Annons

Canon EF 100/2,8 Macro USM dubbla bländare?

Produkter
(logga in för att koppla)
"<em>Nu på natten till söndag gjorde jag en märklig upptäckt</em>"

Hmmmm...

Här är rätta stället för dig:

<a href=http://photography-on-the.net/forum/showthread.php?t=489590>You know you're photography crazy when...</a>

;-)

Jag kan inte den konstruktionen i detalj, men det förekommer objektiv med dubbla bländare. Finessen med detta är att vid vissa bländaröppningar kan man då "skära av" oönskade strålgångar, som ger kvalitetsförsämrande reflexer, inne i objektivet. Den extra bländaren används till att blockera dessa ljusstrålar.

är det inte så att den extra bländaren är kopplad till fokuseringen, och att de på så vis kan optimera bländarens placering både för fokus på närgränsen och fokus på oändligheten?

av alla tramsiga försök till uppmärksamhet tar detta priset. Den har inte dubbla bländare, och hur kattsingen kan du röra bländaren när objektivet inte är på kameran? Vad påstår du dig vrida på? Det är ju nån manick med dubbla bländare som du riktat objektivet mot helt enkelt. Eller har jag fel?

av alla tramsiga försök till uppmärksamhet tar detta priset. Den har inte dubbla bländare, och hur kattsingen kan du röra bländaren när objektivet inte är på kameran? Vad påstår du dig vrida på? Det är ju nån manick med dubbla bländare som du riktat objektivet mot helt enkelt. Eller har jag fel?

Ja, det verkar som att du har fel. Jog kontrollerade mitt eget ex, och visst har den dubbla bländare alltid. Det bekräftas även av blockdiagrammet av gluggen som finns på Canon camera museum. http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/macro/ef_100_28macro_usm.html?p=2

Ja, det verkar som att du har fel. Jog kontrollerade mitt eget ex, och visst har den dubbla bländare alltid. Det bekräftas även av blockdiagrammet av gluggen som finns på Canon camera museum. http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/macro/ef_100_28macro_usm.html?p=2

den har 8 bländarblad, är det 2 x 4 st då? tror jag inte på. Men erkänner, såg aldrig dubbla bländare då jag aldrig kunnat se objektivet nedbländat avtaget från kameran. Förklara hur man kan vrida bländaren med objektivet avtaget från kameran. Det är ju elektroniskt styrt att kunna stänga till bländarlamellerna, eller hur går det till på det där youtube-klippet? Jag kan erkänna om jag har fel, men det verkar väldigt konstigt. Verkar i så fall mer troligt att det sker någon sorts spegeleffekt i objektivet. I annat fall borde det väl stå någonstans på nätet om denna konstruktion som jag inte hört talas om tidigare. Men håller med om att det är dubbla streck på bilden du bifogade, vilket skulle kunna markera något dubbelt

Senast ändrad:
den har 8 bländarblad, är det 2 x 4 st då? tror jag inte på. Men erkänner, såg aldrig dubbla bländare då jag aldrig kunnat se objektivet nedbländat avtaget från kameran. Förklara hur man kan vrida bländaren med objektivet avtaget från kameran. Det är ju elektroniskt styrt att kunna stänga till bländarlamellerna, eller hur går det till på det där youtube-klippet? Jag kan erkänna om jag har fel, men det verkar väldigt konstigt. Verkar i så fall mer troligt att det sker någon sorts spegeleffekt i objektivet. I annat fall borde det väl stå någonstans på nätet om denna konstruktion som jag inte hört talas om tidigare.
Be mig inte förklara det, men mitt Sigma 150/2.8 visar samma "fenomen", dvs bländaröppningen ändras när man vrider på fokusringen. (Den har dock inte dubbla bländare vad jag kan se.) Jag vill minnas att jag läst någonstans om att just makrogluggar förändrar bländaröppningen för att kompensera ljusinsläppet vid korta avstånd. Tror det var i något av våra forum och att det var "pupillen" (Lennart Nilsson) som förklarde.
Jag kan minnas helt fel, men jag ska leta.
Edit// Kan lägga till att ingen av mina andra gluggar ändrar bländaröppning vid vridning på fokusringen.//
/Arne

Senast ändrad:
den har 8 bländarblad, är det 2 x 4 st då? tror jag inte på. Men erkänner, såg aldrig dubbla bländare då jag aldrig kunnat se objektivet nedbländat avtaget från kameran. Förklara hur man kan vrida bländaren med objektivet avtaget från kameran. Det är ju elektroniskt styrt att kunna stänga till bländarlamellerna, eller hur går det till på det där youtube-klippet? Jag kan erkänna om jag har fel, men det verkar väldigt konstigt. Verkar i så fall mer troligt att det sker någon sorts spegeleffekt i objektivet. I annat fall borde det väl stå någonstans på nätet om denna konstruktion som jag inte hört talas om tidigare. Men håller med om att det är dubbla streck på bilden du bifogade, vilket skulle kunna markera något dubbelt

Äger du en egen 100/2.8 makro? I så fall, se efter själv. Det syns TYDLIGT när man kollar bakifrån att det sitter en bakre bländare, några mm bakom den "vanliga" som är kopplad till fokuseringen. Den bakre bländaren stänger till vad som ser ut att vara motsvarande ungefär f/3.5- när fokuseringen närmar sig närgränsen. Den har för övrigt 8 blad i den främre bländaren. Hur många som sitter i den bakre kan jag inte avgöra, möjligen lika många.

Den bakre bländaren verkar ö.h.t. inte vara elektroniskt kopplad. Det kan man se genom att trycka på nedbländningsknappen och lossa objektivet, då stannar bländaren (den främre) i sitt nedbländade läge. Den bakre är precis lika stor som innan, men det varierar som sagt med fokus. Mindre bländare på närgränsen.

Äger du en egen 100/2.8 makro? I så fall, se efter själv. Det syns TYDLIGT när man kollar bakifrån att det sitter en bakre bländare, några mm bakom den "vanliga" som är kopplad till fokuseringen. Den bakre bländaren stänger till vad som ser ut att vara motsvarande ungefär f/3.5- när fokuseringen närmar sig närgränsen. Den har för övrigt 8 blad i den främre bländaren. Hur många som sitter i den bakre kan jag inte avgöra, möjligen lika många.

Den bakre bländaren verkar ö.h.t. inte vara elektroniskt kopplad. Det kan man se genom att trycka på nedbländningsknappen och lossa objektivet, då stannar bländaren (den främre) i sitt nedbländade läge. Den bakre är precis lika stor som innan, men det varierar som sagt med fokus. Mindre bländare på närgränsen.

Ok, jag tror på dig. Jag sålde mitt ex för nån månad sedan så jag kan tyvärr inte kolla längre, men säger ni det så stämmer det säkert. Då har man lärt sig något.

och jag får ta tillbaka detta fräcka angrepp på dig Robin, förlåt förlåt, haha. Gör en riktig pudel.

Senast ändrad:
Ok, jag tror på dig. Jag sålde mitt ex för nån månad sedan så jag kan tyvärr inte kolla längre, men säger ni det så stämmer det säkert. Då har man lärt sig något.

Å du din rackare har gjort mig nyfiken!! Nu vill jag ha en förklaring till varför just makrogluggar uppvisar detta... *Damn*

//Tog mig friheten att maila Lennart Nilsson, vi får se om han har tid och lust att förklara detta.

/Arne

Senast ändrad:
Kanske det bara ser ut som två uppsättningar bländarblad?

Från http://leica-users.org/v27/msg04930.html:

"Hardly any lens made by whoever has two actual sets of aperture
blades. What sometimes looks like two sets is only one set, but the
blades are cut so that in operation they look like two sets and in a
way function like two sets so that structurally they support each
other like two sets, so that when they achieve very small apertures
they don't collapse through gravity or shock or form extremely
irregular openings."

Kanske det bara ser ut som två uppsättningar bländarblad?

Från http://leica-users.org/v27/msg04930.html:

"Hardly any lens made by whoever has two actual sets of aperture
blades. What sometimes looks like two sets is only one set, but the
blades are cut so that in operation they look like two sets and in a
way function like two sets so that structurally they support each
other like two sets, so that when they achieve very small apertures
they don't collapse through gravity or shock or form extremely
irregular openings."

det var ju min förklaring, men den stämde ju inte enligt Christoffer, det var två uppsättningar.

Jo det verkar faktiskt så. Det blir än mer mystiskt om man kikar på blockdiagrammen på Canons camera-museum, man skulle faktiskt kunna tolka det som att nya 100mm macrot har två tätt sittande bländare och 180mm macrot har två bländare som sitter långt från varandra. Curiouser and curiouser...

Kan denna artikel föra oss närmare lösningen?
En bit ner finns några rader om dagens makrogluggar.

"Moderna makroobjektiv åstadkommer hög avbildningsskala genom en kombination av utdrag och reducerad brännvidd (flytande linselement). De fördelar man får man detta är kompaktare format, optimal bildkvalitet både på korta och långa avstånd samt något minskad ljusförlust pga utdraget."

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar