martinot
Aktiv medlem
Det finns olika parametrar i detta och när du säger fungerar vettigt så kan det betyda flera saker som jag just lyft om du läst det.
Du har att välja mellan en alltid ren strålgång där Sony har all tid i världen utan störningar i ljusflödet att mäta både AF och exponering och när de tar bilden har de haft möjlighet att mäta hela tiden utan störning så att de kan ta bilden med data i synk när bilden tas.
Med den DSLR kommer man inte att ha samma goda förutsättningar.
Det finns goda skäl att anta att vi har att välja antingen en bättre följande AF men med sämre AF precision om vi väljer det ena och en sämre följande AF vid nedbländad bländare men med en bättre precision när den kan låsa.
Med tanke på att Sony lagt väldigt mycket kraft på ökad detaljprestanda så är det väl kanske inte särskilt långsökt att de valt den AF-metod i grunden som dem valt.
Om vi tar in allt det i ett val mellan metoder så kanske valet inte blir fullt lika enkelt. För mig är det ett givet val men det beror ju på att jag sällan använder AF-C. Andra kanske är beredda t.o.m. att offra en del detalj i vissa scenarier. Ingen metod är helt optimal i alla lägen och jag tror att många nog bara räknat + i denna ekvation och möjligen glömt någon minuspost.
Jo, de flesta här vet skillnaden mellan spegellöst och DSLR. Det behöver du inte förklara.
Vi har heller inget emot spegellöst rent generellt.
Tvärt om; vi vill att våra annars trevliga spegellösa kameror skall fungera lite bättre gällande AF-C, och därmed bli möjliga att använda i ännu fler situationer än vad som går idag.
Att ”Sonys mjukvaruutvecklare är gudar som alltid vet bäst, och deras verk skall vi därmed aldrig ifrågasätta” är dock inget argument eller förklaring som biter.
Som fotograf köper jag inte heller argumentet att vi skall sluta att fotografera och ägna oss åt att filma istället.
Senast ändrad: