Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB 3.0 minneskortsläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Vilken USB 3.0 minneskortsläsare är det som gäller? Har någon testat någon med gott resultat?

/Karl

Vilken USB 3.0 minneskortsläsare är det som gäller? Har någon testat någon med gott resultat?

/Karl

Jag antar att jag är forumets första USB 3.0 kortläsare. Idag damp i alla fall min Lexar Professional Dual slot USB 3.0 läsare.

Mitt första intryck är att det går fort. Jag har än så länge bara testat med mitt Trancend 32GB 400x CF-kort och jag upplever att det går ungefär dubbelt så snabbt som att överföra bilderna via min USB 2.0-läsare eller med USB 2.0 direkt till kameran (Nikon D700). Än så länge är det ett helt subjektivt tyckande, jag skall göra lite utförligare tester nästa vecka.

/Karl

Senast ändrad:
Körde två timelapses imorse med 999 RAW-bilder var från min D700.

Satte först kortet i min USB3.0-läsare och flyttade filerna till en SSD-hårddisk. Det tog 5min och 26sek att flytta 999 filer som sammanlagt var 12.46GB stora.
Efter det så satte jag tillbaka kortet i min D700 och anslöt den med USB2.0 till min dator, jag hade tidigare rent subjektivt sagt att USB3.0 kändes dubbelt så snabbt men jag hade fel, väldigt fel. Att flytta 999st filer som samanlagt var 12.46GB från kameran tog 36min och 6sek.

USB3.0-läsaren var alltså 6.5ggr så snabb att läsa filerna från ett Transcend 32GB 400x-kort, hade jag haft ett 600x-kort hade nog skillnaden blivit ännu större.

Vilken fart får ni med era D700:eek:r, hur lång tid tar det att överföra 12.46GB hos er? Just nu känns det som om D700:an borde ha presterat mycket bättre.

/Karl

Bilagor

• DSC00905.jpg
    DSC00905.jpg
    20.3 KB · Visningar: 386
Ingen aning då jag inte har något så stort kort.
http://www.fotosidan.se/blogs/ztenlund/bilder-per-km-och-tva-bilder.htm ;)

Mer allvarligt talat angående trådens ämne så har jag faktiskt aldrig prövat att överföra från kameran. Med min kortläsare som sitter i en 3,5"-kortplats (USB2 internt) så ligger överföringshastigheten enligt Windows eget påstående på 16-18 MB/s. Det börjar på 20-21 men sjunker tillbaka ganska snabbt,

Detta är något långsammare än vad jag hade med SD-kort som låg strax över 20 MB/s hela tiden. USB3 har jag faktiskt inte fast det finns ett kort att köpa som fungerar i min PCIe X4-kortplats. Jag har dock inte så fasligt bråttom och inte heller så stora mängder bilder åt gången.

Edit: Jag har SanDisk Extreme 60 MB/s 8 GB UDMA så det är inte där problemet sitter.

Jag brukar också oftast överföra med den interna kortläsaren i maskin, men den prestera ungefär samma då den inte stödjer UDMA så vitt jag vet. Anledningen att jag tog kameran är att den förmodligen är en bättre referenspunkt eftersom väldigt få förmodligen har samma Fujitsu Siemens inbygda kortläsare som jag har.
Med USB3.0-läsaren fick jag en genomsnittlig överföringshastighet på 38.11MB/sek när jag flyttade filerna, jag fotar en del timelapses så skillnaden mellan 36min och 5.5min är rätt skön.

/Karl

USB3 har jag faktiskt inte fast det finns ett kort att köpa som fungerar i min PCIe X4-kortplats. Jag har dock inte så fasligt bråttom och inte heller så stora mängder bilder åt gången.

Jag köpte ett PCIe X1-USB3.0-kort och satte in i datorn. Fungerar otroligt bra, kostade inte många hundralappar.

/Karl

Jag köpte ett PCIe X1-USB3.0-kort och satte in i datorn. Fungerar otroligt bra, kostade inte många hundralappar.

/Karl

x4-kortet ifråga har även SATA 3.0. ;) Jag har för mig att det kostar 300-400:-.

Att det har betydelse med USB3 om man tankar så pass mycket bilder att det tar över en halvtimme är ju förståeligt. Mitt behov av detta är dock ganska begränsat så det skulle väl mer vara en principfråga. :)

x4-kortet ifråga har även SATA 3.0. ;) Jag har för mig att det kostar 300-400:-.

Att det har betydelse med USB3 om man tankar så pass mycket bilder att det tar över en halvtimme är ju förståeligt. Mitt behov av detta är dock ganska begränsat så det skulle väl mer vara en principfråga. :)

Jag sneglade på det kortet också, men jag hade bara en X1 ledig så det blev som det blev.

Det är väl dags för ny burk snart, då får man förhoppningsvis allt lulllull av värde inbygt på moderkortet.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar