Henry Fredrikson
Avslutat medlemskap
Allt utgår ju från hur nära objektivet är fokus. Det är ju det begynnande problemet, det kan vi väl ändå vara överens om?Nej, jag skrev ju att det var orättvist, men mitt innehav av jämförbara L-gluggar är begränsat.
Jo, förresten, jag har ju ett 24-105 också. Det är långsammare än mitt 70-200 på att fokusera, på valfri(a) brännvidd(er). Jag förstår fortfarande inte den generella sanningen att alla objektiv fokuserar långsammare ju längre brännvidden är.
Tar Du då objektiv med olika brännvidd och ställer dem på närgränsen och sedan fokuserar långt bort så håller Du väl med om att det tar längre tid för längre objektiv? Telen har hu t.o.m. knappar för begränsning av fokusområdet för att hålla tiderna rimliga medan korta objektiv inte har det.
Tittar Du sedan på objektivens avståndsmarkeringar så måste ett längre objektiv "snurra" längre sträcka för att ändra fokus för ett givet antal meter i terängen.
Följer Du något som rör sig i terängen så rör det sig lika många meter oavsett objektiv Du fotar föremålet med och följdriktigt måste ett längre objektiv snurra mer än ett kortare objektiv för samma lägesförändring. Alltså bör det ta längre tid.
Så långt långt utgår jag från att vi är överens?
När vi kommer till fokuseringstid för ett tele med extender så skriver ju leverantörerna att fokuseringstiden förlängs kraftigt och Du sätter ju på extendern för att förlänga brännvidden. Men givetvis är det en sammasatt tidsförlängning som kommer både av brännvidd och ljusstyrka.
Men åter, eftersom det inte finns tider på fukuseringen angivna så är den viktigaste jämförelsen, hur ett 200mm + x2 extender står sig mot ett 400mm huvudsakligen baserat på upplevelse. Tiderna är trots allt så korta att det fordras specialinstrument för att mäta dem.