voitcanon
Aktiv medlem
Nu på natten till söndag gjorde jag en märklig upptäckt, jag såg att mitt makroobjektiv hade dubbla bländare. Varför finns det 2 stycken räcker det ej med en?
Här är en liten film.
Här är en liten film.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
av alla tramsiga försök till uppmärksamhet tar detta priset. Den har inte dubbla bländare, och hur kattsingen kan du röra bländaren när objektivet inte är på kameran? Vad påstår du dig vrida på? Det är ju nån manick med dubbla bländare som du riktat objektivet mot helt enkelt. Eller har jag fel?
Ja, det verkar som att du har fel. Jog kontrollerade mitt eget ex, och visst har den dubbla bländare alltid. Det bekräftas även av blockdiagrammet av gluggen som finns på Canon camera museum. http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/macro/ef_100_28macro_usm.html?p=2
Be mig inte förklara det, men mitt Sigma 150/2.8 visar samma "fenomen", dvs bländaröppningen ändras när man vrider på fokusringen. (Den har dock inte dubbla bländare vad jag kan se.) Jag vill minnas att jag läst någonstans om att just makrogluggar förändrar bländaröppningen för att kompensera ljusinsläppet vid korta avstånd. Tror det var i något av våra forum och att det var "pupillen" (Lennart Nilsson) som förklarde.den har 8 bländarblad, är det 2 x 4 st då? tror jag inte på. Men erkänner, såg aldrig dubbla bländare då jag aldrig kunnat se objektivet nedbländat avtaget från kameran. Förklara hur man kan vrida bländaren med objektivet avtaget från kameran. Det är ju elektroniskt styrt att kunna stänga till bländarlamellerna, eller hur går det till på det där youtube-klippet? Jag kan erkänna om jag har fel, men det verkar väldigt konstigt. Verkar i så fall mer troligt att det sker någon sorts spegeleffekt i objektivet. I annat fall borde det väl stå någonstans på nätet om denna konstruktion som jag inte hört talas om tidigare.
den har 8 bländarblad, är det 2 x 4 st då? tror jag inte på. Men erkänner, såg aldrig dubbla bländare då jag aldrig kunnat se objektivet nedbländat avtaget från kameran. Förklara hur man kan vrida bländaren med objektivet avtaget från kameran. Det är ju elektroniskt styrt att kunna stänga till bländarlamellerna, eller hur går det till på det där youtube-klippet? Jag kan erkänna om jag har fel, men det verkar väldigt konstigt. Verkar i så fall mer troligt att det sker någon sorts spegeleffekt i objektivet. I annat fall borde det väl stå någonstans på nätet om denna konstruktion som jag inte hört talas om tidigare. Men håller med om att det är dubbla streck på bilden du bifogade, vilket skulle kunna markera något dubbelt
Äger du en egen 100/2.8 makro? I så fall, se efter själv. Det syns TYDLIGT när man kollar bakifrån att det sitter en bakre bländare, några mm bakom den "vanliga" som är kopplad till fokuseringen. Den bakre bländaren stänger till vad som ser ut att vara motsvarande ungefär f/3.5- när fokuseringen närmar sig närgränsen. Den har för övrigt 8 blad i den främre bländaren. Hur många som sitter i den bakre kan jag inte avgöra, möjligen lika många.
Den bakre bländaren verkar ö.h.t. inte vara elektroniskt kopplad. Det kan man se genom att trycka på nedbländningsknappen och lossa objektivet, då stannar bländaren (den främre) i sitt nedbländade läge. Den bakre är precis lika stor som innan, men det varierar som sagt med fokus. Mindre bländare på närgränsen.
av alla tramsiga försök till uppmärksamhet tar detta priset. Den har inte dubbla bländare, och hur kattsingen kan du röra bländaren när objektivet inte är på kameran? Vad påstår du dig vrida på? Det är ju nån manick med dubbla bländare som du riktat objektivet mot helt enkelt. Eller har jag fel?
Ok, jag tror på dig. Jag sålde mitt ex för nån månad sedan så jag kan tyvärr inte kolla längre, men säger ni det så stämmer det säkert. Då har man lärt sig något.
Kanske det bara ser ut som två uppsättningar bländarblad?
Från http://leica-users.org/v27/msg04930.html:
"Hardly any lens made by whoever has two actual sets of aperture
blades. What sometimes looks like two sets is only one set, but the
blades are cut so that in operation they look like two sets and in a
way function like two sets so that structurally they support each
other like two sets, so that when they achieve very small apertures
they don't collapse through gravity or shock or form extremely
irregular openings."