Annons

slutarhastighet nikon digital slr?

Produkter
(logga in för att koppla)

tomasbz

Aktiv medlem
Hej!

Ställer frågan härinne istället för i någon annan tråd..

Om någon vet vad som är brukligt att använda som grundinställning (slutarhastihet, inte slutartid), vid normal fotografering..

1/60-30"

Dvs kameran grundinställning i root menyn...

Tack...

Vadå grundinställning? Vad skulle det ha för funktion? Mina Nikonkameror vaknar med den slutartid jag hade inställd förra gången jag använde dem.

tomasbz skrev:
Hej!

Ställer frågan härinne istället för i någon annan tråd..

Om någon vet vad som är brukligt att använda som grundinställning (slutarhastihet, inte slutartid), vid normal fotografering..

1/60-30"

Dvs kameran grundinställning i root menyn...

Tack...

Jag förstår inte helt vad du menar Tomas. Slutarhastighet och slutartid är ju samma sak? Den och bländaren bör ändras beroende på ljus och det finns ingen egentlig grundinställning så vitt jag vet, förutom den gamla filmregeln slutartid=ISO och bländare 16 vid soligt väder, det kanske är den du tänker på? Lägsta "skakfria" slutartid brukar hamna runt 1/(brännvidd x 1.5)s för Nikons digitala SLR, men den varierar beroende på kaffeintag.

I kameran grundmeny på D70 finns ett val som heter>

Slutarhastighet..

Dvs inte väljaren uppepå kameran (s,a,m,p)..

Om jag inte missförstått allt fel borde det vara med den man ställer hastigheten på slutaren (kamerans), men vilken den ska färdas??

Och inte tiden för vilken det är öppen..

Slutarhastighet är med 99,9% sannolikhet bara en kass japansk ordboksöversättning från engelskans shutter speed, dvs slutartid.

Nu tror jag att jag förstår vad du menar. Kameran går inte frivilligt ner under denna slutartid. Jag har dragit ner den väldigt lång, så långt det går tror jag. Tar inte ett kort utan att ha koll på slutartiden och kameran vet ju inte om jag har stöd eller tom stativ. Den begränsningen finns dock inte i de manuella lägena M A S.

Tanken är att man skall undvika skakoskärpa vid dåligt ljus. Det vill jag avgöra själv!

/AnWi

Tjena !

Den inställningen gäller slutartid vid blixtfotografering vid andra lägen än M och S (i läge M & S styr du själv slutartiden). vid kort slutartid (1/60) blir blixtljuset mer dominerande i bilden och vid längre tider (1/30) får du med mer av det befintliga ljuset !

vill du ha längre eller kortare slutartid vid blixtfotografering använder du läge M, S eller ställer in blixten på "slow"

1/500 sek + blixt kan t.ex bli ett upplyst motiv mot en kolsvart bakgrund...

1/2 sek + blixt så får du en skarp bild + en med rörelseoskärpa i samma bild.

I detta fall så menar dom nog samma ska med slutartid & slutarhastighet.

mvh
Martin

Hittade på det..

Hoppas jag kan gå omobbad ur detta för all framtid..

Bilagor

• ratt.jpg
    ratt.jpg
    23.9 KB · Visningar: 366
En bra inställning, men jag kom att tänka vidare...

En viktig tid vid serietaging är den tid som sökaren - till stor del bortsett från slutartiden - är mörk.

Sökaren är ju mörk hela tiden från det att spegeln fälls upp, tills den fälls ner igen, och det är ju bara en liten tid däremellan som bilden exponeras (slutaren är öppen)

Hur står sig olika kameror mot varandra här. Tiden är ju viktig om man gör serietagningar av ett förlopp som man vill panorera. En springade sportsnubbe, eller en flygande fågel. Man vill kunna bibehålla panoreringen trots att spegeln går upp och ner.

Jag har noterat en väsentlig skillnad på D2X och D100, men jag har inte sett att det talas om i dessa tider i specar eller i andra sammanhang.

Kan man hitta dessa tider för olika kameror?

Program mode och en digitalkamera räcker långt

Använd råformat inställning på bildkvalitet och Program-mode. Öpnna i PhotoShop och gör dina grundinställningar där. Du få ett fantastiskt resultat. Garanterat. Under förutsättning att du använder en hyfsad digitalkamera förstås.

Arleklint skrev:
En bra inställning, men jag kom att tänka vidare...

En viktig tid vid serietaging är den tid som sökaren - till stor del bortsett från slutartiden - är mörk.

Sökaren är ju mörk hela tiden från det att spegeln fälls upp, tills den fälls ner igen, och det är ju bara en liten tid däremellan som bilden exponeras (slutaren är öppen)

Hur står sig olika kameror mot varandra här. Tiden är ju viktig om man gör serietagningar av ett förlopp som man vill panorera. En springade sportsnubbe, eller en flygande fågel. Man vill kunna bibehålla panoreringen trots att spegeln går upp och ner.

Jag har noterat en väsentlig skillnad på D2X och D100, men jag har inte sett att det talas om i dessa tider i specar eller i andra sammanhang.

Kan man hitta dessa tider för olika kameror?

Jag sökte på "mirror blackout" och respektive kamera, D70 tycks ha 160ms och D2H 80ms. D2X delar väl mekanik med D2H, då borde även den ha 80ms. Nikon verkar förtegna med siffrorna för D1X/D1H/D100.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar