Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Flygfotokurs
- Trådstartare Wikimedia
- Start datum
MagnusBerg
Aktiv medlem
Jag har jobbat som flygfotograf i en månad. Behöver man utbildning för det? Det man behöver är en helt okänslig mage, så att man inte bli flygsjuk.
Wikimedia
Medlem
Behöver och behöver, men en kortare kurs för att få lite tips kan väl vara bra, med tanke på att vi inte kommer att kunna skicka upp dem i luften så många gånger så att de kan få erfarenheten den vägen. Om vi inte får ett bra samarbete med någon som tar oss upp i luften billigt vill säga.Jag har jobbat som flygfotograf i en månad. Behöver man utbildning för det? Det man behöver är en helt okänslig mage, så att man inte bli flygsjuk.
Kul, det gör vi!Det här låter intressant.
Om ni får reda på mera om sånt här så är det bara att maila mig, jag vill upp i luften och fota!
Wikimedia
Medlem
Kan inte flygvapnet assistera? Eller tänkte ni enbart på ballongflyg?
Intressant tanke. Har du någon bra kontakt som vi kan börja samtala med?
Vi hr inte tänkt enbart ballongflyg. Vi har tidigare testat helikopter med gott resultat och hört om andra som har fått flyga med hos amatörpiloter som behöver flygtimmar.
AWid
Aktiv medlem
Ta kontakt med segelflygklubbarna i Sverige. Det finns ganska många, och vi flyger mycket. Ofta med tom baksits i två-sitsarna. Dessutom är det j-ligt kul!Intressant tanke. Har du någon bra kontakt som vi kan börja samtala med?
Vi hr inte tänkt enbart ballongflyg. Vi har tidigare testat helikopter med gott resultat och hört om andra som har fått flyga med hos amatörpiloter som behöver flygtimmar.
segelflyget
eskil23
Aktiv medlem
Nackdelen med att fota från småflygplan är att rutorna ofta är repiga. Det är en nackdel man slipper om man flyger ballong. Helst vill man kunna sticka ut gluggen genom ett fönster, men då gör bullret och vinddraget att arbetsmiljön snabbt blir olidlig.
Vi kan fortsätta snacka flygfoto på wikifikat i kulturhuset i eftermiddag om du dyker upp.
/ Esquilo
Vi kan fortsätta snacka flygfoto på wikifikat i kulturhuset i eftermiddag om du dyker upp.
/ Esquilo
Saarikko
Aktiv medlem
Intressant tanke. Har du någon bra kontakt som vi kan börja samtala med?
Vi hr inte tänkt enbart ballongflyg. Vi har tidigare testat helikopter med gott resultat och hört om andra som har fått flyga med hos amatörpiloter som behöver flygtimmar.
Tyvärr så har jag ingen kontakt i Sverige. Hade vi varit på andra sidan Atlanten hade det inte varit svårigheter för mig att fixa sånt. Du får nog skicka ett öppet brev (mail) till [email protected] och se vad de säger om det finns möjligheter att ta en medpassagerare upp i luften eller om de kan anordna något med ett större fraktplan.
afe
Aktiv medlem
Tror det kan vara väldigt svårt att få följa med i militärt flyg i Sverige som civilist p.g.a. diverse försäkringsproblem och förordningar. Inte ens när jag var en del av försvaret gick det att lifta hem med Herkules utan att först skriva på diverse papper hos flottiljchefen. Att få vettiga bilder från en sådan är nog tämligen omöjligt utan att de öppnar bakluckan, och det blir nog ännu svårare att få tillstånd till
Det enklaste är nog som sagt att använda sig av ballongflygare och andra hobbypiloter. De behöver flygtimmar, men de vill ofta ha betalt för bränsle. Jag har själv aldrig fotograferat från helikopter, utan bara från mindre propellerplan, men har hört många säga att fasta vingar vibrerar mindre än roterande. Segelflygplan torde vibrera minst, men där är det svårt att inte få en massa vinge i alla bilder ...
Det enklaste är nog som sagt att använda sig av ballongflygare och andra hobbypiloter. De behöver flygtimmar, men de vill ofta ha betalt för bränsle. Jag har själv aldrig fotograferat från helikopter, utan bara från mindre propellerplan, men har hört många säga att fasta vingar vibrerar mindre än roterande. Segelflygplan torde vibrera minst, men där är det svårt att inte få en massa vinge i alla bilder ...
afe
Aktiv medlem
Vingarna på ett segelflygplan är oftast placerade bakom sittbrunnen så om man inte riktar kameran bakåt så behöver man inte få med så mycket vingyta i bilderna.
Ja, det beror förstås på bildvinkeln i det objektiv man använder. Om jag förstått det rätt så gillar de som ägnar sig åt flygfoto dock högvingade plan där det är väldigt sällan man får med någon vinge över huvud taget.
Nu för tiden är det bästa kanske att köra med någon sån där drönare med massor av rotorer - åtminstone om man inte måste upp jättehögt
Någon särskild kurs i flygfoto som TS efterfrågar har jag egentligen svårt att se behovet av - kan man fotografera på marken kan man fotografera från saker i luften också ...
PMD
Aktiv medlem
Jag har en Parrot AR.Drone 2.0 som kommer tillräckligt högt för att få bilder av hustaken här runtomkring, men så värst högupplösta bilder blir det inte. Kameran är en 720p videokamera (som också kan ta stillbilder).Nu för tiden är det bästa kanske att köra med någon sån där drönare med massor av rotorer - åtminstone om man inte måste upp jättehögt
Någon särskild kurs i flygfoto som TS efterfrågar har jag egentligen svårt att se behovet av - kan man fotografera på marken kan man fotografera från saker i luften också ...
Lite teknikträning är nog bra. Man bör t.ex. låta blir att vila kamera, händer eller armar mot något del av flygkroppen.
Saarikko
Aktiv medlem
Ett stort problem som vi i Sverige har är att vi inte har några riktiga höghus.
Skatteskrapan, Sergelskyskraporna, Söder tornet, Kaknästornet, Turning Torso osv, de är inte riktigt några "wow" hus utan det borde byggas mer som i USA eller andra Central-Europeiska länder där det verkligen syns att det är höghus och då kan man fotografera från hög höjd, även med stativ.
Skatteskrapan, Sergelskyskraporna, Söder tornet, Kaknästornet, Turning Torso osv, de är inte riktigt några "wow" hus utan det borde byggas mer som i USA eller andra Central-Europeiska länder där det verkligen syns att det är höghus och då kan man fotografera från hög höjd, även med stativ.
Wikimedia
Medlem
Problemet med UAV (om jag har förstått det rätt) är att du behöver ha ett förhandstillstånd för att få publicera bilderna för kommersiellt bruk. Är det någon som har efrarenhet om det är lätt att få sådant?Jag har en Parrot AR.Drone 2.0 som kommer tillräckligt högt för att få bilder av hustaken här runtomkring, men så värst högupplösta bilder blir det inte. Kameran är en 720p videokamera (som också kan ta stillbilder).
ztenlund
Aktiv medlem
Problemet med UAV (om jag har förstått det rätt) är att du behöver ha ett förhandstillstånd för att få publicera bilderna för kommersiellt bruk. Är det någon som har efrarenhet om det är lätt att få sådant?
Det krävs väl tillstånd oavsett för att sprida bilderna, vare sig det är kommersiellt eller inte? Åtminstone är det så min spontana minnesbild ser ut. Jag orkar inte läsa igenom lagen nu, men se Lag om skydd för landskapsinformation respektive Förordning om skydd för landskapsinformation. Försvarsmakten, som är den som ger tillstånd i dessa fall, har säkert något om det på sin hemsida. Om inte annat kan du kontakta FM för att fråga.
AWid
Aktiv medlem
Nu för tiden behövs inga tillstånd (om det inte är frågan om militärt restriktionsområde).Det krävs väl tillstånd oavsett för att sprida bilderna, vare sig det är kommersiellt eller inte? Åtminstone är det så min spontana minnesbild ser ut. Jag orkar inte läsa igenom lagen nu, men se Lag om skydd för landskapsinformation respektive Förordning om skydd för landskapsinformation. Försvarsmakten, som är den som ger tillstånd i dessa fall, har säkert något om det på sin hemsida. Om inte annat kan du kontakta FM för att fråga.
Det är bara att plåta på när man kommit upp i luften.
ztenlund
Aktiv medlem
Nu för tiden behövs inga tillstånd (om det inte är frågan om militärt restriktionsområde).
Det är bara att plåta på när man kommit upp i luften.
"Plåta" och sprida är inte samma sak.
Similar threads
- Svar
- 15
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 283
- Visningar
- 47 K
- Svar
- 49
- Visningar
- 10 K