För övrigt vill jag tillägga att alla tillverkade kameror alltid haft sina egna Fan boys, vilket då ofta lätt leder till att man har större överseende med vissa svagheter som andra ger kritik för. Egna personliga val av kamera modell är inte detsamma som att alla andra tycker lika dant.
Alla kameramärken har sina fans och entusiastiska användare. Fuji har det absolut, men även Nikon, Canon, Pentax, Olympus och Panasonic lika så.
De enda som sticker ut (iaf. här på Fs) är tyvärr några i den "hårda kärnan" av Sonyfans, som för mig framstår som bra mycket mer extremistiska än alla andra till sammans.
Se bara på de nästan religiösa trådar som drivits kring Sonys sensortillverking, och nu senast även kring att Nikon är helt körda (Sonys PR-avdelning släppte statistil, att de under en månad, i någon region, sålde mer än Nikon inom kameror med en viss sensorstorlek).
Skulle görna vilja säga att alla varumärken har samma fördelning av sina lika typer av fans, men här på Fs så sticker verkligen Sonys anhängare ut betydligt mer än alla andra varumärken till sammans.
Lite som AIKs supportrar kanske sticker ut lite mer än andra, trots att alla klubbar har problem med sina hejarklackar och supporters.
Har själv varit nära att köpa in mig i Sonys system (jättefina kamerahus, men föll främst på att den optik som jag önskade inte fanns tillgänglig), men kan inte hjälpa att det som en bieffekt av att det inte blev av, är rätt skönt att slippa offentligt att stå i AIKs motsvarighet till supporterhörna, och därmed påföljande negativa association med dess extremaste supporters.
Det stämmer säkert, som testet förmedlar så har bägge kamerorna sina olika styrkor och svagheter. Det som dock förvånade mig var att A6500 och X-T2 var så lika vad gäller bildkvalitet, men att jag tror att testaren kanske inte har provat dom allra bästa Fuji-objektiven. Också överraskad över att han fann Touch skärmen på A6500 så pass bra, vilket får mig att undra om det skiljer mellan sena eller tidiga utgåvor av kameran, Sony kan i bland förbättra vissa saker utan att säga något. Touch skärmen har annars i övriga tester fått kritik för att man fått dragit upprepade gånger med fingret för att flytta AF och att man fått trycka så onödigt hårt.
Det var främst kamerahusen som testades här. Sedan så är det ju inga magiska formler som Fuji har här. Även Sony är mycket duktiga på optik och har en lång historia av kunnande med uppköpet av Minolta.
Då det är samma sensor i kamerorna så är jag personligen inte så förvånad över att såväl bildegenskaperna som AF-egenskaperna är såpass lika i grunden (även om det självklart finns några mindre skillnader pga. olika CFA framför sensorn, och även i bildprocessandet efteråt i den digitala domänen).
Jo, Sony kan ju mycket väl ha bytt ut något, som tex. touchskiktet på bakskärmen till en bättre variant, eller fixat en bättre hantering i mjukvaran. Kan ju även vara olika testare med olika förväntningar, även det förra med uppdatering säkert kan vara troligt om de fått mycket kritik innan.
Har själv inte hunnit att testa touchdelarna så mycket på kamerorna (som tex. A6500), så har ingen egen åsikt om det.
Tycker dock som sagt att testet känns och upplevs iaf. som mycket balanserat och sakligt när jag läser det, vilket alltid är trevligt tycker jag.
Lyfter på ett bra sätt fram de olika +/- för de två husen.