Annons

Flygfotokurs

Produkter
(logga in för att koppla)

Wikimedia

Medlem
Vi letar efter någon sorts flygfotokurs som vi kan erbjuda att betala för våra volontärer som i sin tur kommer att fotografera för Wikipedia. Om man googlar hittar man inte så många (jag hittar bara en).

Är det någon som har tips på några kurser i det området?

/Jan Ainali
 
Jag har jobbat som flygfotograf i en månad. Behöver man utbildning för det? Det man behöver är en helt okänslig mage, så att man inte bli flygsjuk.
 
Send me to the space and I'll take some shots! :D

Det här låter intressant.
Om ni får reda på mera om sånt här så är det bara att maila mig, jag vill upp i luften och fota!
 
Jag har jobbat som flygfotograf i en månad. Behöver man utbildning för det? Det man behöver är en helt okänslig mage, så att man inte bli flygsjuk.
Behöver och behöver, men en kortare kurs för att få lite tips kan väl vara bra, med tanke på att vi inte kommer att kunna skicka upp dem i luften så många gånger så att de kan få erfarenheten den vägen. Om vi inte får ett bra samarbete med någon som tar oss upp i luften billigt vill säga.

Det här låter intressant.
Om ni får reda på mera om sånt här så är det bara att maila mig, jag vill upp i luften och fota!
Kul, det gör vi!
 
Kan inte flygvapnet assistera? Eller tänkte ni enbart på ballongflyg?

Intressant tanke. Har du någon bra kontakt som vi kan börja samtala med?

Vi hr inte tänkt enbart ballongflyg. Vi har tidigare testat helikopter med gott resultat och hört om andra som har fått flyga med hos amatörpiloter som behöver flygtimmar.
 
Intressant tanke. Har du någon bra kontakt som vi kan börja samtala med?

Vi hr inte tänkt enbart ballongflyg. Vi har tidigare testat helikopter med gott resultat och hört om andra som har fått flyga med hos amatörpiloter som behöver flygtimmar.
Ta kontakt med segelflygklubbarna i Sverige. Det finns ganska många, och vi flyger mycket. Ofta med tom baksits i två-sitsarna. Dessutom är det j-ligt kul!
segelflyget
 
Nackdelen med att fota från småflygplan är att rutorna ofta är repiga. Det är en nackdel man slipper om man flyger ballong. Helst vill man kunna sticka ut gluggen genom ett fönster, men då gör bullret och vinddraget att arbetsmiljön snabbt blir olidlig.

Vi kan fortsätta snacka flygfoto på wikifikat i kulturhuset i eftermiddag om du dyker upp.

/ Esquilo
 
Intressant tanke. Har du någon bra kontakt som vi kan börja samtala med?

Vi hr inte tänkt enbart ballongflyg. Vi har tidigare testat helikopter med gott resultat och hört om andra som har fått flyga med hos amatörpiloter som behöver flygtimmar.

Tyvärr så har jag ingen kontakt i Sverige. Hade vi varit på andra sidan Atlanten hade det inte varit svårigheter för mig att fixa sånt. Du får nog skicka ett öppet brev (mail) till [email protected] och se vad de säger om det finns möjligheter att ta en medpassagerare upp i luften eller om de kan anordna något med ett större fraktplan.
 
Tror det kan vara väldigt svårt att få följa med i militärt flyg i Sverige som civilist p.g.a. diverse försäkringsproblem och förordningar. Inte ens när jag var en del av försvaret gick det att lifta hem med Herkules utan att först skriva på diverse papper hos flottiljchefen. Att få vettiga bilder från en sådan är nog tämligen omöjligt utan att de öppnar bakluckan, och det blir nog ännu svårare att få tillstånd till ;)

Det enklaste är nog som sagt att använda sig av ballongflygare och andra hobbypiloter. De behöver flygtimmar, men de vill ofta ha betalt för bränsle. Jag har själv aldrig fotograferat från helikopter, utan bara från mindre propellerplan, men har hört många säga att fasta vingar vibrerar mindre än roterande. Segelflygplan torde vibrera minst, men där är det svårt att inte få en massa vinge i alla bilder ...
 
Vingarna på ett segelflygplan är oftast placerade bakom sittbrunnen så om man inte riktar kameran bakåt så behöver man inte få med så mycket vingyta i bilderna.
 
Vingarna på ett segelflygplan är oftast placerade bakom sittbrunnen så om man inte riktar kameran bakåt så behöver man inte få med så mycket vingyta i bilderna.

Ja, det beror förstås på bildvinkeln i det objektiv man använder. Om jag förstått det rätt så gillar de som ägnar sig åt flygfoto dock högvingade plan där det är väldigt sällan man får med någon vinge över huvud taget.

Nu för tiden är det bästa kanske att köra med någon sån där drönare med massor av rotorer - åtminstone om man inte måste upp jättehögt :)

Någon särskild kurs i flygfoto som TS efterfrågar har jag egentligen svårt att se behovet av - kan man fotografera på marken kan man fotografera från saker i luften också ...
 
Nu för tiden är det bästa kanske att köra med någon sån där drönare med massor av rotorer - åtminstone om man inte måste upp jättehögt :)
Jag har en Parrot AR.Drone 2.0 som kommer tillräckligt högt för att få bilder av hustaken här runtomkring, men så värst högupplösta bilder blir det inte. Kameran är en 720p videokamera (som också kan ta stillbilder).

Någon särskild kurs i flygfoto som TS efterfrågar har jag egentligen svårt att se behovet av - kan man fotografera på marken kan man fotografera från saker i luften också ...

Lite teknikträning är nog bra. Man bör t.ex. låta blir att vila kamera, händer eller armar mot något del av flygkroppen.
 
Ett stort problem som vi i Sverige har är att vi inte har några riktiga höghus.

Skatteskrapan, Sergelskyskraporna, Söder tornet, Kaknästornet, Turning Torso osv, de är inte riktigt några "wow" hus utan det borde byggas mer som i USA eller andra Central-Europeiska länder där det verkligen syns att det är höghus och då kan man fotografera från hög höjd, även med stativ.
 
[QUOTE..................... Segelflygplan torde vibrera minst, men där är det svårt att inte få en massa vinge i alla bilder ...[/QUOTE]

Du menar så här :)
 

Bilagor

  • Vinge_101.jpg
    Vinge_101.jpg
    38.9 KB · Visningar: 95
Jag har en Parrot AR.Drone 2.0 som kommer tillräckligt högt för att få bilder av hustaken här runtomkring, men så värst högupplösta bilder blir det inte. Kameran är en 720p videokamera (som också kan ta stillbilder).
Problemet med UAV (om jag har förstått det rätt) är att du behöver ha ett förhandstillstånd för att få publicera bilderna för kommersiellt bruk. Är det någon som har efrarenhet om det är lätt att få sådant?
 
Tack för alla svar om tips på sätt att komma upp i luften. Det är dock inte vad jag primärt undrade om i denna tråd, utan om det är någon som känner till kurser. Så mer tips i det området efterlyses! :)
 
Problemet med UAV (om jag har förstått det rätt) är att du behöver ha ett förhandstillstånd för att få publicera bilderna för kommersiellt bruk. Är det någon som har efrarenhet om det är lätt att få sådant?

Det krävs väl tillstånd oavsett för att sprida bilderna, vare sig det är kommersiellt eller inte? Åtminstone är det så min spontana minnesbild ser ut. Jag orkar inte läsa igenom lagen nu, men se Lag om skydd för landskapsinformation respektive Förordning om skydd för landskapsinformation. Försvarsmakten, som är den som ger tillstånd i dessa fall, har säkert något om det på sin hemsida. Om inte annat kan du kontakta FM för att fråga.
 
Det krävs väl tillstånd oavsett för att sprida bilderna, vare sig det är kommersiellt eller inte? Åtminstone är det så min spontana minnesbild ser ut. Jag orkar inte läsa igenom lagen nu, men se Lag om skydd för landskapsinformation respektive Förordning om skydd för landskapsinformation. Försvarsmakten, som är den som ger tillstånd i dessa fall, har säkert något om det på sin hemsida. Om inte annat kan du kontakta FM för att fråga.
Nu för tiden behövs inga tillstånd (om det inte är frågan om militärt restriktionsområde).
Det är bara att plåta på när man kommit upp i luften.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar