Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D70 och Tamron AF DI SP 90/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Zirk

Medlem
Någon som har erfarenhet av kombinationen Nikon D70 och Tamron AF DI SP 90/2,8 Macro 1:1?

Mvh

Stefan Lindeberg
 
Jadå - en riktigt skarp glugg, mycket för pengarna. Jag har mest kört det som macro. Funkar fint med D70.

Seg autofokus, men kan kan begränsa dess avståndsomfång med en knapp så det inte tar evig tid om den skulle vilja "jaga" fokus. Enkelt att växla till manuellt fokus genom att bara föra fokuseringsringen mot kameran.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6070
 
Tack för svaren, har möjlighet att testa ett objektiv i helgen och skall kolla överexponering med blixt, i mitt fall en SB600.
 
Zirk skrev:
Tack för svaren, har möjlighet att testa ett objektiv i helgen och skall kolla överexponering med blixt, i mitt fall en SB600.

Om jag inte missminner mig helt gällde problemen med "Balanserad upplättningsblixt" och kortare avstånd. Vet att det var minst 2st från forumet ifråga som hade samma problem. Kanske var det extrem otur, men det verkar vara lite för mycket av en slump...
 
jorgene skrev:
Om jag inte missminner mig helt gällde problemen med "Balanserad upplättningsblixt" och kortare avstånd. Vet att det var minst 2st från forumet ifråga som hade samma problem. Kanske var det extrem otur, men det verkar vara lite för mycket av en slump...

Ursäkta men, nog är det väl så att gluggen endast ger kameran uppgift om brännviddsomfång, bländaromfång och brännvidd (samt avstånd om det är ett D-chip). All exponeringskontroll sköts av kamerahuset och dess sensor. Då förstår jag inte att man kan få problem med exponeringen pga en viss glugg.

Sedan kan ju gluggen skymma blixten men det är en annan sak.

Har jag fel?
AnWi
 
AnWi skrev:
Ursäkta men, nog är det väl så att gluggen endast ger kameran uppgift om brännviddsomfång, bländaromfång och brännvidd (samt avstånd om det är ett D-chip). All exponeringskontroll sköts av kamerahuset och dess sensor. Då förstår jag inte att man kan få problem med exponeringen pga en viss glugg.
Jag skall inte säga för mycket i denna fråga eftersom det inte var jag som hade problemet ifråga. Tror dock det var så att felet verifierades också av firman som sålt objektivet.

Du har nog helt rätt i det du säger ovan, men om det är ett integrationsproblem mellan en icke-Nikon-optik och ett Nikon-hus, så kan väl en överexponering av det fokuserade objektet t.ex. ske om objektivet rapporterar fel avstånd när "Balanserad upplättningsblixt" används? Kanske finns andra tänkbara felkällor om kommunikationen mellan objektiv och hus ej fungerar fullt ut?
 
Har testat ett objektiv, tyvärr bara någon timme kvälltid, men fick ialla fall möjlighet att ta en del blixt bilder.

Blixt: SB-600
Inställning: TTL-BL
Läge: På kameran


Hade inga problem med överexponering i still med exempel från d70sverige, varken på macro eller porträtt avstånd.

Ända tillfället då jag fick felaktiga exponeringar var om jag hade motljusskyddet på vid kortare avstånd.

Totalt sätt var Tamron AF DI SP 90/2,8 en postitiv upplevelse. Skall ta lite bilder i utomhus i dagsljus innan jag slår till.

IMHO (in my humble opinion) som amatör fungerar det bra ihop med D70.
 
jorgene skrev:
Jag skall inte säga för mycket i denna fråga eftersom det inte var jag som hade problemet ifråga. Tror dock det var så att felet verifierades också av firman som sålt objektivet.

Du har nog helt rätt i det du säger ovan, men om det är ett integrationsproblem mellan en icke-Nikon-optik och ett Nikon-hus, så kan väl en överexponering av det fokuserade objektet t.ex. ske om objektivet rapporterar fel avstånd när "Balanserad upplättningsblixt" används? Kanske finns andra tänkbara felkällor om kommunikationen mellan objektiv och hus ej fungerar fullt ut?

Det är bara spännande att tänka sig hur gluggen vet om jag kör Balancerad TTL eller ren TTL. Det enda jag kan tänka mej är, som du skriver, fel avståndsangivelse från gluggen vid korta avstånd.
 
Funkar mycket bra med D70 + Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di objektivet.. jag har tagit många hundra bilder med det än så länge. Inga problem alls. Kör en Sb800 blixt också. Har använt det till macro, porträtt, street och landskapsbilder.. ända som jag inte gillar är att fokuseringen är mycket slö.. brukar gå över till manuellt istället. Den drar batteri också... motorn verkar vara törstig.. hehe!

Mvh,

Patrick J
 
Motor sitter i D70n, inte i gluggen. Känn försiktigt på AF-skruven om den går tungt. Jag har inte upplevt liknande problem med min.

Går det inte mycket lätt att skruva på AF-skruven skall du nog lämna in gluggen på service.

/AnWi
 
Jag har inget problem med mitt Sigma 12-24Ex el mitt Nikon 50 1.8... de drar inte heller så mycket ström. Det är inte bara jag som tycker att Tamron objektivet zoomar slött.. de flesta som har gjort tester säger det samma.

Mvh,

Parick J
 
Sepharial skrev:
Jag har inget problem med mitt Sigma 12-24Ex el mitt Nikon 50 1.8... de drar inte heller så mycket ström. Det är inte bara jag som tycker att Tamron objektivet zoomar slött.. de flesta som har gjort tester säger det samma.

Mvh,

Parick J

Det var inte snabbheten jag menade. Jag vet att den inte är snabb. Du skrev att den drar mycket ström. Det kan bara finnas två möjligheter som jag ser det:
1. Den drar mycket batteri på även på MF. Då måste D-chippet dra ovanligt mycket ström.
2. Den drar mycket ström på AF. Då måste AF gå ovanligt tungt så motorn får jobba hårt. Detta är lätt att kolla. Jämför hur tungt det är att skruva den lilla AF-skruven på dina andra gluggar.

/AnWi
 
Ahh.. då hänger jag med! Vad jag menade var att pg att zoomen är både slö och rätt dålig.. så åker ju den fram och tillbaka hela tiden.. så motorn går väldigt mycket.. Jag får nästan alltid sätta den på Manuellt för att slippa detta. Man måste också tänka på att sätta på Limit knappen på objektivet.. annars åker det igenom hela registret! hehe!

Mvh,

Patrick J
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.