Annons

Vilka filmer finns som säljs billigare under andra namn?

Produkter
(logga in för att koppla)

Svänglyse

Avslutat medlemskap
Känns som fel forumkategori, men jag ställer frågan här ändå.

Jag har läst att filmer säljs under andra namn i andra delar av världen för ett betydligt lägre pris. Det låter väldigt bra. Haken är bara att veta vilka filmer det gäller och vad de kallas för. Om jag tolkat informationen rätt förändras detta något under årens gång.

Frågan är alltså, vet någon vilka filmer det gäller i dagsläget och vad deras "alias" är?

Tips på butiker med gott renomé ute i världen som säljer dessa, tar jag tacksamt emot också.

Senast ändrad:
*putt*

Kanske formulerade jag rubriken lite luddigt.

Jag vet att jag läst något tips – någonstans – på en av alla de 100-tals sidor på nätet jag besökt senaste veckan, men kan inte minnas var.

Ingen som sitter med någon uppgift eller en ledtråd åt någon riktning?

Med tanke på hur liten filmproduktionen är numera (iaf jämfört med "the good old days") så är det ganska mycket begärt att tillverkarna dessutom skall sälja den billigare än originalrullarna. Nåväl, följande är de jag minns på rak arm:

• Arista Premium - Kodak Plus-X och Tri-X
  • Legacy Pro - Fujipan SS 100/400
  • Arista Edu.Premium - Fomapan 100/200/400
  • Rollei Retro 100/400 - Agfa APX 100/400S
  • Adox - Efke

Arista och Legacy säljs i princip bara av Freestyle Photographic i Kalifornien, Rollei bör du kunna få tag på från Tyskland eller England. Adox är Fotoimpex:s husmärke (Tyskland). Bägge är seriösa butiker som utan problem skickar till Sverige.

Nej, det kan inte vara stora vinster på filmförsäljning nuförtiden så det kan man förstå. Men utanför rikets gränser finner man ibland priser som är till fördel för konsumentplånboken i alla fall.

Nu när jag ser det känner jag igen Arista Premium som en av märkena. Och båda butikerna du nämner har jag enbart läst goda omdömen om.

Tack för tipsen! Nu ska jag kolla priser.

Nej, det kan inte vara stora vinster på filmförsäljning nuförtiden så det kan man förstå. Men utanför rikets gränser finner man ibland priser som är till fördel för konsumentplånboken i alla fall.

Nu när jag ser det känner jag igen Arista Premium som en av märkena. Och båda butikerna du nämner har jag enbart läst goda omdömen om.

Tack för tipsen! Nu ska jag kolla priser.

Hej.'!
Emil har redogjort för läget just nu på marknaden väldigt bra. Man kan säga att Freestyle helt enkelt "köper" råvara=filmbasen och sedan trycks deras varumärke på filmasken.Dom stora Kodak,Fuji,Ilford,Agfa och kanske Kentmere vill natuligtvis inte medge detta, att "deras" film finns under annat namn. Vad gäller Legacy som man allmänt säger är Fujipan SS 100/400 så säljs den nästan bara i USA.(Och i Tyskland). Och jag tror att den kommer att försvinna på sikt.
Att köpa film utanför Sverige går bra, men tänk på att från länder utanför EU så tillkommer det tull och moms.Om det lönar sig eller ej har varit uppe i detta forum ett otal gånger så den disk. skall jag inte ta upp. Möjligen att man behöver köpa ett stor antal för att det skall vara ok.
Lycka till.

Med lite insikt i tillverkning av tonband för ljudlagring, har jag en känsla av att det kan vara ett sätt att bli av med "gjutningar" som inte når upp till specification, det händer i huvudsak i början av en gjutning, där emulsionen kan variera i tjocklek o.s.v. Större delen kastas givetvis, men den del säljs som lågprismärken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar