PMD
Aktiv medlem
Här kan vi fortsätta diskussionen om kinesiska telefoner som började svämma över i tråden om vilken mobiltelefon som är bäst att fotografera med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Att alla loggar och kartlägger är alltså ett argument för att det är helt ok att Klarna kartlägger mitt köpbeteende?
Med den argumentationen är det väl precis lika okej att kinesiska regimen kartlägger folks geografiska position?
Nej, det följer inte av premissen.Att alla loggar och kartlägger är alltså ett argument för att det är helt ok att Klarna kartlägger mitt köpbeteende?
Nej, det följer inte av premissen.
Jag tycker bägge frågorna är absolut värda att diskutera och reflektera över, men samtidigt så är det två mycket väsensskilda frågor [...]
Enig om att det är obehagligt att diktaturer kartlägger sin medborgare. Mycket obehagligt.
I Sverige är det inte så himla länge sedan som vi hade åsiktsregistrering genom InformationsByrån. Det är också obehagligt.
Men för att återgå till där jag började lägga mig i diskussionen. Att någon kinesisk informationsbyrå sitter och följer loggar avseende positionen och sim-kortsnumret när en kinesisk mobil slås på i Norge blir fortfarande gulligt. Vilka slutsatser kan analytikern dra?
Telefonens och simkortets uppkoppling mot master loggas av operatören i Norge. Och de vet vem som betalar för abonnemanget. Det är betydligt närmare integritetsintrång.
Men att använda mobiltelefon (oavsett märke) är ju faktiskt helt frivilligt
[...]
1. [...]
2. [...].
Lite konstigt, tycker jag. Det står ju bara att det inte hjälper att undvika Klarna för att slippa bli registrerad vid köp med elektroniska betalningsmedel.Jag tolkar kommentaren jag citerade precis så.
SÄPO fortsatte med åsiktsregistrering långt efter att IB hade avslöjats och lagts ner (eller snarare omorganiserades). Fast SÄPO hade inte ett register utan "arbetsanteckningar".I Sverige är det inte så himla länge sedan som vi hade åsiktsregistrering genom InformationsByrån. Det är också obehagligt.
Det var förmodligen ett misstag, eller ett förbiseende. Den aktuella telefonmodellen såldes ju i en kinesisk version i Kina, men någon glömde väl att i den icke-kinesiska versionen ta bort programsnutten för rapportering till Partiets servrar.2. Det hade varit helt OK att HMD ("nokia") och andra kinesiska telefontillverkare övervakade sina europeiska användare och skickade datan till kinesiska servrar som kontrolleras av CCP (kinsesiska kommunistpartiet) - om de upplyst användarna om det. Problemet med dessa telefoner var att så inte skedde, utan det var något som gjordes i det fördålda (iaf. tills att de blev påkomna).
Jag tycker bägge frågorna är absolut värda att diskutera och reflektera över, men samtidigt så är det två mycket väsensskilda frågor; både i allvarlighetsgrad (du riskerar inte att bli fängslad för dina åsikter i Sverige), omfattning (enskilda aktörer vs. staten som har total kontroll över dig) och den kanske viktigaste aspekten med frivillighet vs. tvång...…..
Ja, svenskarna är väl ett av världens mest välregistrerade folk. Det går inte att göra mycket i det här landet utan att uppge sitt personnummer.Man bör inte vara naiv - ens i Sverige. När skiten träffar fläkten är det tyvärr väl sent.
Ja, svenskarna är väl ett av världens mest välregistrerade folk. Det går inte att göra mycket i det här landet utan att uppge sitt personnummer.
Risken för att fascister kommer till makten i Sverige är väl inte överhängande (även om den inte är noll!), men "the road to hell is paved with good intentions".
En något större risk är nog att Sverige så småningom blir tvunget att ge efter för påtryckingar av olika slag från främmande makt och då är ju allehanda välskötta register över befolkningen mumma.
Många andra länder i Europa har en mer skeptiskt inställning till register över befolkningen. De var ju ockuperade under andra världskriget.
Ja, svenskarna är väl ett av världens mest välregistrerade folk. Det går inte att göra mycket i det här landet utan att uppge sitt personnummer.
Risken för att fascister kommer till makten i Sverige är väl inte överhängande (även om den inte är noll!), men "the road to hell is paved with good intentions".
En något större risk är nog att Sverige så småningom blir tvunget att ge efter för påtryckingar av olika slag från främmande makt och då är ju allehanda välskötta register över befolkningen mumma.
Många andra länder i Europa har en mer skeptiskt inställning till register över befolkningen. De var ju ockuperade under andra världskriget.
Fakta är alltid bra, men i det här fallet bad jag inte om fakta utan uttryckte åsikter och intryck.Som vanligt viil du ha fakta PMD.
OK? Det är svårt att få fakta men det är värre än jag kan tänka mig? Vad baserar du det senare påstående på om det är svårt att få fakta?Det är i det här fallet svårt att få.. Förutom det är värre än du ens kan tänka dig.
Vi kartläggs dagligen av alla möjliga appar och vad vi handl ar. vi våra kort och i butikerna,
Fakta är alltid bra, men i det här fallet bad jag inte om fakta utan uttryckte åsikter och intryck.
OK? Det är svårt att få fakta men det är värre än jag kan tänka mig? Vad baserar du det senare påstående på om det är svårt att få fakta?
(F.ö. tror jag att du kanske har lite svårt att veta vad jag kan tänka mig.
Nu skriver jag lite kort då jag inte har något riktigt tangentbord (skriver på skärmen i min Tesla medans jag väntar på dottern), men kan bara konstatera:
[...].
Fakta är alltid bra, men i det här fallet bad jag inte om fakta utan uttryckte åsikter och intryck.
OK? Det är svårt att få fakta men det är värre än jag kan tänka mig? Vad baserar du det senare påstående på om det är svårt att få fakta?
(F.ö. tror jag att du kanske har lite svårt att veta vad jag kan tänka mig.
Antagligen inte mer än du.Låt oss då vända på frågan. Vad vet du om hur vi vi skuggas på nternet och ständigt kartläggs via våra kortköp i vardagen?