Hej!
Självklart så kan du köra vilken film som helst i C-41.Resultat som blir av detta är dock något annat. C-41 är till för färgneg-film och genomgående/standard används den för rotationsförfarande (läs maskin) och vid 38 gader C.Det finns möjlighet att göra famkallningen vid 30 grader C samt en snabbframkallningvid 45 gader C. MEN det som ger det bästa reslutatet är alltså 38.Framkallningen sker i 4 steg
0)Föruppvärmning med en temp avvikelse från 38 på+-0,3.(1) Färgframkallning CD +-0,5 (2)Blexfixering BX +- 5,0 (3)Sköljning 30-40 grader C (4)Stabilisering STAB 20-40 grader C.Om man "kör" 30 eller 45 så är temperatur avvikelsen den samma som jag skrivit.
Vad gäller tiderna för varje steg så beror det på antal filmer som skall framkallas samtidigt.Man har ökar tiden på (1) med i stort 45 sek och (2) upp till 12 minuter som mest.Det ända som har samma tid är sköljning och stab.
Alltså utan maskin så är det bökigt att framkalla i C-41. Kan gå men temperaturen är svår att kontrollera.
Rätta mig om jag har fel Agfa Rodinal är en framkallare för svarvit film och bygger på p-Aminofenol.Lite historik,kom som patent 1891.