Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hänvisar också till alla mina inlägg i den här otroliga tråden.

Jag har inget liknande kort själv, men som jag tidigare skrivit så har en kompis till mig detta kortet, som jag tidigare har sagt, så fungerar det som ett id-kort, alltså är det inte påklistrade grejer på kortet, annars hade man inte kunnat skanna det och få det godkänt som leg.

Jag har sett det med mina egna ögon, så jag tror därför att det som jag såg är verklighet.

Sedan är dessa kort trams i min värld och det har jag också skrivit om ett stort antal gånger innan. De böhövs på ett fåtal tillfällen som vid riksdagen exempelvis, men inte på "vanliga" arrangemang.

Jag tycker återigen att vi ska sätta en stor PUNKT på denna totalt meningslösa debatt, då det knappast går att föra den vidare. Vi vet vad vi tycker och låt oss då få göra det.
 
Jag har inget liknande kort själv, men som jag tidigare skrivit så har en kompis till mig detta kortet, som jag tidigare har sagt, så fungerar det som ett id-kort, alltså är det inte påklistrade grejer på kortet, annars hade man inte kunnat skanna det och få det godkänt som leg.
Det är möjligt att det ibland "fungerar" som legitimation. Det är dock inte i något sammanhang i Sverige godkänt som legitimation.
 
...
men som jag tidigare skrivit så har en kompis till mig detta kortet, som jag tidigare har sagt, så fungerar det som ett id-kort, alltså är det inte påklistrade grejer på kortet, annars hade man inte kunnat skanna det och få det godkänt som leg.

Jag har sett det med mina egna ögon, så jag tror därför att det som jag såg är verklighet.
.

För ett antal år sedan gjorde jag misstaget att skaffa ett sådant kort.
Något som jag verkligen ångrar.
Helt och hållet bortkastade pengar, som gick in i en verksamhet som jag så här i efterhand anser vara "tveksam".
Slängde det för inte så länge sedan.

Det finns en streckkod på korten, som överensstämmer med personnumret som är angivet.
Inget annat.
Jo, "chipet" och "magnetremsan" är inget annat än ren färg.
Tro mig, jag har kollat upp detta mycket noggrant.


Så snälla, sluta att hävda att "chipet" fungerar, för det är ren osanning du far med.

Det enda tänkbara med din kompis kort, är att något scannat streckkoden, men hur en streckkod fungerar är ju helt öppen information, och en fungerande strecckod som innehåller ett personnummer är inget som helst bevis på att det skulle vara ett "SIS-leg".
Så snälla, sluta komma med helt felaktiga påståenden.

Om sedan någon "godkänner" ett kort från presskort.org som ID-handling har jag oerhört svårt att tro att den personen inte begår tjänstefel.

"Presskorten" från presskort,org är inte tillverkade enligt SIS/TK 448.
Något som påpekats flera gånger i den här tråden.
Tydligast av allt är att korten från presskort.org saknar SIS-märkning.
Kort tillverkade av SIS/TK 448 har även hänvisning till vilket företag som tillverkat det, och ett telefonnummer där det går att kontrollera kortets giltighet.
Även dessa saker saknas på korten från presskort.org.

Ändå försöker du gång på gång att hävda att de skulle fungera som "giltig legitimation" stup i kvarten.

Den ende som över huvud taget har någon verklig "nytta" av "presskorten" från presskort.org är mannen bakom verksamheten som tjänar pengar på att skriva ut något som efter bästa förmåga skall efterlikna SIS/TK 448-"pressleg", utan att vara det.

De som i likhet med mig gör/gjort misstaget att skaffa "presskort" från presskort.org har ingen som helst nytta av det för att möjliggöra arbete som journalist/fotograf.
För de av oss som har "gilitig presslegitimation" skapar korten från "presskort.org" enbart mer byråkrati.
"Presskorten" från presskort.org må vara lagliga, men verksamheten i sig är knappast att anse som något annat än rent lurendrejeri.

Det du ägnar dig åt i den här tråden framstår inte som särskilt seriöst.
 
Det jag ägnar mig åt i den här tråden är saker som jag har upplevt kring jobb som fotograf vid olika evenemang och om de som saknar sk pressleg har rätten att ta bilder vid dessa evenemang, eller bara få ägna sig åt naturfoto, som än så länge inte är avstängt från oss vanliga.

Jag har berättat att det inte behövs något sk pressid för att utföra dessa fotouppdrag, ganska ingående dessutom. Även där självupplevt.

Sedan har jag nämnt att jag har en kompis som har ett kort från presskort.org. Jag har sett honom använda det tre gånger, då jag själv varit närvarande på mellan 2-4 meters avstånd. Inte vid något tillfälle har personen som han visat eller fått kortet skannat av utbrustit, vad är det här för något det funkar inte med såna här plastbitar. Han har allstså inte behövt plocka fram sitt körkort för att legitimera sig, vid den ena gången av dessa tre hämtade han ut sitt pass, jag satt och väntade ca 4 meter därrifrån och han legitimerade sig med det och fick sitt pass. Ingen fråga ens en gång från polismyndigheten.

Ändå kallas jag för oseriös, vad ger dig rätten att kalla mig för det, när jag berättar det mina ögon sett och mina öron hört? Du tror kanske att jag hallucinerar och ser syner, men det gör jag faktiskt inte.

Sedan kan jag givetvis tillägga att vad som finns i kortet eller inte och om det är så i samtiliga fall, det har jag självfallet ingen aning om, utan jag hänvisar till dessa tre fall. Någon kan knappast ta ifrån mig rätten att uppfatta verkligheten som den är, eller finns det människor som bestämmer vad andra har rätt att uppfatta?

Jag är faktiskt irriterad att bli kallad för oseriös, det är första gången i mitt liv som jag har blivit det.
 
... vid den ena gången av dessa tre hämtade han ut sitt pass, jag satt och väntade ca 4 meter därrifrån och han legitimerade sig med det och fick sitt pass. Ingen fråga ens en gång från polismyndigheten...
Som sagt, att kortet ibland fungerar som leg är säkert sant. Men att folk på polisen begår tjänstefel av den här typen tycker jag är oroande. Det tyder på att kortet inte är en riktigt så oskicklig förfalskning som påståtts i den här tråden och gör det lite märkligt att verksamheten faktiskt kan fortsätta bedrivas.
 
Äntligen lite subtans tack för det Erland.

Det märkliga är väl ändå när det gäller presskort.org, att inte deras verksamhet att trycka dessa kort lagförs, om det skulle strida mot vår lag. För så vitt jag vet, har de gjort detta under en längre tid.

Nu är dessa kort identiska med id-kort, definitivt visuellt, men det måste finnas klara regler på vad som är lagligt och inte.

Numera har "alla" firmor sina kort, med magnetremsa på baksidan, som fungerar, därför är det knappast märkligt om presskort.org också har det. Varenda butik har korten och vill att man ska bli medlem, jag har ett antal liknande (för många) bara för att man ska få poäng och rabatter.
 
Som sagt, att kortet ibland fungerar som leg är säkert sant. Men att folk på polisen begår tjänstefel av den här typen tycker jag är oroande. Det tyder på att kortet inte är en riktigt så oskicklig förfalskning som påståtts i den här tråden och gör det lite märkligt att verksamheten faktiskt kan fortsätta bedrivas.

Så om jag lyckas få någon att ta emot monopolpengar så innebär det att monopolpengar är en skicklig förfalskning av svensk valuta?

Jag fortsätter nog att hävda att det är en dålig kopia inte en förfalskning.

Om jag börjar tillverka id-kort som faktiskt har attribut som SIS-märkning och hänvisningar till SJF så ska du se att polisen knackar på dörren rätt omgående.

Då är det nämligen en förfalskning inte en kopia.
 
Numera har "alla" firmor sina kort, med magnetremsa på baksidan, som fungerar, därför är det knappast märkligt om presskort.org också har det. Varenda butik har korten och vill att man ska bli medlem, jag har ett antal liknande (för många) bara för att man ska få poäng och rabatter.

Men sluta!

"Magnetremsan" och "chipet" fungerar fortfarande inte, har påpekat att jag kollat det noga, flera gånger för dig nu.
Det är fortfarande enbart en bit färg, inget annat.
Samt att det finns en fungerande streckkod.

Varför fortsätter du att upprepat hävda att "chipet" fungerar när det är en streckkod som fungerar?
Vill du bli tagen på allvar av mig gör du bäst i att läsa vad jag och andra faktiskt skriver, och inte vrida och vända på saker och ting hela tiden.

Precis som Kjell hävdar så är "presskorten" från presskort.org en dålig kopia, och inte en förfalskning.
Detta gör att dessa kort är lagliga,
att korten är lagliga gör dem inte med någon som helst automatik seriösa.
Att korten är lagliga gör dem inte heller till "giltig legitimation".
Alldeles oavsett vad du hävdar.
 
Så om jag lyckas få någon att ta emot monopolpengar så innebär det att monopolpengar är en skicklig förfalskning av svensk valuta?

Jag fortsätter nog att hävda att det är en dålig kopia inte en förfalskning.

Om jag börjar tillverka id-kort som faktiskt har attribut som SIS-märkning och hänvisningar till SJF så ska du se att polisen knackar på dörren rätt omgående.

Då är det nämligen en förfalskning inte en kopia.
Om du skulle tillverka papperslappar som är så lika svenska sedlar att de skulle accepteras som betalningsmedel av t ex en anställd på polismyndigheten så skulle det ganska säkert vara ett brott.

Såvitt jag vet är det också ett brott i Sverige att tillverka falska legitimationshandlingar, oavsett om det står "SIS" på dem eller inte.
 
Jag håller meddig Erland i ditt inägg fullt ut.

Förövrigt är det väldigt märkligt att det alltid finns männsikor som vet bäst och som alltid anser sig ha rätt. Det gör det ganska svårt att diskutera, för allt vad andra tycker eller har upplevt, är fel om det inte är av samma uppfattning som den som anser sig ha rätt hela tiden. Märkligt sätt!!!

Fortsätt att ta ut saker från en längre text som jag skrivit, för att slå sönder allt som jag kommer med. otroligt måste jag säga.

Jag kan lätt säga att någon annans uppfattning är annorlunda än min, kan vi inte enas om en gemensam uppfattning, så får vi konstatera att vi har olika uppfattningar om saken och sedan är det bra med det. Men att ständigt säga att JAG har rätt och Du har fel, ger dålig smak.
 
Jag håller meddig Erland i ditt inägg fullt ut.

Förövrigt är det väldigt märkligt att det alltid finns männsikor som vet bäst och som alltid anser sig ha rätt. Det gör det ganska svårt att diskutera, för allt vad andra tycker eller har upplevt, är fel om det inte är av samma uppfattning som den som anser sig ha rätt hela tiden. Märkligt sätt!!!

Fortsätt att ta ut saker från en längre text som jag skrivit, för att slå sönder allt som jag kommer med. otroligt måste jag säga.

Jag kan lätt säga att någon annans uppfattning är annorlunda än min, kan vi inte enas om en gemensam uppfattning, så får vi konstatera att vi har olika uppfattningar om saken och sedan är det bra med det. Men att ständigt säga att JAG har rätt och Du har fel, ger dålig smak.

Har flera gånger, i sak, bemött påståenden ifrån dig, som i sak är felaktiga.
Vill du föra en seriös diskussion om detta, så är det hela enkelt.
Du behöver bara i sak bemöta de sakfakta jag framfört.

Att du "upplevt" att korten från "presskort.org" fungerar som ID-handling har jag inte ifrågasatt som sådant.
Däremot påpekat, om du läser tillräckligt noga, att det enda som kan ha "scannats" är streckkoden som faktiskt finns på kortet, inte vare sig "magnetremsa" eller "chip" som de facto bara är färgbitar.

Likaså har jag påpekat att korten från presskort.org inte är tillverkade SIS/TK 448.
Vilket gör att t.ex. den person som "godkände" din kompis "presskort.org-kort" faktiskt gjorde sig skyldig till tjänstefel.
Samma sak har Erland påpekat.
Varför bemöter du inte det i sak?
Du har ju haft chansen flera gånger i den här tråden, och du har chansen nu igen.
 
Ett riktigt presskort är något man förtjänar genom att uppvisa att man arbetar med press och journalistik /massmedia och man ansöker om att få ett presskort , jag har tidigare skrivit om vad dettta innebär och hur ett rktigt presskort utfärdas.

DU som springer omkring med ett presskort.org ansök om ett riktigt presskort och sluta sabba för oss som har presskort och foto som arbete.

Jag skulle vilja se den som kommer viftande med ett presskort.org och som upptar en plats vikt för press /massmedia exv sportevenemang , presskonferenser, musikevenemang och där pressplatserna är få och utrymmet litet. Som tur är behövs ackreditering i de flesta fall.


















.
 
Senast ändrad:
Om du skulle tillverka papperslappar som är så lika svenska sedlar att de skulle accepteras som betalningsmedel av t ex en anställd på polismyndigheten så skulle det ganska säkert vara ett brott.

Såvitt jag vet är det också ett brott i Sverige att tillverka falska legitimationshandlingar, oavsett om det står "SIS" på dem eller inte.

Det är i alla fall olagligt att uppge falsk identitet, tillverka ett falskt id-kort kan vara olagligt också.

Presskort.org tillverkar en identitetshandling som inte är SIS certifierad, det behöver inte vara något falskt med den. (Falskheten avgörs av personuppgifter som står på kortet)

Den är snarlik ett SIS-certifierat kort, det är ett körkort också eller mitt id-kort jag har på jobbet.

Inget av dessa tre är SIS-certifierade! Ett av dem accepteras i överallt som id-handling. Det andra ger mig access inom sfären för mitt arbete, det tredje är en leksak.

SIS-certifieringen är framtagen för att skapa ett säkert kort som så många som möjligt kan godta. Det har inget med värde eller giltighet att göra.

Vilken organisation som helst kan säga att ett SIS id-kort är ogiltigt i deras kontext och det enda som funkar är presskort.org. (Puckat men fullt möjligt)
 
Presskort.org tillverkar en identitetshandling som inte är SIS certifierad, det behöver inte vara något falskt med den. (Falskheten avgörs av personuppgifter som står på kortet)

Den är snarlik ett SIS-certifierat kort, det är ett körkort också eller mitt id-kort jag har på jobbet.

Inget av dessa tre är SIS-certifierade! Ett av dem accepteras i överallt som id-handling. Det andra ger mig access inom sfären för mitt arbete, det tredje är en leksak.

SIS-certifieringen är framtagen för att skapa ett säkert kort som så många som möjligt kan godta.
Hur en giltig id-handling ska se ut i Sverige bestäms, som jag tidigare skrivit, av DNV. Det är DNV som kontrollerar tillverkarna av SIS-märkta id-kort och det är också DNV som bestämmer vilken standard som körkort, nationellt id-kort och det id-kort som Skatteverket utfärdar ska följa (trots att dessa alltså inte är SIS-märkta).
 
Id eller inte

Det är solklart att dessa kort inte är riktiga ID kort då de inte är enligt gällande normer för vad krävs för ett ID kort. Dessa kan jag likna med vad som var på 80-talet när man var 16år och ville köpa öl på krogen. Man visade upp sitt busskort med ett annat födelse år och vipps kunde man köpa öl på mindre nog räknande kina krogar. Okunskap gör det lätt för vissa att godkänna kort.

De som inte har riktig koll på varken ID kort eller ett utfärdat pressleg kan godkänna dessa.

Dessa kort kan jämställas helt med företagskort/klubb kort med den skillnaden att man själv får välja vad som ska stå tex press, fotograf eller kanske konnässör om man så önskar. Det gör fortfarande inte kortet mer värt, att det sedan står ett personnummer hör inte riktigt till.

De är lika mycket värda som mitt Polarn&Pyret klubb kort med den skillnaden att vissa misstar kortet för ett press legg vilket är syftet med dessa klubb kort.

Vad sedan vissa kan göra med dessa kort eller inte är mindre relevant i en diskussion.
 
Hur en giltig id-handling ska se ut i Sverige bestäms, som jag tidigare skrivit, av DNV. Det är DNV som kontrollerar tillverkarna av SIS-märkta id-kort och det är också DNV som bestämmer vilken standard som körkort, nationellt id-kort och det id-kort som Skatteverket utfärdar ska följa (trots att dessa alltså inte är SIS-märkta).

Jag ger upp. Denna tråd är dömd att brinna i helvetet som den mest feltolkade runtsnurrande monster som finns på FS.

Här blandas friskt: falskt, leg, id, presskort, certifierat, äpplen, päron, SIS hur som helst. Alla gör sitt bästa för att feltolka allt som skrivs eller blunda för de delar som inte riktigt passar.

Titta på länken här:
http://www.detnorskeveritas.se/tjanster/certifiering/produkter/id-kort/index.asp


Speciellt följande text är talande:
"Korten utfärdas och tillverkas under strikt kontroll, varför banker, post, handel och myndigheter har valt att acceptera dessa kort som legitimationshandlingar vid t.ex. ekonomiska transaktioner."


  • Det innebär inte att det är de enda id-kort som får tillverkas.
  • Det innebär att DNV certifierar & ger tillstånd att tillverka SIS-märkta kort.
  • Det innebär inte att det är förbjudet för andra att tillverka id-kort utan SIS-märkning.

Dessutom: DNV bestämmer inte hur ett kort ska se ut det gör svensk standard, SS 61 43 14, vilken förvaltas av SIS´ Tekniska Kommitté 448. (Står på samma sida)
 
Jag ger upp. Denna tråd är dömd att brinna i helvetet som den mest feltolkade runtsnurrande monster som finns på FS.

Här blandas friskt: falskt, leg, id, presskort, certifierat, äpplen, päron, SIS hur som helst. Alla gör sitt bästa för att feltolka allt som skrivs eller blunda för de delar som inte riktigt passar.

Titta på länken här:
http://www.detnorskeveritas.se/tjanster/certifiering/produkter/id-kort/index.asp


Speciellt följande text är talande:
"Korten utfärdas och tillverkas under strikt kontroll, varför banker, post, handel och myndigheter har valt att acceptera dessa kort som legitimationshandlingar vid t.ex. ekonomiska transaktioner."


  • Det innebär inte att det är de enda id-kort som får tillverkas.
  • Det innebär att DNV certifierar & ger tillstånd att tillverka SIS-märkta kort.
  • Det innebär inte att det är förbjudet för andra att tillverka id-kort utan SIS-märkning.

Dessutom: DNV bestämmer inte hur ett kort ska se ut det gör svensk standard, SS 61 43 14, vilken förvaltas av SIS´ Tekniska Kommitté 448. (Står på samma sida)

Läs här
http://www.johnnybuchwald.com/?p=160
 

Även den sidan innehåller en del felaktigheter även om den in stort är en bra sammanfattning.

Felet jag ser är:

"Vad kan vi då dra för slutsatser av det här? Jo, ett presskort är en ID-handling. En ID-handling måste vara godkänd om den ska fungera som en äkta ID-handling."

Även id-kort som inte är godkända (certifierade DNV enligt SIS-normen för id-kort) kan vara äkta.
De kan dock inte vara äkta SIS-certifierade id-kort, vilket är en stor skillnad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.