Annons

Beställa från Really right stuff

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför ska vi göra något med dem? Har de inte en fri vilja?

(OK, det finns goda skäl till att ha ett socialt skyddsnät. Jag betalar gärna skatt till ett sådan av rent egoistiska skäl så att jag inte blir rånad så ofta.)

I så fall bär sig väl glesbygden av sig självt och behöver inga subventioner?
Företagen som genererar pengar har sina kontor och ägare i Stockholm, det är där pengarna hamnar.

Jag har tyvärr inte sett några penningbidrag från glesbygden i min plånbok.

Du är omedveten om hur många stora svenska företag som bygger på inkomster från glesbyggd?
Dessa betalar skatt i Sverige som du tar del av. ( Stora, Modo, Holmen, LKAB, SSAB, Boliden m.fl)

Varför ska vi göra något med dem? Har de inte en fri vilja?

(OK, det finns goda skäl till att ha ett socialt skyddsnät. Jag betalar gärna skatt till ett sådan av rent egoistiska skäl så att jag inte blir rånad så ofta.)

Vilken oerhört rutten syn på sina medmänniskor du verkar ha.

Vad jag menade med frågan var ska de få någon vård alls eller ska de bara få begravning? I USA har de ju börjat med massgravar i liksäck ungefär som i krigszoner för folk utan pengar.

Jag tycker det är bra att de som behöver får sin starroperation oavsett om de haft råd med försäkring eller inte.
Jag tycker inte diabetiker ska behöva gå utan insulin för att de inte har råd att stå i dagslånga köer till gratiskliniker så som de tvingas göra i USA när de inte har pengar.

Jag betalar gladeligen den skatt vi har om den går till de som behöver den. Det som gör mig förbannad är när skattepengar går till onödig byråkrati eller på annat sätt slösas bort i stället för att användas till något vettigt.

[edit] oh shit vad OT. Jag slutar med det här nu, sorry alla RRS läsare :)
Per PM:a mig om du vill fortsätta denna diskution.

Företagen som genererar pengar har sina kontor och ägare i Stockholm, det är där pengarna hamnar.
Ja, hurså? Bara för att någon bor i närheten av ett vattenkraftverk så betyder det inte att denne har någon slags av Gud given rätt att få del av kraftverkets inkomster.

Du är omedveten om hur många stora svenska företag som bygger på inkomster från glesbyggd?
Dessa betalar skatt i Sverige som du tar del av. ( Stora, Modo, Holmen, LKAB, SSAB, Boliden m.fl)

Precis som alla bolag i Sverige som går med vinst gör. Dessa behöver uppenbarligen inget stöd från mig.

Vilken oerhört rutten syn på sina medmänniskor du verkar ha.
Nejdå, jag är ganska generös och givmild mot mina medmänniskor, dvs de personer som är nära och kära samt folk som jag är nära bekant med.

Men varför ska jag bry mig mer om någon som är korkad, snål och fattig just i Sverige än någon annanstans i världen?

[edit] oh shit vad OT. Jag slutar med det här nu, sorry alla RRS läsare :)
Per PM:a mig om du vill fortsätta denna diskution.

Jag ser hellre att diskussionen fortsätter i en egen tråd, så om någon orkar göra en sådan och flytta OT-deltråden dit så följer jag med.

Jag ser hellre att diskussionen fortsätter i en egen tråd, så om någon orkar göra en sådan och flytta OT-deltråden dit så följer jag med.

Är det inte lättare att du flyttar till USA? Då slipper vi ditt gnäll och får njuta av en levande landsbygd, samtidigt som du får rå dig själv och slipper betala såväl för andras sjukvård som moms när du köper prylar från RRS?

När argumenten tryter brukar det bli så där. Kom igen när du har tänkt en stund.

(Effekten blir densamma för "er" om jag slipper betala för landsbygden och bor kvar i Sverige eller om jag flyttar från Sverige. Jag bor på landet, f.ö., så jag betalar redan för landsbygden. Jag vill inte betala dubbelt.)

När argumenten tryter brukar det bli så där. Kom igen när du har tänkt en stund.

(Effekten blir densamma för "er" om jag slipper betala för landsbygden och bor kvar i Sverige eller om jag flyttar från Sverige. Jag bor på landet, f.ö., så jag betalar redan för landsbygden. Jag vill inte betala dubbelt.)

(någon kan flytta dessa tlll en egen tråd men RRS grejen verkar död.)

Du har ju inte svarat på vilka som skulle få vård och vilka vi sparkar direkt i en liksäck, mina argument tryter inte men du svarar inte på obekväma frågor.

Vart går gränsen för dig rörande nära och kära. Om tanten utanför Ica som ramlar och bryter lårbenshalsen är helt okänd för dig, låter du henne ligga eller hjälper du henne?
(Ditt resonemang haltar väldigt om du inte struntar i henne nämligen.)

Om du dessutom redan bor på landet så vore det ju jättebra för mig som stockholmare om du drog, jag slipper bära upp ditt boende på landet.
Du betalar inte dubbelt för någon, tvärt om. Det är vi i städerna som betalar åt dig!

Fast om du vill kan vi ju strunta i det så din kommunalskatt åker i höjden ordentligt. Vi kan ju låta telia, polis och posten m.fl. ta ut full kostnad på landet också när vi ändå håller på. Jag ska väl inte betala för något så meningslöst som en levande landsbygd?

För att fullända det helt kan vi ju lägga ner landstinget och köra helt privat i stället. Då kan vi ju sänka skatten massor. Fast du får nog betala ca 80000kr om året av lönen för att du ska få något annat än ren livsuppehållande akutvård.
Det är vad en premium familjeförsäkring kostar i USA (NY).

En försäkring som täcker t.ex. alla former av cancer, AIDS, näthinnelossning, starroperationer, hjärtoperationer, olyckor och rehabilitering osv tills du är frisk eller död.

Fast du kan ju strunta i den och hoppas på det bästa , det är valfrihet det.

Jag kan se många bra argument för att ha ett socialt skyddsnät, en levande landsbygd och en demokratisk fördelning av skattemedlen. Kjell listar ett flertal här ovanför.

Vem som helst kan råka illa ut; en olycka, en skilsmässa eller en depression kan driva människor långt bortanför vad du tror är möjligt. Alkoholmissbruk eller andra droger kanske inte förekommer i din bubbla av "familj och medmänniskor" men kom då inte och ropa på hjälp den dag du själv sitter i en utkyld etta i Ropsten med en tom halvflaska kosken på köksbänken och skrumplever som du inte har råd att behandla eftersom du inte betalat dina försäkringar.

Det är väldigt väldigt lätt att moralisera över andra människors svagheter och kalla dem korkade och snåla när man själv inte sitter i skiten!

Du har ju inte svarat på vilka som skulle få vård och vilka vi sparkar direkt i en liksäck, mina argument tryter inte men du svarar inte på obekväma frågor.
Se inlägg #81 om sociala skyddsnät.

Vart går gränsen för dig rörande nära och kära. Om tanten utanför Ica som ramlar och bryter lårbenshalsen är helt okänd för dig, låter du henne ligga eller hjälper du henne?
(Ditt resonemang haltar väldigt om du inte struntar i henne nämligen.)
Jag är blödig nog att hjälpa gamla tanter som bryter lårbenshalsen i min närhet.

Min poäng om nära och kära var mest för att komma in på frågan om varför jag ska hjälpa okända människor i Sverige mer än okända människor utanför Sverige? Jag har valt att hjälpa okända människor utanför Sverige pga att jag har kommit i kontakt med dem. Det vore rättvist om jag slapp betala motsvarande i skatt, tycker jag.

Om du dessutom redan bor på landet så vore det ju jättebra för mig som stockholmare om du drog, jag slipper bära upp ditt boende på landet.
Du betalar inte dubbelt för någon, tvärt om. Det är vi i städerna som betalar åt dig!
Vad får jag av er? Möjligen, kanske att postutdelningen är subventionerad här eftersom vi har lantbrevbärare, men jag vet inte riktigt. Paket måste jag dock hämta inne i närmaste stad, så jag kan lika gärna hämta post där också så kan vi lägga ner lantbrevbärningen.

Fast om du vill kan vi ju strunta i det så din kommunalskatt åker i höjden ordentligt. Vi kan ju låta telia, polis och posten m.fl. ta ut full kostnad på landet också när vi ändå håller på. Jag ska väl inte betala för något så meningslöst som en levande landsbygd?
Posten kan vi som sagt lägga ner här på på landet. Polis finns väl knappast utanför större städer numera?
Telia är ett kommersiellt bolag, och jag kan välja på ett antal konkurrerande teleoperatörer här.

För att fullända det helt kan vi ju lägga ner landstinget och köra helt privat i stället. Då kan vi ju sänka skatten massor. Fast du får nog betala ca 80000kr om året av lönen för att du ska få något annat än ren livsuppehållande akutvård.
Det är vad en premium familjeförsäkring kostar i USA (NY).

En försäkring som täcker t.ex. alla former av cancer, AIDS, näthinnelossning, starroperationer, hjärtoperationer, olyckor och rehabilitering osv tills du är frisk eller död.
Det skulle nog löna sig om jag slapp betala en del skatt.

Fast du kan ju strunta i den och hoppas på det bästa , det är valfrihet det.
Japp. Det är bra med valfrihet. Den som inte vill försäkra sig och chansar ska ha all rätt i världen att göra det.
(Och jag tycker att vi ska ha ett socialt skyddsnät, kanske det är bäst att tillägga så att du inte glömmer bort det.)

Crap! Klienten krashade när jag postade svaret.
Så nu skriver jag för andra gången :(

Se inlägg #81 om sociala skyddsnät.

Jag är blödig nog att hjälpa gamla tanter som bryter lårbenshalsen i min närhet.
Den springande punkten är: Vad ska inte ingå i ditt sociala skyddsnät?
Något måste det ju vara eftersom du vill kunna välja till en försäkring för det som saknas.

Min poäng om nära och kära var mest för att komma in på frågan om varför jag ska hjälpa okända människor i Sverige mer än okända människor utanför Sverige? Jag har valt att hjälpa okända människor utanför Sverige pga att jag har kommit i kontakt med dem. Det vore rättvist om jag slapp betala motsvarande i skatt, tycker jag.
Jag kan köpa att det ska kunna skattekompenseras/göra avdrag för egna biståndsaktiviteter.
Problemet är väl att man kommer att tvingas skapa en byråkrati runt detta som kommer sluka resurser för att förhindra kreativa lösningar för att slippa undan skatt.

Vad får jag av er? Möjligen, kanske att postutdelningen är subventionerad här eftersom vi har lantbrevbärare, men jag vet inte riktigt. Paket måste jag dock hämta inne i närmaste stad, så jag kan lika gärna hämta post där också så kan vi lägga ner lantbrevbärningen.
Stockholms stad ger av sina skatteintäkter till övriga landet. Förutom det så betalas all statlig infrastruktur ur samma kassa. Det är dyrare att bygga järnväg, vägar och annat på landet alltså betalar jag mer i skatt för att du ska få den infrastrukturen.

Posten kan vi som sagt lägga ner här på på landet. Polis finns väl knappast utanför större städer numera?
Telia är ett kommersiellt bolag, och jag kan välja på ett antal konkurrerande teleoperatörer här.
Telias infrastruktur är på plats på landet för att staten tvingat fram det eller byggs det på televerkets tid. Samma sak gäller för denna infrastruktur som den ovan.

Det skulle nog löna sig om jag slapp betala en del skatt.
Japp. Det är bra med valfrihet. Den som inte vill försäkra sig och chansar ska ha all rätt i världen att göra det.
(Och jag tycker att vi ska ha ett socialt skyddsnät, kanske det är bäst att tillägga så att du inte glömmer bort det.)

Det skulle kanske löna sig för dig nu, men vad händer när du blir arbetslös och försäkringen inte blir en spänn billigare för det?( Den kanske till och med blir dyrare för du hamnar i en riskgrupp.)

En fråga:

Har vi konstaterat att det är billigast att köpa från RRS direkt, (inklusive alla påslag), eller kan man komma undan billigare genom att köpa från ett annat EU-land än Sverige ?

Nej, det går inte att säga. Det beror både på växelkurser och momssatser.

Just idag är det något billigare att köpa direkt från USA än från t.ex. Holland. I vintras var det billigare att köpa från Holland.

Summa BH-55, L-skena (utan batterigrepp resp med), frakt, ev moms
CameraNu: €735 resp €795 (6337 kr resp 6855 kr)
RRS USA: $824 resp $866 (5476 kr resp 5750 kr)

Augenblick Eingefange är marginellt billigare än CameraNu vad jag kan se vid en snabb sökning.

Hej

Apropå det här med tullar och sånt. Tullar är ett barn av merkantilismen, då alla länder, dvs kungar och kejsare, och städer, dvs borgare, försökte tjäna så mycket pengar som möjligt på handel samtidigt som den inhemska produktionen skyddades. Allting var hårt reglerat och ve den som bröt mot reglerna och köpte något på fel ställe eller tillverkade något utan att ha rätt att göra det. Merkantilismen bröt samman med den industriella revolutionen och kapitalismens framväxt, men tullarna finns fortfarande kvar. Antagligen så länge det finns nationalstater. Tull är en icke föraktlig inkomstkälla för dessa ska vi komma ihåg. Tullunioner mellan stater förekommer och har förekommit i historien, med växlande framgång. EU verkar trots allt någorlunda stabilt. Alla bekänner sig till frihandeln, men USA, som väl är det land som ivrigast förfäktar kapitalismens principer, är ofta väldigt snara att ta till rejäla skyddstullar när de känner sin egen industri hotad. Man är alltid sig själv närmast.

Särskilt kommunistiska är tullar i alla fall inte. Tvärtom. Om vi alla lever i ett globalt rosenkindat kollektiv och får vad vi behöver och pengar är avskaffade finns förstås inga tullar... :)

Men nu till ämnet. RRS verkar ha en del bra och rejäla grejor, men de är onekligen ganska dyra. Motsvarar kvaliten priset, anser ni som köpt av dem? Själv är jag intresserad av det grepp till OM-D som de har.

Hej

Apropå det här med tullar och sånt. Tullar är ett barn av merkantilismen, då alla länder, dvs kungar och kejsare, och städer, dvs borgare, försökte tjäna så mycket pengar som möjligt på handel samtidigt som den inhemska produktionen skyddades. Allting var hårt reglerat och ve den som bröt mot reglerna och köpte något på fel ställe eller tillverkade något utan att ha rätt att göra det. Merkantilismen bröt samman med den industriella revolutionen och kapitalismens framväxt, men tullarna finns fortfarande kvar. Antagligen så länge det finns nationalstater. Tull är en icke föraktlig inkomstkälla för dessa ska vi komma ihåg. Tullunioner mellan stater förekommer och har förekommit i historien, med växlande framgång. EU verkar trots allt någorlunda stabilt. Alla bekänner sig till frihandeln, men USA, som väl är det land som ivrigast förfäktar kapitalismens principer, är ofta väldigt snara att ta till rejäla skyddstullar när de känner sin egen industri hotad. Man är alltid sig själv närmast.

Särskilt kommunistiska är tullar i alla fall inte. Tvärtom. Om vi alla lever i ett globalt rosenkindat kollektiv och får vad vi behöver och pengar är avskaffade finns förstås inga tullar... :)

Men nu till ämnet. RRS verkar ha en del bra och rejäla grejor, men de är onekligen ganska dyra. Motsvarar kvaliten priset, anser ni som köpt av dem? Själv är jag intresserad av det grepp till OM-D som de har.

Intressant inlägg, inte mins det påståendet om USA, som precis som du gör gällande, är en ivrig försvarare av frihandeln så länge det inte drabbar den egna marknaden.

Om kvalitén återspeglas i priset är en berättigad fråga och det finns dom som är med rätta är mer lämpade att svara på den frågan än jag, som aldrig ägt någon produkt från RRS. Men den slutsats man kan dra utifrån diskussionerna på annan plats i detta forum, förefaller produkter från RRS hålla genogående väldigt hög kvalité. Sedan om det är prisvärt är en annan diskussion.

Nej, det går inte att säga. Det beror både på växelkurser och momssatser.

Just idag är det något billigare att köpa direkt från USA än från t.ex. Holland. I vintras var det billigare att köpa från Holland.

Summa BH-55, L-skena (utan batterigrepp resp med), frakt, ev moms
CameraNu: €735 resp €795 (6337 kr resp 6855 kr)
RRS USA: $824 resp $866 (5476 kr resp 5750 kr)

Augenblick Eingefange är marginellt billigare än CameraNu vad jag kan se vid en snabb sökning.

Jo, det är ju klart att växelkursen har en viss betydelse i sammanhanget. Att det skiljer sig så mycket förvånar mig faktiskt, men kan det bero på att du inte lagt på avgiften för tull ?

men tullarna finns fortfarande kvar. Antagligen så länge det finns nationalstater. Tull är en icke föraktlig inkomstkälla för dessa ska vi komma ihåg. Tullunioner mellan stater förekommer och har förekommit i historien, med växlande framgång. EU verkar trots allt någorlunda stabilt. Alla bekänner sig till frihandeln, men USA, som väl är det land som ivrigast förfäktar kapitalismens principer, är ofta väldigt snara att ta till rejäla skyddstullar när de känner sin egen industri hotad. Man är alltid sig själv närmast.

Norge icke att förglömma, som nyligen höjde osttullarna från två-siffrigt till tresiffrigt (procentsatsen, alltså!).

Man bör alltid räkna med att behöva betala tull när man handlar från ett icke-EU-land. Jag har bara sluppit tull när det handlar om småsummor (max några hundralappar).

[...] Men nu till ämnet. RRS verkar ha en del bra och rejäla grejor, men de är onekligen ganska dyra. Motsvarar kvaliten priset, anser ni som köpt av dem? Själv är jag intresserad av det grepp till OM-D som de har.
Ja, jag är grymt nöjd. Det finns säkert alternativ som är lika bra till ett något lägre pris men av de konkurrerande produkter jag känt på anser jag att RRS ligger snäppet högre i känsla, finish och kvalitet. De är definitivt inte gratis men efter all frustration som Manfrottos små snabbfästen orsakat mig biter jag hellre i det sura äpplet en gång då och då för att vara nöjd varje gång jag är ute och plåtar.

Jo, det är ju klart att växelkursen har en viss betydelse i sammanhanget. Att det skiljer sig så mycket förvånar mig faktiskt, men kan det bero på att du inte lagt på avgiften för tull ?
Jag räknade iofs på 0% tull men det beror på att jag inte behövt betala tull någon av de gånger jag handlat från dem. Priserna i mitt inlägg ovan är inkl frakt och holländsk resp svensk moms, dock glömde jag lägga på en hundring i expeditionsavgift på kostnaden för direktimport från USA.

Jag fick själv en avi från Posten igår (jag har beställt en L-skena till min D600) och där står det bara moms, ingen tullsats. L-skenan kostade ~1200 kr med frakt, moms och expeditionsavgift går på ytterligare knappt 400 kr.

Norge icke att förglömma, som nyligen höjde osttullarna från två-siffrigt till tresiffrigt (procentsatsen, alltså!). Man bör alltid räkna med att behöva betala tull när man handlar från ett icke-EU-land. Jag har bara sluppit tull när det handlar om småsummor (max några hundralappar).
De har faktiskt undantagit Västerbottenost av någon anledning...

---

Man bör alltid räkna med att behöva betala tull när man handlar från ett icke-EU-land. Jag har bara sluppit tull när det handlar om småsummor (max några hundralappar).

Jo så är det ju. När jag handlar fotoprylar på e-bay, vilket jag i och för sig inte gör särskilt ofta, så brukar jag försöka hitta säljare inom EU för att slippa det där. Det finns både brittiska och tyska firmor som har en hel del att erbjuda. Det blir möjligen lite dyrare än om man köper från Hongkong eller Kina, men man vet exakt vad det kostar och får leverans inom ett par dar utan några extra kostnader vid avhämtandet som kan vara krångliga att räkna ut i förväg och därför kan komma som en obehaglig, om än förutsägbar, överraskning.

Jag är egentligen skeptisk till att återuppliva gamla trådar, men i och med att jag tänkt beställa ett stativfäste från RRS till min NEX-7 gör jag det ändå :)

Själva fästet skulle kosta USD 60, frakten drygt USD 50 och till det skulle alltså läggas på tull, moms och postens avgifter. Leveranstiden enligt RRS skulle vara mellan en och fem veckor. Totalkostnaden kanske alltså bli ganska hög ...

Jag hittade ett alternativt fäste från ett företag med det fåniga namnet Sunwayfoto som bland annat säljs av B&H Photo i New York. Deras L-fäste kostade 63 dollar där, men med frakt och tull betalt direkt till B&H skulle kostnaden hamna på 180 dollarer ...

Fästet från Sunwayfoto fanns dock att köpa på ebay.co.uk också, men då utan L-delen. Där kostade det 25 pund, och med frakt blev kostnaden på mitt kort 320 kronor - det känns klart rimligare, och då kan jag stå ut med att det är fulare än RRS-varianten. Det skickades samma dag och har redan nått Sverige. Det kan ofta vara värt att kolla brittiska Ebay för att slippa tull och moms utan att bryta mot några lagar :)

http://www.ebay.co.uk/itm/SUNWAYFOT..._Tripods_Heads_Stablisers&hash=item3a79b68af9

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar