Annons

Rykte: Spegelfri fullformatare från Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Vanlig fysik, i det här fallet rörelsemängd. En stor massa är trögare att påverka och rör sig mindre än en liten massa, om kraften som påverkar de båda kropparna är samma.

Det finns dock en individuell övre gräns där det blir så tungt att man börjar skaka.

På Dpreview invände en man en gång mot att Nikons 6-kilos tele skulle vara för tungt att handhålla. Han var 2 meter lång och fd Navy SEAL.

Vanlig fysik, i det här fallet rörelsemängd. En stor massa är trögare att påverka och rör sig mindre än en liten massa, om kraften som påverkar de båda kropparna är samma.

Ok. Tänkte mer att jag tycker det är jobbigare att handhålla en 1Dx med en 70 -200/2.8 än en 6D med 70-200/4. Särskilt om man jobbar en dag med att fota med den kombinationen.

/Stefan

Ok. Tänkte mer att jag tycker det är jobbigare att handhålla en 1Dx med en 70 -200/2.8 än en 6D med 70-200/4. Särskilt om man jobbar en dag med att fota med den kombinationen.

/Stefan

Frågan gällde inte vad som är jobbigast att handhålla en längre stund, det är ju en annan femma. Givetvis finns det en slags gyllene medelväg där tyngden är lagom för att ge både bekväm hantering och låg risk för kameraskakningar. Men den är ju, precis som Magnus belyste med sitt exempel, högst individuell. :)

Frågan gällde inte vad som är jobbigast att handhålla en längre stund, det är ju en annan femma. Givetvis finns det en slags gyllene medelväg där tyngden är lagom för att ge både bekväm hantering och låg risk för kameraskakningar. Men den är ju, precis som Magnus belyste med sitt exempel, högst individuell. :)

Han hann svara innan jag hann posta. Det var lite det jag ville komma fram till.
Min son håller min a7r2 med 35/2.8 stabilt men inte min 6D med 35/1.4
Och det gäller även mig. Och jobbar man med sakerna så hur man än gör så blir det i längden allt jobbigare att hålla en tyngre kamera stabilt gentemot en lättare.

Trögheten kommer jag ihåg i skolan och även i kameraväg. Men då handlade om vibrationerna från omgivning när den stod på stativ samt spegeln. Ju större kamerahus desto mindre gjorde påverkade spegeln stabiliteten. Men en spegellös kamera saknar ju den delen.

Jag har dock inte märkt att det var stabilare att hålla vare sig min 5d mk3 med batterigrepp eller 6d jämfört med de andra lättare husen.
Men det är som Magnus säger, helt personligt.

Unified field theory

Njae, det gör den ju inte. Däremot blir det ännu bättre med stabilisering (i huset eller i objektivet)
Jag tror att fördelen av att ha en stor trög massa drunknar i fördelen av att ha IBIS.
Speciellt som trög massa är samma sak som tung massa. :)

Jag tror att fördelen av att ha en stor trög massa drunknar i fördelen av att ha IBIS.

Canon verkar mer vara inne på optisk bildstabilisering i objektivet än inbyggd i kamerahuset, men det går ju att kombinera, så vi för se hur det blir.

Med bildstabilisering inbyggd i kameran minskar den fördelen.

Du menar att just stabilisering i kameran skulle göra att fördelen med större massa/storlek blir mindre?

Eller menar du all stabilisering?

Jag skulle kunna tänka mig att det är så men är det verkligen så?

Har du någon källa på ett test? Tex jämfört en Df med en D4 med samma objektiv?

Sen är det ju inte bara vikten utan storleken. Större kamera ger större tröghet även om massan är samma så det är ännu en nackdel för små kameror.

Slutligen, större kameror har större grepp, det borde också vara till större kamerans fördel.

Subjektivt lyckas jag hålla D850 med 70-200 stabilare än A7Riii med 70-200 (Canons). Det är inte så stor viktskillnad men greppet däremot är väldigt olika. Jag har inte haft vertikalgrepp monterat på D850 vilket jag normalt har. Har normalstora händer.

Han hann svara innan jag hann posta. Det var lite det jag ville komma fram till.
Min son håller min a7r2 med 35/2.8 stabilt men inte min 6D med 35/1.4
Och det gäller även mig. Och jobbar man med sakerna så hur man än gör så blir det i längden allt jobbigare att hålla en tyngre kamera stabilt gentemot en lättare.

Trögheten kommer jag ihåg i skolan och även i kameraväg. Men då handlade om vibrationerna från omgivning när den stod på stativ samt spegeln. Ju större kamerahus desto mindre gjorde påverkade spegeln stabiliteten. Men en spegellös kamera saknar ju den delen.

Jag har dock inte märkt att det var stabilare att hålla vare sig min 5d mk3 med batterigrepp eller 6d jämfört med de andra lättare husen.
Men det är som Magnus säger, helt personligt.

Jag vill minnas att du har små händer och då kan jag förstå att du får bättre grepp. Med vertikalgrepp skulle kanske andra få ett bättre grepp.

Sen som jag just påpekat, du kan inte påverka fysiken, trögheten är större hos det större ekipaget och du bör nog titta på bilderna innan du dömer i ena eller andra riktningen. Stäng av VR.

Jag ska i alla fall göra jämförelsen.

Jag har många gånger monterat stativet ihopfällt fritt hängande. Det ger fantastisk stabilisering även om det inte rör marken.

Det är olika saker, IBIS/VR etc slutar ju inte fungera bara för att du har andra stabiliserande åtgärder. Du kanske inte kan addera antalet steg du tjänar men det är fortfarande en addition.

Det skiljer 2-300gram mellan A7R3 med 70-200/2.8 och 6D med 70-200/2.8 runt 2kg alltså.
Menar ni att skillnaden i vikt kan ses på bild om samma person handhåller och fotar helt identiskt?
/Stefan

Det skiljer 2-300gram mellan A7R3 med 70-200/2.8 och 6D med 70-200/2.8 runt 2kg alltså.
Menar ni att skillnaden i vikt kan ses på bild om samma person handhåller och fotar helt identiskt?
/Stefan

Det är nog ett gränsfall. Troligen ingen skillnad eftersom vikten ändå blir så hög i båda fallen. Men jämför samma utrustning med en kamera + telezoom som väger under 1 kg totalt. Där blir det svårare att undvika skakningsoskärpa.

Det är nog ett gränsfall. Troligen ingen skillnad eftersom vikten ändå blir så hög i båda fallen. Men jämför samma utrustning med en kamera + telezoom som väger under 1 kg totalt. Där blir det svårare att undvika skakningsoskärpa.

Jag märker skillnad i känsla om jag har ett stort extrabatteri i eller inte. Det väger mindre än så och då är min kamera tyngre från början. Om det märks i bilderna? Svårt att mäta men varför skulle inte teorin om tröghet gälla?

Alla som videofilmat med sin systemkamera och sen sin mobil vet att det är stor skillnad i stabilitet.

Trodde vi diskuterade skillnaderna mellan spegellös och DSLR.
Vikterna kom in, men i andra diskussioner hade man kommit fram till att vikterna i sin helhet var ungefär densamma för likvärdig utrustning. Det var bara det att kamerahuset var mindre för Sony.

/Stefan

Framförallt: om det vore en reell, praktisk fördel med tyngre kamera så skulle det finnas tillbehör som bara byggde vikt på kameran. Har någon sett någon dylik i större skala? En blyvikt på ett kilo eller två att placera i stativgängan... ;)

Framförallt: om det vore en reell, praktisk fördel med tyngre kamera så skulle det finnas tillbehör som bara byggde vikt på kameran. Har någon sett någon dylik i större skala? En blyvikt på ett kilo eller två att placera i stativgängan... ;)

En kolfibervikt att placera i stativgängan förkommer och har en reell praktiskt fördel. Speciellt om denna kolfibervikten har viss utbredning i rummet. Ett stativ till exempel. Jag har medhåll ett par inlägg upp så det är inte bara jag. En plastvikt i blixthållaren hjälper också. En blixt till exempel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar