Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tamron SP 150-600mm VC

Det tycker jag inte. vilken kamera har använts? Och det står manuell fokusering -det kan man ju göra med live view med.

Vad jag menar är att de dåliga resultaten med jämförelsegluggen berodde på att de bilderna var tagna med ett UV-filter på. När det togs bort var bilderna jämförbara i kvalité.

Om jag nu inte helt har blandat bort korten...

Kameran var en 5D mkIII, har för mig att det stod på hans sida, men jag kanske fick det från EXIF.

Sorry i så fall.
 
Det är lurigt att jämför objektiv mellan varandra om man kör vanlig autofokus utan att gjort ett nogrant fokustest på kombinationerna (dvs hus + objektiv1 och hus + objektiv2). Även manuell fokusering kan vara svårt att få till (prova att ta 10 bilder med omfokusering mellan varje bild och se skillnaden).

Live view är det bästa och jag tror det är större osäkerhet beroende på det ovan än ett UV-filter (som mer påverkar kontrast i vissa fall än upplösning).
 
Bilden på bogserbåten lovar en del. Långt avstånd, full öppning, längsta brännvidd och dis.
Och ändå är bilden rätt hyfsad.
 
Detta låter ju fantastiskt! Har själv Tamrons 200-500 och tycker att det är "good enough" vad gäller skärpan jämfört med mitt EF 400 5,6. Men här har vi ju en 600 och dessutom med bildstabilisering vilket inte 200-500 har! Kan det verkligen vara så att detta objektiv kommer att gå att hitta för under 15 kkr och dessutom håller en skärpa som går att jämföra med Canons L-objektiv?
 
Detta låter ju fantastiskt! Har själv Tamrons 200-500 och tycker att det är "good enough" vad gäller skärpan jämfört med mitt EF 400 5,6. Men här har vi ju en 600 och dessutom med bildstabilisering vilket inte 200-500 har! Kan det verkligen vara så att detta objektiv kommer att gå att hitta för under 15 kkr och dessutom håller en skärpa som går att jämföra med Canons L-objektiv?

Onekligen en riktig höjdare, hoppas den håller vad den lovar.
Jo, lite drygt 12 000 i Sverige. Jag har beställt ett ex från USA för ca 10 600 inkl svensk moms tull osv...
Ska bli riktigt intressant att se resultatet med egna ögon
 
Kan vara

Enstaka bilder kan låta en luras. Är det dock så att AF är hyfsad i jämförelse med Canons tele och skärpan är i närheten av den uppfattningen man får av testbilderna så tror jag att detta blir en grym storsäljare - Och då menar jag verkligen grym! Ofta kan man låta sig luras av de första testerna och de första bilderna som kommer ut. Ta t.ex. sigmas 150-500! Det såg ju bra ut när man tittade på vissa sidor på nätet. När man sedan testade objektivet blev man oerhört besviken och tänkte att man inte skulle vilja betala många tusingar för den. I alla fall om man kunde jämföra med bilder man själv tagit med Canons 400 eller 100-400! Jag hoppas ändå att så inte är fallet och att detta objektiv blir det kap man väntar på i sin vildaste fantasi!
 
Enstaka bilder kan låta en luras. Är det dock så att AF är hyfsad i jämförelse med Canons tele och skärpan är i närheten av den uppfattningen man får av testbilderna så tror jag att detta blir en grym storsäljare - Och då menar jag verkligen grym! Ofta kan man låta sig luras av de första testerna och de första bilderna som kommer ut. Ta t.ex. sigmas 150-500! Det såg ju bra ut när man tittade på vissa sidor på nätet. När man sedan testade objektivet blev man oerhört besviken och tänkte att man inte skulle vilja betala många tusingar för den. I alla fall om man kunde jämföra med bilder man själv tagit med Canons 400 eller 100-400! Jag hoppas ändå att så inte är fallet och att detta objektiv blir det kap man väntar på i sin vildaste fantasi!

good enough på 18MP skulle jag säga after att ha granskat full-size bilder här:

http://www.tamron.com.hk/A011.htm

de mindre svagheter som framträder går att fixa i PP (viss CA, inte helt snor-skarpt på 600mm/f6,3)

Sen gäller det ju att Tamron får till en jämn kvalitet, så att man inte riskerar att få nåt måndagsexemplar, öppet köp och testa hemma skulle jag rekommendera,

Hur det skulle se ut på D800 (eller 70d) återstår att se, de är ju lite kräsnare,
 
Lite fler bilder med Tamron och EOS 5D Mark III

http://www.dcfever.com/lens/viewsamples.php?set=951&picture=10209

Det ser onekligen lovande ut.


600mm låter ju trevligt såklart. Men håller den 600mm irlf?
i den länken så står det också "Focal length : 600.0mm (35mm equivalent: 582mm)"

Det är ju ingen hemlighet att det som regel är glädjesiffror,, högre glädjesiffror i zoomar jämfört med fasta objektiv och högre glädjesiffror i tredjepartsproducent jämfört med div premiumproducenter..

Ett fast EF 300 2,8L från canon håller kanske 295mm.. vilket med två ggr konverter ger typ 590mm.. ungefär som ett fast 600mm från samma producent.
582mm är väl inte så långt ifrån men 600mm är det hur som haver knappast.
Skärpan imponerar, no matter what :) Inte minst sett till priset.
/N
Ps, fotade i förrgår (560mm utan stabilisering) och fick många skarpa bilder på 1/40 sekund, ännu fler skarpa på 1/80 osv, utan stativ vilande mot div underlag. Känns bra även om IS/VR/OS ÄR bra å ha :)
 
På 400 är den iallafall som Canons 400. Kan testa köra min Panasonic 100-300 som borde vara en 200-600 om vi jämför med fullformat. Har tyvärr ingen 300mm att köra min 2x extender på ;)

Såg att kameran fått nytt netto samt ett nytt pris hos alla. Kul. 10990:- Humant ju.
 
Senast ändrad:
En kombination med EOS 70D verkar riktigt kompetent när man jagar lååång brännvidd.
70D ska ju brusa mindre än 7D.
Att 7D har mindre sensor som ger en cropfaktor på 1,6 skulle vara en fördel gentemot 5D Mark III när man jagar brännvidd stämmer inte. Sensorutvecklingen har gått framåt, 5D Mark III har så pass bra egenskaper att det blir mycket bra även om man beskär och delförstorar bilden.
Det är också viktigt att skärpan sitter perfekt vid långa brännvidder vilket kräver exakt AF. 5D Mark III har förnämlig AF.

Det ska bli intressant att följa fågelfotografer som har 70D och Tamronet framöver när deras bilder börjar dyka upp.
 
På 400 är den iallafall som Canons 400. Kan testa köra min Panasonic 100-300 som borde vara en 200-600 om vi jämför med fullformat. Har tyvärr ingen 300mm att köra min 2x extender på ;)

Såg att kameran fått nytt netto samt ett nytt pris hos alla. Kul. 10990:- Humant ju.

Nu är priset justerat. Schysst!
(det borde gå att annulera USA-ordern)
 
Det skulle vara intressant att känna på fokushastigheten på den.
Det är ju rätt lite ljusinsläpp på 600mm.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.