Annons

D50 + Sigma 70-300 = problem med fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

schang

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag köpte en D50 för ett tag sedan som jag hittills är väldigt nöjd med. Förutom med en sak.

Jag har ett Sigma 70-300 1:4-5,6 D objektiv sedan tidigare som jag använt med min F70 analoga kamera. När jag testar detta på D50:n har den ibland uppenbara problem att fokusera. Och ibland funkar det klockrent.

Problemet är att den låser fokuset fel; den tror den hittat fokus men det är klart suddigt.

Jag var på Nikons D50 school och frågade fotografen som höll i det och han trodde helt enkelt det var p.g.a. att det är ett piratobjektiv, att det inte lämnar rätt avståndsinfo till kameran.

Kan det vara så eller kan det vara andra orsaker till problemet? Ibland funkar det ju klockrent...
 
En fråga bara angående när du var på deras school vart du erbjuden där att köpa några av deras produkter till reducerat pris? eller är det något man får hem skickat när man anmält sig till kursen
 
Det känns som det inte finns mycket att gå på. Du har inga bilder som visar problemet. Kanske kan du ta testbilder lite mer systematiskt.

Gör t.ex. ett enkelt fokustest genom att sätta autofokus i AF-C och hyfsat stor bländare för kort skärpedjup. Håll fingret på avtryckaren så att kameran söker fokus. Låt fokuspunkten vandra över föremål på olika avstånd samtidigt som du tar bilder.

Kolla bilderna. Funkar avståndsinfot till kameran borde föremålen ligga i fokus.
 
Jag har inga bra exempelbilder att visa tyvärr, jag skall ta och testa lite mer systematisk.

Vid några tillfällen har ljuset varit mycket bra och motivet kontrastrikt, så autofokusen borde ha haft lätt att fokusera. Men ändå har den låst på fel avstånd. Jag tror den generellt låser på för korta avstånd, men jag skall som sagt testa lite mer systematisk.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.