Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro: fotografera flygande insekter

Produkter
(logga in för att koppla)

Yverboren

Medlem
Nu när sommaren dragit igång bestämde jag mig för att börja öva makrofotografering i naturen. Vilket ledde till att jag försökt fånga när pollinerande insekter (bin, getingar etc) flyger till/från blommor. Alltså när de är i luften bredvid blomman. Detta visade sig vara mycket lättare sagt än gjort då det för mig är snudd på omöjligt att lyckas få fanskapen i fokus, då skärpedjupet vid makrofotografering är väldigt liten, i kombination med insekternas oerhörda snabbhet försvårar läget.

Så vad jag eftersöker är tips på hur man lyckas få flygande insekter i skärpa vid makrofotografering. Jag vet redan ungefär vilka slutartider och bländare jag behöver för att få jobbet gjort. Det är mest fokuseringen jag behöver få pli på. Att fokusera manuellt på något som flyger blixtsnabbt, för sin storlek, samtidigt som man har kanske 2 cm skärpedjup att arbeta med, kräver nästan omänsklig reflex för att hinna med. Samt så har min kameras (Sony A290) olika auto-fokus-inställningar inte fått jobbet gjort heller, då de insisterar på att sätta fokus på allt förutom just insikten.

Tacksam för tips!

Backa något och beskär, det ger större skärpedjup och lite bättre marginaler, annars lätt hänt att humlan tex flyger ur bild.

Du kan jo prova att låsa fokus där du tror humlan ska flyga ut, efter att studerat i några blommor så går det på ett ungefär att uppskatta när den gör det

Prova att ta på med AF kanske AF-c och ta serier med en 3-6 bilder

Men dom sagt det är inte lätt. Bi brukar vara lättare än humlor. Blomflygor är nog de som är enklast. Trollsländer kan reta en till vansinne, för de stannar till precis så länge så de hinner flyttas sig in fokus är låst

Låst fokus

Att fokusera på en flygande insekt, det finns säkert dom som kan, men inte jag. Dom som kan jobbar säkert väldigt mycket och tar många bilder innan allt stämmer. Kolla "Himmelen Är Din" här på fs!

För mitt enkla amatörbruk så hade jag en bildidé där en humla skulle flyga på ett visst ställe. Jag som aldrig använder stativ annars letade upp en växt som humlor flög till och från, satte kameran på stativ, komponerade bilden, låste fokus, väntade in att nån humla skulle flyga på rätt plats och tryckte av med fjärrkontrollen. Tog rätt många bilder innan en blev acceptabel.

Johannes, du bör känna till det att fota fågel i flykt anses vara bland det svårare man kan ge sig på, och att insekter i flykt är etter värre...

Men det är förstås väldigt roligt också. Var dock förberedd på att det brukar bli många kassa bilder mellan varje lyckad.

Jag tror att de flesta gör som Måns föreslår, dvs stativmonterar kameran och förinställer fokus.

Det finns även de som kör med AF, och verkar kunna lyckas ibland. Detta är inte ett område som jag inte speciellt har sökt efter bilder inom, men jag råkade se en bild tagen med AF på en humla som kom i full speed trots att den bara hade några cm kvar kvar till blomman. Man är helt övertygad om att den måste flyga rätt igenom blomman, så blomblad, ståndare, pistiller och annat flyger åt alla håll som det brukar se ut när man höghastigetsfilmar resultatet av en kula som skjuts igenom någonting. Men, humlan måste ha lyckats tvärnita ögonblicket efter att bilden togs. Resultatet blev i alla fall en "pangbild". :)

Är inte säker på om jag kan hitta bilden igen (men skulle vilja). Den var tagen av en svensk, men jag tror inte det var här på Fotosidan jag såg den, utan på Dyxum.com (för kanske 4-5 år sedan).

Kameran som användes var en Sony A700. Tyvärr tror jag inte att autofokusen på din A290 är lika snabb som den på A700. Den kallas för semi-pro kamera av alla (utom av Sony själva). A290 var därmot Sonys billigaste systemkamera när den såldes. Dess seriebidtagningshastighet är följaktligen också tämligen beskedlig - 2,5 bilder per sek. Man kan väl säga att A700 sopar golvet med A290.

Lägger här till ett stycke som är avsett att vara information om dagens situation, inte en uppmaning till att köpa ny kamera. Dagens efterföljare till A700 heter A77 II. Den klarar seriebildstagning med 12 bild/sek, och dess AF är blixtrande snabb. FÖRUTSATT att du använder ett objektiv med snabb AF (kan rekommendera det fina "kitobjektiv" som A77:eek:rna vanligen säljs med - Sony 16-50/2,8 SSM). Och att du lär dig hur du ska ställa in A77 II:ans typ 26 olika AF-meny-inställningar på bästa sätt för just ditt ändamål, samt sedan övar så att du också förstår hur de olika valen påverkar AF:ens karakteristik. Därefter sopar A77 II golvet med A700. :)

Tillbaka till din A290. Skulle sammanfatta tråden genom att säga att det nog inte skulle bli särskilt framgångsriktt att försöka jobba med A290:ans AF, den lär inte räcka. Backa lite så att skalan blir lägre (vilket gör att du får ett större skärpedjup) samt blända ner lite. Då får du bättre säkerhetsmarginal. Förinställ sedan fokus t.ex. på blomman, efterjustera lite vid behov och ta många bilder.
.

Tror Gunnar har sammanfattat det bra. Mina bästa bilder på flygande insekter har blivit till av en slump, dvs när de har råkat flyga in i bilden och hamna i fokus. När jag försöker fota dem hamnar fokus nästan alltid fel. Med a77II är det hyfsat lätt att fota flygande fåglar, autofokus låser som på en missil, men med insekter är marginalerna för små. På Sony alpha forum finns en kille som är sjukt duktig på flygande insekter, så du kanske kan gå in där och fråga?

Haha! Utomordentligt tydligt exempel på ett monstruöst skenande prylsamhälle!

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann?"

Den där riggen verkar kunna fixa precis allting - utom just hur man ska få insekten i fråga att passera exakt igenom brännpunkten för alla dessa attiraljer.
.

Tack för alla svar! Skall pröva backa lite med kameran för att få större skärpedjup, även om det smärtar att uppoffra att komma så nära som jag hade velat.

Riktigt fin bild Anders!

Jag är långt ifrån någon expert men har gjort en del försök med flygande insekter och vill man inte investera i ett avancerat lasersystem som triggar kameran så tror jag att manuell fokus på ett förbestämt avstånd är lättast. Man vet ungefär var fokus ligger och försöker följa insekten med kameran och peppra på… Blixt för att kunna stänga bländaren och få ökat skärpedjup underlättar.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/260437/1861549.htm?set=mp

liten detalj

har försökt själv och det är inte lätt. Imponerande när man tex ser någon får till en knivskarp bild på en flygande slända

Någon nämnde blixten.... och den är viktig för ljuset och det behövs verkligen för att få till skärpedjup men kanske framför allt för att man med hjälp av blixtens snabba brinntid kan frysa rörelsen. Du kanske redan vet och har också berört det tidigare i annat sammanhang men värt att tänka på

Kamerans blixt synktid ligger ofta lite förenklat på 1/60 eller 1/125 medan blixten har en brinntid runt 1/20000 sec. Kameran hanterar blixten så att sensorn i praktiken exponeras/belyses två gånger. Under synktiden, ex 1/60 ex med befintligt ljus och under den tiden när slutaren står helt öppen går även blixten av. Med sin 1/20000 sec så fryser blixten alla rörelser. Eftersom mängden ljus från blixten mäts på samma sätt som vanligt ljus, via linsen och sk TTL så känner kameran av när både objektet och bakgrund är tillräckligt belyst. Speciellt viktigt när det gäller rörliga mål. Använder själv alltid blixt när jag fotar insekter/fjärilar.

Kameran kan även ställas in så att den hanterar blixten som dominerande enda enda ljuskälla. Har man bara 1 blixt i sådana fall blir bakgrunden mer eller mindre svart. Finns även tekniker och system som gör att man i praktiken kan använda snabbare tider på kameran men i detta sammanhang kan det lämnas utanför

Jag vet att åtminstone någon Nikonkamera (D50?) kan fås att exponera när ett objekt får fokus, t.ex. humlan flyger in framför objektivet. Det stod under rubriken "tricks" i någon bok jag läst, dock inte handboken. Tyvärr är det bara så här diffust. Någons som vet mer om vad jag babblar om?

PS. Jag hittade! Det var Ken Rockwell som beskrivit detta:

TRICK: you can get most AF Nikon cameras to wait and release the shutter only when an object has moved into a preset focus distance if you set the AE-L/AF-L button to AF ON (set in a custom function) and then keep the shutter pressed all the way down while NOT pressing the AE-L/AF-L button. This is called Trap Focus. How does this trick work? Presuming you have the camera set to AF-S mode the camera won't shoot until it thinks the subject is in focus. By setting the AE-L/AF-L button to AF-ON the camera won't focus itself unless you press that button. If you don't press the AF button the camera has to wait for the subject to move and when the "in focus" dot lights up the camera will shoot so long as you've been holding the shutter button all the way down. This trick works so long as you have the camera and lens set to AF-S mode and keep holding the shutter all the way down.

http://www.kenrockwell.com/tech/sports.htm

Per.

Det finns nog flera kameror som kan ställas in att göra så. Min Pentax K5 kan det och jag när jag använder mitt manuellt fokuserade 70-210 så behöver jag inte göra något alls, jag ställer alltså inte om kameran till manuellt fokus utan bara kör på. Kameran ställer jag i snabbaste serietagning (7b/s) och när mittsensorn känner att något är i fokus så rasslar det till och då finns det minst en skarp bild i kameran. Jag har inte provat det på insekter utan på en del annat flygande som segelflygplan och så på små barn som rör sej snabbt.
Om kameran ska reagwera så så krävs i.o.f.s. en speciell inställning i menyn (25 i custominst.) men det har jag nästan alltid på. Det kan ibland stoppa kameran från att exponera om inte något är i fokus fast jag tycker det, även med ett autofokusobjektiv på kameran, men oskarpa bilder gör ju ingen glad.

Jag skulle tejpa grillpinnar/sugrör på kameran så spetsarna markerar manuellt inställt fokusplan fast just utanför bild och därefter springa efter insekterna och trycka på knappen när de verkar vara mellan spetsarna. Då slipper du ha vikbar display eller titta i sökare också.

Det är riktigt att "Trap Focus" (kan kallas olika) finns på några kameramodeller. Jag har bara testat lite lätt vid ett tillfälle (inte för makro) men tyckte väl att det bara var sådär, och skulle nog våga extrapolera med ett antagande om att denna funktion inte är tillräcklig snabb för att kunna pricka flygande insekter på nära håll. Det kräver att AF-systemet är mycket snabbt även om objektivet i och för sig inte behöver flyttas. Kanske funkar på fjärilar? Men det är ju bara att testa.

Det är riktigt att "Trap Focus" (kan kallas olika) finns på några kameramodeller. Jag har bara testat lite lätt vid ett tillfälle (inte för makro) men tyckte väl att det bara var sådär, och skulle nog våga extrapolera med ett antagande om att denna funktion inte är tillräcklig snabb för att kunna pricka flygande insekter på nära håll. Det kräver att AF-systemet är mycket snabbt även om objektivet i och för sig inte behöver flyttas. Kanske funkar på fjärilar? Men det är ju bara att testa.

Jag har inte provat så mycket i makroområdet, men är benägen att hålla med dej.

De gånger jag lyckats fånga någon "kuse" i luften så har det varit med antingen vanlig autofokus eller också har jag "gungat" in fokus lite snabbt med manuell fokusering.

På lite längre håll fungerar dock "Låsande fokus" (som det kallas på Pentaxen) bra, särskilt i kombination med serietagning.

Säkert många som använder döda insekter, inget jag rekomenderar då jag gillar djur, men man ser ju inte direkt skillnad på en död eller levande humla om man fixar till vingarna. Häng i liten tråd och photoshopa bort sen ;) skulle inte förvåna mig att många gör så, iaf på stilla insekter, även uppstoppade djur.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar