Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
NikonF90-F90X
- Trådstartare Åbbe
- Start datum
Festfotografen
Aktiv medlem
F90X modellen ska ha snabbare autofocus
Olivlunden
Aktiv medlem
F90 vs F90X..
F90X har precis som Festfotografen skriver, kraftfullare autofokus. Rent generellt ska den vara 25% snabbare jämfört med den gamla.
Motorn är snabbare i F90X - 4,3 FPS vs 3,6 FPS i den gamla F90. Vidare är mjukvaran uppdaterad och internminnet för exponeringshistorik är större. F90 lagrar 2 rullars historik medan F90X sparar 30.
F90X har också bättre tätning mot damm och fukt än den äldre F90. F90X tillåter dig också att ändra exponeringen i tredjedelar (1/3), den gamla F90 klarar bara exponeringskompensation i halva (1/2) steg.
F90X har precis som Festfotografen skriver, kraftfullare autofokus. Rent generellt ska den vara 25% snabbare jämfört med den gamla.
Motorn är snabbare i F90X - 4,3 FPS vs 3,6 FPS i den gamla F90. Vidare är mjukvaran uppdaterad och internminnet för exponeringshistorik är större. F90 lagrar 2 rullars historik medan F90X sparar 30.
F90X har också bättre tätning mot damm och fukt än den äldre F90. F90X tillåter dig också att ändra exponeringen i tredjedelar (1/3), den gamla F90 klarar bara exponeringskompensation i halva (1/2) steg.
niklassthlm
Aktiv medlem
Hur är det med bracketing, finns det inbygt?
Niklas
Niklas
Festfotografen
Aktiv medlem
niklassthlm skrev:
Hur är det med bracketing, finns det inbygt?
Niklas
Nej tyvärr måste du köpa till bakstycket mf26 om jag inte minns helt tokigt
Olivlunden
Aktiv medlem
Du kan vara lugn, MB10 fungerar till båda modellerna..
Lucca-sara landstedt
Aktiv medlem
kanske finns detta svaret redan, men F90X har inte bara snabbare autofocus utan man kan även sätta ett batterigrepp på den vilket inte går på den andra...japps...
Hääråå!
Hääråå!
Re: MB-10 går det eller inte?
-Ja, det funkar.
-Nej, det funkar inte.
Du måste uppdatera din F90, något jag själv inte visste om. Efter lite sökande på google hittade jag det den här sajten där du kan se skillnaderna mellan F90 och F90X. Här är en annan bra Nikonsajt. Och här en till.
Lycka till!
Jag ger dig oxå två svar:LUCIFER skrev:
Nu är det två olika svar ifall MB-10 fungerar till båda modellerna eller är det jag som missuppfattat?
-Ja, det funkar.
-Nej, det funkar inte.
Du måste uppdatera din F90, något jag själv inte visste om. Efter lite sökande på google hittade jag det den här sajten där du kan se skillnaderna mellan F90 och F90X. Här är en annan bra Nikonsajt. Och här en till.
Lycka till!
mårten
Aktiv medlem
exponeringshistorik innebär att det finns en liten dator som lagrar info om vald exponeringskompensation, bländare och slutartid. kanske kan den lagra klockslag och datum också, jag är inte säker.
/mårten
www.bonetweb.com/lange
/mårten
www.bonetweb.com/lange
xxx
Guest
mårten skrev:
du kopplar kameran till din pc och laddar över informationen.
Hur då?
/ Fredrik
Jorå, det går bra. Du kna ju förstås inte tanka över bilderna.Joja skrev:
Nikon F90X är ingen digital kammra och går mig veterliggen inte att koppla upp mot datorn
Så här.Skott skrev:
Hur då?
xxx
Guest
jimh skrev:
Så här.
Aha - databakstycke krävs med andra ord! Det borde jag ha förstått.... Eller?
/ Fredrik