Skrotfotaren 2.0
Avslutat medlemskap
http://nikonrumors.com/ Lite rykten om Nikon D7300, man går från 24mp till 20mp..........................
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
http://nikonrumors.com/ Lite rykten om Nikon D7300, man går från 24mp till 20mp..........................
Jag misstänker att Nikon inte vill eller får köpa sensorer från Sony längre. Jag tror att det faktiskt var det som också tvingade dem att lägga ner DL kamerorna. Detta kan också vara anledning till att efterföljarna till D750 och D810 dröjer.
Väldigt synd för oss Nikonister eftersom Sonys 24 och 36 Mp sensorer har varit så väldigt bra. "ISO-lösa" sensorer och maxad DR vid ISO100 och 64 är kanske bara historia snart...
Jag misstänker att Nikon inte vill eller får köpa sensorer från Sony längre. Jag tror att det faktiskt var det som också tvingade dem att lägga ner DL kamerorna. Detta kan också vara anledning till att efterföljarna till D750 och D810 dröjer.
Väldigt synd för oss Nikonister eftersom Sonys 24 och 36 Mp sensorer har varit så väldigt bra. "ISO-lösa" sensorer och maxad DR vid ISO100 och 64 är kanske bara historia snart...
Den känsligheten har knappast ökat av att Sony har köpt fabs av Toshiba och Aptina. Man flyttar inte en sån anläggning på en kafferast, och det finns knappast någon anledning att flytta den alls.Om vi nu tar av oss foliebonaderna och kommer tillbaka till verkligheten så är jag inte det minsta oroad för detta. Vad jag däremot är lite orolig för är att de får, om inte monopol, så ivf. kontroll över en väldigt stor del av marknaden. Speciellt efter köpet av både Toshibas sensortillverkning (också det en konsekvens av problem efter seismiska aktiviteter i Japan) och Aptina
Dels så blir det känsligt om en stor del av tillverkningen koncentreras till ett fåtal fabriker på ett fåtal platser
Den känsligheten har knappast ökat av att Sony har köpt fabs av Toshiba och Aptina. Man flyttar inte en sån anläggning på en kafferast, och det finns knappast någon anledning att flytta den alls.
Ligger mycket i det du skriver, tror att problemet framöver för kameratillverkarna blir att få fram modeller som kunderna vill ha och som dom kan tjäna pengar på..............Fuji verkar ha hittat rätt just nu, men frågan är hur länge det håller i sig innan det är mättat. Nikon gjorde en jätteförlust förra året och lär väl fundera rätt mycket vad framtidens kamera kunder vill köpa. Hörde att förlusten låg närmare 1.3 miljarder vilket innebär att man förmodligen är skyldiga underleverantörer typ SONY (sensorer) en massa pengar.................Mr Agfors påstår att Nikon är en viktig kund för SONY, men är Nikon skyldig SONY en massa pengar är man enbart en besvärlig kund . Sitter själv på Nikon utrustning så jag hoppas att man kan lösa problemen på nått sätt.Kul när det kommer en ny Nikon kamera, annars tycker jag att det känns lite kymigt nu för tiden med en som det verkar allt mera mättad kamera marknad, det var trevligt runt 2011 med lite mera driv i kamera försäljningen. Ryktena om att C/N kan komma med egna spegellösa FF-modeller kanske kan skapa lite nytändning och ge lite nytt hopp, för den vanlige intresserade kamera köparen blir jag orolig över satsningen med dyrare kameror och optik, ser hur Olympus släpper Otus/Art liknande objektiv långt över 3-4000 kr gränsen som varit en tidigare maxgräns för många ej så välbeställda köpare. Genomsnitts lönen för en vanlig arbetare är faktiskt en bra bit under 30K fortfarande ( kolla in i bland på lyxfällan så ser man vad många vanliga människor faktiskt tjänar ) en expedit på NK kunde för några år sedan ligga på 21000 före skatt och då jobbar man hårt mellan 9 till 6.
Ligger mycket i det du skriver, tror att problemet framöver för kameratillverkarna blir att få fram modeller som kunderna vill ha och som dom kan tjäna pengar på..............Fuji verkar ha hittat rätt just nu, men frågan är hur länge det håller i sig innan det är mättat. Nikon gjorde en jätteförlust förra året och lär väl fundera rätt mycket vad framtidens kamera kunder vill köpa. Hörde att förlusten låg närmare 1.3 miljarder vilket innebär att man förmodligen är skyldiga underleverantörer typ SONY (sensorer) en massa pengar.................Mr Agfors påstår att Nikon är en viktig kund för SONY, men är Nikon skyldig SONY en massa pengar är man enbart en besvärlig kund . Sitter själv på Nikon utrustning så jag hoppas att man kan lösa problemen på nått sätt.
Ligger mycket i det du skriver, tror att problemet framöver för kameratillverkarna blir att få fram modeller som kunderna vill ha och som dom kan tjäna pengar på..............Fuji verkar ha hittat rätt just nu, men frågan är hur länge det håller i sig innan det är mättat. Nikon gjorde en jätteförlust förra året och lär väl fundera rätt mycket vad framtidens kamera kunder vill köpa. Hörde att förlusten låg närmare 1.3 miljarder vilket innebär att man förmodligen är skyldiga underleverantörer typ SONY (sensorer) en massa pengar.................Mr Agfors påstår att Nikon är en viktig kund för SONY, men är Nikon skyldig SONY en massa pengar är man enbart en besvärlig kund . Sitter själv på Nikon utrustning så jag hoppas att man kan lösa problemen på nått sätt.
Frågan kommer om man skall välja Fuji X-T20 för 12000 kr med kit objektiv eller en ny värsting telefon, telefonen som kan mångdubbelt annat lockar nog en hel del. Kamera köp kan komma att bli en klassfråga, telefonen räddar fotointresset till vissa delar, där tar folk bilder som egentligen aldrig tänkt på att köpa en kamera. Tror vanliga familjebilder dominerar bland folk och där står sig telefonen väldigt bra, tänk vad smidigt man kan skicka bilder till varann.
Jag har f*n inte rökt nåt och befattar mig inte med folie. Ursäkta då att jag inte hade koll på att *alla* kameratillverkare använde sonysensorer. Trodde det bara var N och i viss mån C, förutom Sony själva. Hursomhelst synd om N inte skulle VÄLJA att använda Sony sensorer eftersom de verkar vara allra bäst.Håller helt med M.A. att det är helt obefogat och konspiratoriskt, trams som några få Nikonitinister rökt på för mycket, och ibland även vissa Sonyninster som fantiserar hur Sonys företag för sensortillverkning skall gynna deras kameraföretag och missgynna Nikon.
Som alla normala personer i tråden redan kommenterat så faller det på sin egen orimlighet.
Nikon är nog den kameratillverkare som har det tuffast ljust nu, och gör stora förluster på sin verksamhet. Så långt riktigt.
Jag har f*n inte rökt nåt och befattar mig inte med folie. Ursäkta då att jag inte hade koll på att *alla* kameratillverkare använde sonysensorer. Trodde det bara var N och i viss mån C, förutom Sony själva. Hursomhelst synd om N inte skulle VÄLJA att använda Sony sensorer eftersom de verkar vara allra bäst.
Nikon gjorde en jätteförlust förra året
och lär väl fundera rätt mycket vad framtidens kamera kunder vill köpa.
Hörde att förlusten låg närmare 1.3 miljarder vilket innebär att man förmodligen är skyldiga underleverantörer typ SONY (sensorer) en massa pengar.................Mr Agfors påstår att Nikon är en viktig kund för SONY, men är Nikon skyldig SONY en massa pengar är man enbart en besvärlig kund . Sitter själv på Nikon utrustning så jag hoppas att man kan lösa problemen på nått sätt.