ANNONS
Annons

Digitalt - frågor kring bl a brännvidder

Produkter
(logga in för att koppla)

ArtFia

Medlem
Jag har precis börjat fundera på att komplettera mitt Canon EOS30-hus med ett digitalt kamerahus sannolikt EOS 20D. Behöver hjälp att förstå några detaljer.

* All "gammal" optik går vad jag har förstått att använda dock blir brännvidden förändrad och i 20D fallet blir det x1,6. Syns detta redan i sökaren? Vad är det egentligen som gör att detta sker?

* Canon lanserar nu anpassade digitala objektiv såsom ex. Ef-s 10-22. Vilken brännvidd får detta objektiv när jag sätter det på 20D huset? Är det 10-22 eller är blir även detta x1,6? Vad är det isåfall som är anpassat? Kan jag använda dessa "digitala" objektiv på mitt analoga hus?

*Om jag använder exempelvis ett 300 mm objektiv och brännvidden förlängs till 480. Hur påverkas ljusstyrkan - är det ungefär som när man använder konverter?

Tack på förhand Marie

ArtFia skrev:
* All "gammal" optik går vad jag har förstått att använda dock blir brännvidden förändrad och i 20D fallet blir det x1,6. Syns detta redan i sökaren? Vad är det egentligen som gör att detta sker?
Det syns i sökaren, sökaren är anpassad till den mindre sensorn.
Att det blir en skenbar förändring av brännvidden beror helt enkelt på att sensorn är mindre än småbildsfilmen.

ArtFia skrev:
* Canon lanserar nu anpassade digitala objektiv såsom ex. Ef-s 10-22. Vilken brännvidd får detta objektiv när jag sätter det på 20D huset? Är det 10-22 eller är blir även detta x1,6? Vad är det isåfall som är anpassat? Kan jag använda dessa "digitala" objektiv på mitt analoga hus?
Den går inte att använda på andra kameror än 300D och 20D.
Bildvinklarna kommer motsvara ett objektiv med 16-35mm (alltså får du gångra med 1.6 även här).

ArtFia skrev:
*Om jag använder exempelvis ett 300 mm objektiv och brännvidden förlängs till 480. Hur påverkas ljusstyrkan - är det ungefär som när man använder konverter?
Ljusstyrkan påverkas inte, den enda skillnaden är att du får ett mindre utsnitt, så det verkar som om brännvidden ändrats.

ArtFia skrev:
...

...

Tack på förhand Marie
Värt att notera att det är två faktorer som gör att EF-s-optiken inte fungerar på din EOS30.
Dels fattningen som är annorlunda. Den går längre in i huset och kräver mer utrymme således.
Teckningen, ett EF-s-objektiv är anpassat för den mindre sensorstorleken.
Man behöver inte teckna en skarp bild över en full filmruta. Detta för med sig två stora fördelar, mindre glas i optiken (lättare och billigare) och det är enklare att göra en optik skarp ända ut i hörnen om det är mindre (billigare). Hade det gått att montera på ditt hus (om fattningen hade varit samma) så hade du fått kraftig vinjettering, och troligen helt svart i hörnen, du hade kunnat se bildcirkeln på filmen, en bildcirkel som dock hade täckt den sensorstorlek som finns i 300D och 20D.

jag har också gått och funderat på en dslr, och börjar bli ohälsosamt (för min ekonomi) peppad på att slå till på en 20D.

medan ni ändå pratar brännvidder... jag har ett Tamron AF 70-300mm F/4-5.6 LD MACRO 1:2, man borde väl komma närmare med macrofunktionen då bränvidden förlängs 1,6x? eller är det jag som tänker galet?

Närgränsen påverkas givetvis inte, inte heller avbildningsskalan, det är fortfarande 1:2.
Men du får mindre med på bilden eftersom sensorn är mindre, så det kommer verka som om avbildningsskalan blivit större.

pepperazzi skrev:
det var avbildningsskalan jag menade ja, lite synd att den inte förändrades ändå :)

Den faktiska avbildningskalan blir ju, som Kim skriver, den samma. Men, och jag antar att det är det viktiga för dig, en större andel av din obeskurna bild kommer att utgöras av ditt motiv. Så rent praktiskt kommer du att uppleva det som om din avbildningsskala ökar, vilket ju oftast är något man önskar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar