Annons

NikonF90-F90X

Produkter
(logga in för att koppla)

Åbbe

Ny medlem
Hallo..!
Är det någon skillnad på nikonF90 o nikonF90X isåfall vad..?
Fråga nr 2
I vilket prisläge ligger en bättre beg F90X.
Tack på förhand.....

F90 vs F90X..

F90X har precis som Festfotografen skriver, kraftfullare autofokus. Rent generellt ska den vara 25% snabbare jämfört med den gamla.

Motorn är snabbare i F90X - 4,3 FPS vs 3,6 FPS i den gamla F90. Vidare är mjukvaran uppdaterad och internminnet för exponeringshistorik är större. F90 lagrar 2 rullars historik medan F90X sparar 30.

F90X har också bättre tätning mot damm och fukt än den äldre F90. F90X tillåter dig också att ändra exponeringen i tredjedelar (1/3), den gamla F90 klarar bara exponeringskompensation i halva (1/2) steg.

MB-10

Fungerar batteripacket MB-10 till både F90 och F90X eller fungerar det bara till F90X?

kanske finns detta svaret redan, men F90X har inte bara snabbare autofocus utan man kan även sätta ett batterigrepp på den vilket inte går på den andra...japps...
Hääråå!

MB-10 går det eller inte?

Nu är det två olika svar ifall MB-10 fungerar till båda modellerna eller är det jag som missuppfattat?

Fungerar databakstycket MF-26 till båda modellerna?

Tacksam för entydiga svar.

Re: MB-10 går det eller inte?

LUCIFER skrev:
Nu är det två olika svar ifall MB-10 fungerar till båda modellerna eller är det jag som missuppfattat?
Jag ger dig oxå två svar:
-Ja, det funkar.
-Nej, det funkar inte.

Du måste uppdatera din F90, något jag själv inte visste om. Efter lite sökande på google hittade jag det den här sajten där du kan se skillnaderna mellan F90 och F90X. Här är en annan bra Nikonsajt. Och här en till.
Lycka till!

Exponeringhistorik?

Det talas ovan om exponeringshistorik, 2 rullar resp. 30 rullar. Vad innebär det praktiskt och hur funkar det?

Jonas

exponeringshistorik innebär att det finns en liten dator som lagrar info om vald exponeringskompensation, bländare och slutartid. kanske kan den lagra klockslag och datum också, jag är inte säker.

/mårten
www.bonetweb.com/lange

Hur skulle det kunna gå till. Nikon F90X är ingen digital kammra och går mig veterliggen inte att koppla upp mot datorn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar