Annons

Canon PowerShot G3 X

Produkter
(logga in för att koppla)

nikitin

Aktiv medlem
Enligt rykten kommer Canon snart att släppa den tidigare annonserade G3 X.

Enligt rykten skall kameran ha följande specifikation:
  • Optical 25x zoom lens (equivalent 24-600mm) with f/2.8-5.6 aperture
  • 1" CMOS sensor
  • Dust and water proof
  • Creative modes
  • Wi-Fi and NFC built-in
  • Full HD video, manual control possible
  • Tiltable LCD screen

Bilder på kameran finns här.

Den ser ut att sakna EVF. Jag skulle gissa att priset för kameran plus EVF blir högre än för FZ1000 som i o f s bara når 400mm men har f/4. Så vi får hoppas, men tvivlar på, att Canon sätter ett lågt pris. Vid 600mm vore EVF ett måste för mig.

Senast ändrad:
Kolla på www.dpreview.com. Nu är den lanserad. $999 utan EVF - torde väl bli 9000-10.000:-. Med EVF kommer den nära RX10 II i pris eller närmre dubbelt upp mot RX10/FZ1000. Det blir väl prisras snart (den har d u den äldre 1" sensorn).

Nja.
Panasonic FZ-1000 har en bra sökare och filmar även i 4K.

En nackdel med dessa långzoomare är att ljusstyrkan blir svag.
1"-sensorn som egentligen är ca 9X13mm ger en cropfaktor på ca. 2,7 jämfört med FF.
Ev. behöver man blända ned även denna Canon med något steg för att få bra skärpa (kanske inte om objektivet är outstanding mot förmodan)
F:5,6 ska då jämföras med ca. f:16 i praktiken. Friläggning av motiv med kort skärpedjup och/eller låga ISO med brusfria bilder är knepigt att få till.

Med detta sagt så är ändå dessa kameror mycket användbara och har många praktiska fördelar gentemot tjock- och systemkameror. Den bästa kameran är den man har med sig.
Jag tycket att man får en hel del för pengarna.

Det skulle vara intressant att få veta hur ljusstyrkan varierar med brännvidden. Har vi sett något sådant än? Mer än bara värdena i ändpunkterna.

Synd att man släpper en så kompetent kamera utan 4k.... en stor miss.

Ser hellre att tillverkarna satsar på att få till 1080p riktigt bra först. Ju större format desto sämre brukar dom ju klara det.. Tänker alltså på faktisk upplösning, moire, aliasing osv, men också dynamiskt omfång (s-log gogo!), rolling shutter och framerate.

Du tjatar om 4K i alla möjliga kommentarer. Vad ska du ha det till? Har du något exempel på något du filmat som måste göras i 4K för att bli bra?

Det första är att det är dumt att köpa en ny DYR kamera utan 4k när det är en ny standards som nya kameror, även nya mobiler har. Det bör absolut ligga med i nya high end kameror, dumt att halka efter direkt vid ett kamerasläpp.

Det handlar också om att jag vill ha det lagrat i maximal kvalitet för framtiden.
Jag tänker också uppdatera min dslr nästa år, då blir det 4k, och då vill jag såklart att allt håller den kvaliteten.

Din kommentar är lite som man kunde höra för några år sedan, vad ska du med 1080p till? Vad ska du med 36 megapixel till?

Det är nog ingen "miss". Den utläsning som krävs med 4K är dyr att konstruera och svår att kombinera med andra önskvärda egenskaper. Och behovet av 4K är väl för de flesta användare ganska måttligt.

Tja, kommer rätt många kameror som klarar 4k nu utan problem. Är väl inget särskilt med denna kamera som gör att Canon skulle ha speciella problem, förutom en rejält zoom, men det har ju inte med filmen att göra.

Kanske inte ska kalla det miss, det är nog snarare taskig, tajming, de hamnar mitt i mellan ett byte i standard. Men när konkurrenterna släpper med 4k så är det ju lite synd att halka efter på halva upplösningen. Annars hade kameran helt klart varit höginressant även för mig.

Det första är att det är dumt att köpa en ny DYR kamera utan 4k när det är en ny standards som nya kameror, även nya mobiler har. Det bör absolut ligga med i nya high end kameror, dumt att halka efter direkt vid ett kamerasläpp.

Det handlar också om att jag vill ha det lagrat i maximal kvalitet för framtiden.
Jag tänker också uppdatera min dslr nästa år, då blir det 4k, och då vill jag såklart att allt håller den kvaliteten.

Din kommentar är lite som man kunde höra för några år sedan, vad ska du med 1080p till? Vad ska du med 36 megapixel till?

Vad filmar du då? Storfilmer eller familjesemester? Oavsett så krävs det ändå ganska rejält stor bild eller att man sitter väldigt nära för att skillnaden mellan 1080p och 2160p ska märkas ens en gnutta. BRA 1080p räcker så otroligt långt. Men det är väl klart, gillar man att beskära eller stabilisera mycket så är det ju trevligt att ha mera upplösning, men generellt sätt så är det inte många som faktiskt behöver så enorm upplösning. :)

Tja, kommer rätt många kameror som klarar 4k nu utan problem.
Nja, "utan problem" är kanske inte helt sant. Sony tvingades ju uppfinna ett helt nytt sätt att konstruera sin 1-tumssensor för att få till det i nya RX100, och drar upp sitt pris en bra bit över 10000. Då filmar den ändå bara med 25 fps och max 5 minuter.

Vad filmar du då? Storfilmer eller familjesemester? Oavsett så krävs det ändå ganska rejält stor bild eller att man sitter väldigt nära för att skillnaden mellan 1080p och 2160p ska märkas ens en gnutta. BRA 1080p räcker så otroligt långt. Men det är väl klart, gillar man att beskära eller stabilisera mycket så är det ju trevligt att ha mera upplösning, men generellt sätt så är det inte många som faktiskt behöver så enorm upplösning. :)

Jag har en 65 tum 4k-tv. Det är mycket stor skillnad på 1080p och 4k. Och som jag skrev så handlar det ju inte om bara idag. Filmar jag mina barn så blir det ju än viktigare med hög upplösning och kvalitet för att bevara för framtiden, om 20, 40, 60 år, så är ju tanken att materialet finns kvar och sprider glädje och är användbart. Det är det absolut viktigaste.

Detsamma gäller ju foton, hur stor upplösning behöver du? Det beror ju på när, var och hur.... Du vet inte vad som ska göras med bilderna i framtiden. Precis som jag idag använder gamla filmer och foton, då märker man hur viktigt det är med kvalitet, och hur jäkla glad jag är över att farsan hade rejäla grejor. Det handlar om kompatibilitet och användbarhet under lång tid. Förutom det faktum att man skulle känna sig lite blåst att betala dyra pengar för en kamera som filmar på halva upplösningen mot vad alla kameror har som standar inom ett år. Om man nu inte köper ny kamera årligen, finns ju som gör det också. Men som amatör ligger det inte inom de ekonomiska ramarna.

Men nu ska jag inom snar framtid byta ut både kompakt och dslr, då är 4k ett krav.

Inte idag kanske.
Men inom en obestämd framtid så slår 4K igenom både för skärm och TV. Det är ingen nackdel att "framtidssäkra" sina prylar när man ändå nyinskaffar.

Jag tror att Canon har is i magen och ligger lite lågt med 4K av marknadsmässiga skäl.
Likaså finns det anledning till att kameran saknar sökare.

Edit. Leif hann före...

Förhoppningsvis så passar samma sökare som jag har till Eos M3 och då är det ju väldigt trevligt att slippa köpa en till sökare.
Video har jag aldrig brytt mig om, förstår inte vad de har i en stillbildskamera att göra. Visserligen tror jag inte att jag får betala så mycket extra för funktionen men totalt onödigt för mig.

Om denna är vettig i sitt handhavande och ger en vettig bildkvalité så är det en kamera som kanske hamnar i min väska. Har upptäckt hur skönt det är med mindre kameror ibland, visst tjockkameran har sin tjusning men ibland så vill man resa lätt, denna kanske kan komplettera Eos M3'an.

I en intervju med Canon UK’s Product Intelligence Professional David Parry på en fråga om 4K i Canons konsumentprodukter svarade han:

I think 4K is really interesting and a technology to keep our eye on. We’ve got 4K in our professional level cameras such as the XC10. So that the moment we’re looking at the pro end for 4K. I shot a load of 4K on the XC10 and brought it back home and realised I actually had nothing capable of processing the footage and outputting it. I do wonder whether there are a lot of people in that situation. It would be nice to have it in terms of future proofing – in terms of shooting 4K now and in five years time it will be OK. Potentially it could be something we will bring in – but how far behind is 8K? I don’t know. At the moment it’s widely accepted that everyone’s got the capability to process Full HD.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar