Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dubbla objektiv!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Blev bara tvungen att testa själv. Cosina 70-210mm plus ett Canon 50mm vänt bakofram, iso-1600. Jag fotade en linjal. Snacka om lurig focusering!

Bilagor

• img_0787.jpg
    img_0787.jpg
    10.2 KB · Visningar: 668
Man får rätt kort skärpedjup på det sättet. Jag använder ett bakvänt FDn 50/1.8 på min A70. Då har jag ändå turen (i detta fallet) att ha en kompaktkamera med liten sensor vilket ger större skärpedjup. Bländar jag ner till bländare 8 (minsta bländare som går med A70:n) har jag 2-4mm skärpedjup beroende på fokuseringsavstånd.

Mitt enda tips, om du inte redan gjort det, är att blända ner massor.

No step ringar

Finns det stepringar som inte steppar? :) Som gör att man tex kan skruva ihop två linser som bägge har 62 mm filtergänga?

I'm steppin' out....

Ja, det finns det. Macrokoppling brukar det kallas. Photax har sådana. Om de har med så stor diameter som 62mm vet jag inte dock. Min är på endast 52mm.

Det finns även dylika ringar för att montera objektivet bakvänt direkt på kameran.

mitt resultat inte så vackert men det var ruskigt roligt :)

Bilagor

• oga.jpg
    oga.jpg
    48.7 KB · Visningar: 512

Med dessa förstoringsgrader kan man fota texten som ligger 27mm till höger om Selmas vänstra öga (det där strecket), vad står där egentligen? Jag försökte men hade tyvärr ingen sedel i tillräckligt bra skick.

Med dessa förstoringsgrader kan man fota texten som ligger 27mm till höger om Selmas vänstra öga (det där strecket), vad står där egentligen? Jag försökte men hade tyvärr ingen sedel i tillräckligt bra skick.
Finns att hitta på nätet annars.

Den går att läsa om man är riktigt närsynt. Tog jag av mig glasögonen kunde jag läsa den texten innan jag opererade ögonen. Så nu går det inte längre. Vilka uppoffringar man går göra ibland altså... :D

Texten från 20an.
"Sjön har sina källor ganska långt upp i norr och där är ett härligt land för en sjö skogen och bergen upphöra aldrig att samla vatten åt den strömmar och bäckar störta ned i den året om den har fin vit sand."
http://w1.435.telia.com/~u43505984/selmal.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar