Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Olika gimbal/wimberly kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

skyfire

Aktiv medlem
Har funderat länge på att köpa ett stativhuvud av gimbal/wimberly stil men undrar hur alla dessa märken står sig mot varandra, dom ser ju nästan Likadana ut.

Wimberly var ju nästan ensamma på marknaden först (tror jag), men nu finns det mängder kopior.

Är det någon större skillnad (förtuom priset) på wimberly, induro, beiko, sirui m.m.

Beiko verkar vara ett billigt alternativ, wimberly ligger väl prismässigt högst?

Vad har ni för erfarenheter och råd att ge?

Jag använder Benro GH-2 och är riktigt nöjd med det. Kan inte se något som motiverar prisskillnaden till Wimberley. Så det får bli mitt tips, de andra du nämner vet jag inget om.

De flesta av kopiorna ar mycket samre. Sen finns det ju andra Gimbal som inte ar kopior och ar ungefar lika bra som Wimberley.
Jag har Wimberley Head II och har testat 4-5 av de Kinesiska kopiorna. De flesta var trogare och hade samre finish. Stor skillnad pa en del och mindre pa andra. Men ingen var som originalet. Har aven anvant Jobu gimbal som ar ungefar lika bra som Wimberley. Kostar lika mycket ocksa.

Förra året bestämde jag mig att köpa ett riktigt Gimbal Head och läste på om de olika produkterna.

Efter att ha valt för och nackdelar så blev det ett Beike och det har jag inte ångrat en sekund...Priset, funktionen, det gumibelagda handtaget (när det är kallt) allt har funkat precis så bra som jag önskat.. Har flera bekanta som också har köpt detsamma och de är också nöjda.

Läs beskrivning: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=23347&reviewID=33499#33499

Du kan även studera detta utländska forumstråd med väldigt många användare:

http://translate.googleusercontent....105558&usg=ALkJrhig71auxHpJeK6KgIt9Rk4dD7ywJg

Förra året bestämde jag mig att köpa ett riktigt Gimbal Head och läste på om de olika produkterna.

Efter att ha valt för och nackdelar så blev det ett Beike och det har jag inte ångrat en sekund...Priset, funktionen, det gumibelagda handtaget (när det är kallt) allt har funkat precis så bra som jag önskat.. Har flera bekanta som också har köpt detsamma och de är också nöjda.

Läs beskrivning: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=23347&reviewID=33499#33499

Köpte detta också och är mycket nöjd förutom att nedre leden går ojämnt och trögt.
Men gör man som denna norrman, blir det genast bättre klass på den.

https://www.foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=629351

Titta gärna på Joby Jr. 3 DeLuxe

För några veckor sedan fick jag hem ett gimbalhuvud tillverkat av Joby, som jag köpt på B&H. Så här långt verkar det motsvara alla mina förväntningar. Det är litet och lätt, vilket gör att man kan ta med det på resor utan större besvär. Priset är också lägre om man jämför med liknande produkter på marknaden. Jag har testat en del fågelfoto med ett EOS 1D X och ett EF 500/4 och det verkar klara vikten utan att man får några problem med stabiliteten./ Christer

Jag har den här Beikevarianten som nämnts som ett alternativ. Inget som jag kan rekommendera.
Extremt ojämn när man panorerar.
Inte konstigt när man ser hur det hela är konstruerat, (se bild) ingen lagring och aluminium mot aluminium med en passning som man kan tälja med morakniv.
Som man ser på bilden så har min led skurit efter minimal användning.
Den här lösningen med att trycka i ett lager och en rörstump kan väl hjälpa upp problemet men är inte den lösning jag kommer att välja.

Micke.

Bilagor

• Beike.jpg
    Beike.jpg
    99.4 KB · Visningar: 1,478
Jag har den här Beikevarianten som nämnts som ett alternativ. Inget som jag kan rekommendera.
Extremt ojämn när man panorerar.
Inte konstigt när man ser hur det hela är konstruerat, (se bild) ingen lagring och aluminium mot aluminium med en passning som man kan tälja med morakniv.
Som man ser på bilden så har min led skurit efter minimal användning.
Den här lösningen med att trycka i ett lager och en rörstump kan väl hjälpa upp problemet men är inte den lösning jag kommer att välja.

Micke.

Jag har köpt ett Beike och är mycket nöjd med detta. Men med anledning av bilderna som Micke visar blev jag lite fundersam hur mitt såg ut invändigt...Därför skruvade jag isär det för inspektion.
Locket som består utav aluminium pillades bort med hjälp av en kniv och skruven som håller ihop konstruktionen lossades.
Mitt Beike var snyggt ihop passad och välsmord med rikligt med fett.

När det ändå var delat ordnade jag en liten enkel modifiering bestående av en plastbricka av Teflon 1mm tjock som lades emellan de två delarana innan ihopsättningen... Detta gör att delarna inte kan komma i kontakt med varandra... Smörjde plastbrickan med lite vanligt hjullager fett..
Efekten av detta blev helt enastående, vad lätt det snurrade nu. Minst lika lätt som ett kullager...Kostnad gratis då jag fick plastbrickan..

Jag har köpt ett Beike och är mycket nöjd med detta. Men med anledning av bilderna som Micke visar blev jag lite fundersam hur mitt såg ut invändigt...Därför skruvade jag isär det för inspektion.
Locket som består utav aluminium pillades bort med hjälp av en kniv och skruven som håller ihop konstruktionen lossades.
Mitt Beike var snyggt ihop passad och välsmord med rikligt med fett.

När det ändå var delat ordnade jag en liten enkel modifiering bestående av en plastbricka av Teflon 1mm tjock som lades emellan de två delarana innan ihopsättningen... Detta gör att delarna inte kan komma i kontakt med varandra... Smörjde plastbrickan med lite vanligt hjullager fett..
Efekten av detta blev helt enastående, vad lätt det snurrade nu. Minst lika lätt som ett kullager...Kostnad gratis då jag fick plastbrickan..

Mitt snurrar också lätt nu. Men det krävdes mer än en plastbricka för att få ordning på prylarna. I den övre leden som har lika dålig passning som den undre sitter faktiskt ett lager men bara axielt.
Nu är alla leder lagrade och smorda med syntetfett och nu fungerar det som tänkt.

Micke.

Bidrar med en ny bekantskap

Jag kollade igenom utbudet av "gimbals" inför min egen investering.
De originala modellerna är snordyra men har man dyr optik så är det inte sällan värt det.

Efter mycket om och men så ramlade jag över en mellanprisad gimbal från producenten Nest. Modellen är NT-530H och jag fick rättså snart förtroende för den.
http://www.nest-style.com/nt-530h-gimbal-head.html

Den har en ok mekanik och känns mkt stabil.
Utseendet (om det spelar roll..) är mkt snyggt i mitt tycke.
Det enda riktiga minuset (ett stort för många är jag rädd) är att den inte är kompatibel med andra än sina egna snabbplattor. De uppger att den har Arca-standard men detta stämmer inte. Det är ju något som sänker förtroendet en hel del (varför felinformera!???) för producenten men då det inte spelar så stor roll för mig så bryr jag mig ringa ;)

Låsningen av snabbplattan (objektivet..) är säkrare i Nest,s huvud än med en Wimb.. Men å andra sidan är den inte heller lika snabb - då plattan måste glidas in från ena eller andra hållet, då den inte tillåts vinklas ner i fästet som hos en wimb.

NT-530H skall klara 25kg och den inger också det förtroendet faktiskt. 10lager överdragen med kolfiber så är den inte så tung som den ser ut ;)

Rekommenderas för den som vill ha stadig, led för mindre än halva kostnaden för originalen. NT-530H inger helt klart mer förtroende än de billigaste BK-45.. och liknande. Men priset är ju iofs högre också.

/N

Ps, jag lastar över 7,5kg på min NT-530H och jag kan härmed garantera att den stabilitetsmässigt och storleksmässigt absolut klara de största 400 f/2,8 & 600mm f/4 utan bekymmer.

Bilagor

• falcon-eyes-gimbal-swing-panorama-head-nt-530h-up-to-25-kg-full-295694-4-31125-385.jpg
    falcon-eyes-gimbal-swing-panorama-head-nt-530h-up-to-25-kg-full-295694-4-31125-385.jpg
    41.5 KB · Visningar: 185
Har Benro GH2 och GH3 och de fungerar bra.
GH3 går även att dela och blir därför enkel att förvara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar