk och RRS ligga ungefär lika.

/Henrik
 
dumbo skrev:
Du menar max belastning?

Jo, det var det jag menade, tack för att du korrigerade mig=). Låter bra att du tycker den är stabil, en sån + ett (en?) L-bracket, det blir kanon, måste dock vänta på nästa löning.... Monfrottos snabbplattor är så himla sladdriga, har tröttnat.
 
Slängde ut frågan på apug.org där berättade folk bara om deras manfrotto 6-kantplattor som de gillade och alla hade lättare kameror än jag. Förvisso är manfrottos 6-kants QR billigare men jag tycker inte de ser mer säkra ut i låsningen än den sketna RC2 snabbkopplingen jag kört till nöds med hittils. För mig är det viktigt att grejerna sitter fast i min kulled utan glapp. Min kamera väger 7.5kg utan objektiv, vilket inte är något problem för Graf Studioball'en. Någon som kör med manfrottos 6-kantplatta och kan kommentera låsspaken?

Säljer optipod kameraplattor också eller är det bara fästet?

Deras hemsida var tyvärr tämligen usel (tom produktlista). Kirks verkar vara den som ser bäst ut på bild av de jag sett. Optipods såg att att liksom vika sig för klämma fast plattan i spåret medan RRS och Kirk dras ihop vilket ser bättre ut utifrån bilderna.

Robert, har du möjlighet att mäta avståndet från centrum av plattan till ratten som drar åt snabbfästet? Så den inte tar i bottenplattan (70x75mm) på min kamera.

Finns det någon återförsäljare i sverige för Arca-stil på snabbfästen (förutom optipod)?
 
Senast ändrad:
Galaxens President skrev:
Slängde ut frågan på apug.org där berättade folk bara om deras manfrotto 6-kantplattor som de gillade och alla hade lättare kameror än jag. Förvisso är manfrottos 6-kants QR billigare men jag tycker inte de ser mer säkra ut i låsningen än den sketna RC2 snabbkopplingen jag kört till nöds med hittils. För mig är det viktigt att grejerna sitter fast i min kulled utan glapp. Min kamera väger 7.5kg utan objektiv, vilket inte är något problem för Graf Studioball'en. Någon som kör med manfrottos 6-kantplatta och kan kommentera låsspaken?

Säljer optipod kameraplattor också eller är det bara fästet?

Deras hemsida var tyvärr tämligen usel (tom produktlista). Kirks verkar vara den som ser bäst ut på bild av de jag sett. Optipods såg att att liksom vika sig för klämma fast plattan i spåret medan RRS och Kirk dras ihop vilket ser bättre ut utifrån bilderna.

Robert, har du möjlighet att mäta avståndet från centrum av plattan till ratten som drar åt snabbfästet? Så den inte tar i bottenplattan (70x75mm) på min kamera.

Finns det någon återförsäljare i sverige för Arca-stil på snabbfästen (förutom optipod)?


Självklart så säljer optipod kameraplattor också. Ring till Hans Olsson på optipod så hjälper han dig, och jag lovar att du blir nöjd med optipods produkter.Manfrottos är inget att ha när det gäller tyngre kameror.

L-G
 
Galaxens President skrev:Robert, har du möjlighet att mäta avståndet från centrum av plattan till ratten som drar åt snabbfästet? Så den inte tar i bottenplattan (70x75mm) på min kamera.[/B]

Avståndet från centrum till rattens närmaste sida är 48mm +- nån mm (hittade inte skjutmåttet), så det borde inte vara några problem. Dessutom så hamnar kameran (iaf min kamera, med den plattan jag har) tillräckligt högt för att hamna precis övanför ratten, så den bör inte gå i, även om kameran SKULLE hamna ovanför, även om det ju blir lite jobbigare att dra åt förstås.

Angående manfrottos hex-platta så har jag inte jämfört den sida vid sida med varesig RC2 eller min Kirk, men jag har använt den lite och... Den har ju lite större anläggningsyta än RC2 och låses mot tre ytor, så det blir ju lite stabilare, men den känns inte lika stabil som min kirk. Mer lik RC2 isf.
Hexplattan är åxå väldigt stor och klumpig. Nu kanske man inte fotar med en kamera som väger 7.5kg plus handhållet så ofta, men om du skulle använda stativet till andra kameror så kan ju det vara värt att tänka på. Hexplattan vill man inte ha monterad på kameran när man inte använder stativet.
 
Jag var grymt förvånad över de plattorna som kom med Acratech-huvudet. Mycket mindre än manfrottos rc2, men oj, vilket kvalite. Inget spel någonstans, sitter som berg och känslan är ung som att jämföra en cykelringen billigt men skräp på något ur märkessammanhang för 6 dubbla-priset.

Både mindre och smidigare men troligen klart starkare och otroligt mycket bättre passform.

Fast bara en fråga, vad menar ni med spel i rc2-plattorna, det har inte jag haft några som helst problem med. Jag tycker mest att de är otympliga att ha och göra med och de känns som leksaker i jämförelse med arca-kompatibla sakerna.
 
Tackar så mycket för måtten Robert och tippsen från alla.

RC2 fästet jag tog från min Manfrotto 486 kulled har ett glapp på ca 1mm där axeln till snabbfästespaken går genom hållaren. Det gör att plattan förvisso sitter kvar rätt säkert men kameran glappar i sidledsrotation.

sexkantsfästet från manfrotto sitter en liknande spak fast på undersidan av plattan och en plastklack iskruvad i axeln genom hållaren på ovansidan ser ut att klämma fast plattan. Det är denna konstruktion som på bild ser så simpel ut. Om plastklacken börjar glida på axeln eller jag får samma glapp i axeln där som på min RC2 så blir det fästet värdelöst också. Men det kanske är rejälare än det ser ut på bild.

Faktum är att rälsen som standarterna sitter på har en trekants profil (dock endast ca 31mm bred) och bottenplattan är i Arca-Swizz-fästestil med några extra plastklackar för att greppa den lite smalare rälsen. Tyvärr är ändpunkterna på rälsen sådana att bottenplattan inte går att ta av utan att demontera rälsen (annars kunde jag använt bottenplattan som snabbfäste).

Ska kolla upp Optipod via telefon.
 

Bilagor

  • bottenplatta_lf.jpg
    bottenplatta_lf.jpg
    32.6 KB · Visningar: 282
För mig ger de fästena där man skruvar ihop klämman ett bättre intryck, även om den här sannolikt är snabbare. Jag har dock inte klämt på någotdera ännu.
 
Jag har haft ett RC2 snabbfäste på min Manfrotto, men har precis bytt till Optipod. Klart nöjd nu.

Från början trodde jag också att RC2 glappade rejält i sidled, men förstod sedan att jag använde den fel. Plattan är inte låst när man trycker dit den och den snäpper fast. Man måste också trycka in spaken hårt för att slippa glappet.

Är inte förtjust i ett fäste med vikspak, utan jag föredrar skruv som på Optipod och Kirk.

Sen fann jag att det var ett krav att man kan använda olika stora plattor, för olika kameror, till samma snabbfäste och det kravet föll Manfrottos alla snabbfästen på.

/Erik
 
Plattan är inte låst när man trycker dit den och den snäpper fast. Man måste också trycka in spaken hårt för att slippa glappet.
Precis sådär har jag alltid gjort och aldrig haft problem med glapp. Men visst, även i fullt tilltryckt läge går faktiskt plattan att skjuta lite i sidled, men man får ta i för kung och fosterland typ. Arca-systemet känns ju otroligt mycket bättre iaf. Kör ju med den som följde med arcatechs ultimate huvud.

Känslan i kvalite mellan manfrotto och acratech är som on-off eller hi-fi klubben typ.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.