ANNONS
Annons

presskort.org ???

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt som behövs för ett sånt "presskort" är att man kan betala för det. Ungefär som att köpa en doktorstitel från påhittade skolor på Internet.

Vad har det med yrkeslegitimation att göra?


Det är viktigt att det inte finns en enda grupp som dominerar, innesluter och utesluter.

Själv har jag en mängd olika kort, certifikat, licenser, yrkesbevis, förarbevis, körkort, hlr, specialbehörigheter, med-mera.

Samtliga av dessa har jag lagt ner massor med möda, tid, pengar och engagemang för att kunna erhålla men inget av dem är värda något alls om det inte finns en avsikt eller yrkesskicklighet som på något vis genererar stimulans, vidareutveckling eller på annat vis fyller en funktion.

För min egen del, så behövs inte ett enda av alla dessa bevis, certifikat och licenser, det är andra som kräver och gör sig märkvärdiga genom att utfärda dem, ta betalt och hålla en massa nonsenskurser. Fånigast av allt är när jag vet att det finns människor som nobbas, även om de innehar både kunskaper och skicklighet men inte har "rätt kort"

Utan att själv engagera sig eller utan att själv vilja lära sig saker, så spelar det ingen roll vad man har för plastkort, papper, stämplar, intyg och färggranna papper.

Idiotexempel är när det finns kunskaper, idé och avsikt att göra saker men det inte "får" göras för att man inte är med och betalar i en förening (någon nämnde pris på presskort.org) som kostar löjligt mycket pengar för att få vara med i gänget.

Största orsaken att det behövs så mycket kort och intyg, är för att det finns grupper som är livrädda för att vem som helst kan ta deras plats och att den största kunskapen är att med mobbingliknande metoder effektivt förtala, smutskasta och förvisa människor som hotar deras plats.

Det är alldeles för många kort som bevisar att innehavaren är tvungen att vara med i "den bra" gruppen på grund av att de inte har pondus nog att stå upp själva.
 
Det är viktigt att det inte finns en enda grupp som dominerar, innesluter och utesluter.
Vad det gäller "presskort", eller rättare sagt "giltig presslegitimation" som finns det inte bara en, utan flera organisationer som utfärdar dessa.

Fånigast av allt är när jag vet att det finns människor som nobbas, även om de innehar både kunskaper och skicklighet men inte har "rätt kort".

Verkar som om du inte har läst den här tråden ordentligt.
Det går alldeles utmärkt att arbeta som fotograf, utan någon som helst form av "presskort".
Det viktiga är att ha en uppdragsgivare, det funkar i princip helt utan undantag.
(Undantaget är de riktigt stora evenemangen, när det ändå inte finns plats ens till alla yrkesarbetande journalister/pressfotografer, utan de som beviljas ackreditering sorteras efter vilken uppdragsgivare de har).

Jag rekommenderar en ordentlig, och eftertänksam läsning av hela den här långa tråden.
 
Att betala 150 kronor per år ger dig ingen pondus som yrkesman, och heller inte någon access till något som du inte kan få utan kortet.

Att kortet är utformat som ett ID-kort och har texten Identitetskort balanserar på gränsen till olagligheter. Det är inte en giltig ID-handling men försöker se ut som en sådan. Hela syftet med kortet är att lura dom man visar det för, vifta med det i entrén och kräv att få komma in.

Det är geschäft som presskort.org bedriver för att tjäna pengar på dom som tror att dom får "vara med" om dom har ett "presskort".

Men köp det om du har pengar över, kortet fungerar bra som isskrapa i vinter om inte annat. ;-)
 
Vad det gäller "presskort", eller rättare sagt "giltig presslegitimation" som finns det inte bara en, utan flera organisationer som utfärdar dessa.



Verkar som om du inte har läst den här tråden ordentligt.
Det går alldeles utmärkt att arbeta som fotograf, utan någon som helst form av "presskort".
Det viktiga är att ha en uppdragsgivare, det funkar i princip helt utan undantag.
(Undantaget är de riktigt stora evenemangen, när det ändå inte finns plats ens till alla yrkesarbetande journalister/pressfotografer, utan de som beviljas ackreditering sorteras efter vilken uppdragsgivare de har).

Jag rekommenderar en ordentlig, och eftertänksam läsning av hela den här långa tråden.

DITO

När det gäller just PRESS, så behövs inget kort alls. Det är bara att tuta på. Jag hänvisar och uttrycker mig om alla de olika licenser, bevis och annat som jag redan har som varken du eller någon annan har en möjlighet att kringgå, vare sig du/någon annan eller jag får access till utan "rätt kort". Det räcker inte med någon "uppdragsgivare" eller att du kan skriva på ett papper att du gjort ditten o datten. Du måste helt enkelt genomgå kraven för respektive.

Bara att behöva skriva det igen, påvisar vem som skall läsa en gång till.

Att du tror det är presskort jag menar, är att ta detta kort alldeles på för stort allvar. Det är nästan enklare att komma fram utan detta kort, då det finns för många som använder det på det vis som hanteras i tråden ... som jag redan läst.
 
Senast ändrad:
Att betala 150 kronor per år ger dig ingen pondus som yrkesman, och heller inte någon access till något som du inte kan få utan kortet.

Att kortet är utformat som ett ID-kort och har texten Identitetskort balanserar på gränsen till olagligheter. Det är inte en giltig ID-handling men försöker se ut som en sådan. Hela syftet med kortet är att lura dom man visar det för, vifta med det i entrén och kräv att få komma in.

Det är geschäft som presskort.org bedriver för att tjäna pengar på dom som tror att dom får "vara med" om dom har ett "presskort".

Men köp det om du har pengar över, kortet fungerar bra som isskrapa i vinter om inte annat. ;-)


En som förstått vad jag menar men som inte inser att det är sig själv denne börjar diskutera.

Presskort (oavsett vem som utfärdat) stämmer bra in på beskrivningen och är så som uttryckt, inte mer värt än en isskrapa. Till och med isskrapan är värd mer vid rätt tillfälle.

Samma sak åter; att inbilla sig att dessa kort skall (oavsett vem som utfärdat) användas att "vifta med vid entréer", gör att samtliga som innehar kortet degraderar sig själva.

Har ni inte råd att gå på evenemang, avstå. Jag hade själv känt mig som en nedpissad hund ok jag ens skulle tänka tanken.

Just därför är "presskort" va det är. Att det dessutom bara finns en organisation som tar väl betalt för det de kallar facklig verksamhet och att de använder sig av "utökade (inbillade) rättigheter" som de vidare projicerar på sina medlemmar, gör inte saker riktigt bra.

För mig som person spelar det inte så stor roll vilket av korten jag har i det här fallet, utan det är de som försöker påvisa att DERAS KORT är det enda riktiga. Bibel, skrifter, lagar, regler, etc är alla uppbyggda på att utse en inbillad elit som ständigt strider för detta.

Jag kan tänka mig vilket av korten som helst, då de endast uttrycker en idé om inriktning och inte är något intyg på kunskap, avlagda prov eller färdigheter. Jag har aldrig haft något men borde kanske skaffa?

Sist men inte minst ... Pondus, det får du inte genom ett kort, det får du genom vem du är.
 
Jag håller med Henry i det mesta i hans resonemnang.

Tycker att det görs till ett väldigt stort problem, för i verkligheten är det inget stort problem, om de är ett problem överhuvudtaget. Det verkar faktiskt vara som talesättet säger. "du får inte komma och trampa på min mark"

Idag behövs inget sk presskort överhuvudtaget i de flesta fall, man har en uppdragsgivare som anmäler att just jag kommer till evenemanget för att fota eler skriva. Man finns på en ackrediteringslista, som prickas av när man kommer, sedan gör man sitt jobb. Har man ingen uppdragsgivare, så kan man i god tid innan förklara att man jobbar som frilansande fotograf, ibland får man ett godkännande direkt, ibland får man höra av sig ca 2 dagar innan för att höra hur många som har uppdragsgivare, då de i regel har förtur. Det går också utmärkt att komma in om man fotar av egetintresse på det här viset.

Detta är en mycket bra utveckling, för att inte säga en nödvändig utveckling, vilket främjar att ingen blir utestängd. Den fria bilden och det fria ordet är värt att bevara till varje pris och i det här fallet är priset lågt.

Sedan vill jag säga att jag vet att de nya korten från pressorg fungerar utmärkt som id-kort, det finns chip. Jag har varit med en kompis som för några månader sedan skulle hämta ut sitt pass på polisstationen och indenrifierade sig med just detta kortet och det var inga problem. Om det var en tillfällighet eller inte, det vet inte jag, men så var det. Men chipet är aktiverat med de uppgifter som finns på alla id-kort- Om det sedan är äkta, oäkta, lagligt eller olagligt, det vet inte jag och jag bryr mig inte om det heller. I mina ögon är det rät uppgifter som står på kortet, så är det ingen förfalskning, men är det fel persomuppgifter så är det givetvis brottsligt. Eftersom det är ganska öppet, de har en hemsida (pressorg) och har väl haft det ett antal år, minst sagt. Varför har inte detta blivit ett polis/åklagarärende om det ses som kriminellt?

För min del så behöver jag inget kort, jag jobbar i god tid innan ett evenemang och har aldrig eller mycket sällan några problem att få gjort det jag har för avsikt att göra.

För mig är dessa kort äkta eller inte äkta en form av medlemskort, ingenting annat.

Mvh Janne
 
Kommentaren i sin helhet

Mvh Janne

Du uttrycker det väl Janne. Du varken förstorar eller förminskar betydelsen av "korttillhörighet" och hänvisar till det egentliga ärendet en person har i olika situationer. Har man uppriktiga avsikter, så löser det sig allt som oftast bra på det vis som du beskriver.

Jag uppfattar det som att du har egen idé, egna erfarenheter och egen kunskap, vilket också avspeglar sig i din kommentar, då du inte behöver en legitimation, annat än din egen, för att stå upp för vad du gör och samtidigt kan förverkliga ditt ärende lika bra.
 
Tack Henry!

Jo, jag tycker att det fungerar utmärkt på det sätt som jag gör/har gjort, vi resonerar väldigt lika du och jag,

Mvh Janne
 
En som förstått vad jag menar men som inte inser att det är sig själv denne börjar diskutera.
...

Vad jag inser eller inte tror jag inte du bör gissa baserat på några inlägg här ... ;-)

Jag diskuterar enbart presskort.org nu, inte andra organisationers eller föreningars vara eller icke. Att jag inte gillar presskort.orgs "Press-/Identitetskort" har ingen koppling till vad jag tycker om dom andra. Jag kanske till och med håller med dig vad gäller krav på fackföreningstillhörighet och annat, men jag har inte sagt något om det.
 
Just därför är "presskort" va det är. Att det dessutom bara finns en organisation som tar väl betalt för det de kallar facklig verksamhet och att de använder sig av "utökade (inbillade) rättigheter" som de vidare projicerar på sina medlemmar, gör inte saker riktigt bra.

För mig som person spelar det inte så stor roll vilket av korten jag har i det här fallet, utan det är de som försöker påvisa att DERAS KORT är det enda riktiga.
Jag tror du har missuppfattat vad "presskort" är och hur de fungerar. De utfärdas inte, som du påstår, av en organisation, utan av ett antal olika organisationer och framför allt av ett ganska stort antal företag.
 
Det är tre olika saker som blandas ihop här

Det är lite märkligt hur man blandar ihop saker i denna tråd.


1: Ett id-kort är ett id-kort oavsett vem som utfärdat det.
Normalt brukar det krävas att kortet är tillverkat/certifierat enligt SIS/TK 448 men det är upp till den man visar upp kortet för att avgöra om det duger. Det är inte falskt/oäkta om det inte följer SIS-standard.

2: Ett medlemskort är ett medlemskort oavsett vem som delat ut det.
Inget värde i kortet finns över huvud taget. Det kan stå press, kirurg, gud fader själv eller vad som helst på det. Det har inget värde utanför "klubben" det är utfärdad för.

3: En oäkta kort är något som utger för att vara något det inte är.
Om någon börjat tillverka SJF:s kort förutom SJF så är det ett oäkta kort, en förfalskning
Samma sak om SJF börjar prångla ut presskort.orgs kort.
 
Jag tror du har missuppfattat vad "presskort" är och hur de fungerar. De utfärdas inte, som du påstår, av en organisation, utan av ett antal olika organisationer och framför allt av ett ganska stort antal företag.

Mig veterligen är det journalistförbundet som har "de riktiga" presskorten enligt dem som är anslutna dit.

Mitt egentliga problem, är att jag mycket väl skulle kunna tänka mig ett presskort men jag vill inte vara med i en fackförening på grund av detta eller vara bunden till saker som gäller den föreningen, annat än att jag mer än väl kan ta vara på vad jag gör och inte gör.

Att inte sjunka under vissa lågvattenmärken är en självklarhet, med eller utan dessa kort, det behövs inget förbund för att jag skall kunna sköta det.

Enligt de krav som finns för medlemskap och då också utfärdande av presskort, så får man inte jobba ideellt och du måste uttryckligen vara journalist. Jag är tvungen att ta betalt och får inte ta mindre än 7800 kronor i månaden för det jag gör + fackavgifter och andra avgifter. (avsevärt dyrare än 150/år).

Journalistförbundets krav:

- du ska huvudsakligen arbeta som journalist
- din inkomst ska vara i genomsnitt 7800:- i månaden
- du ska kunna styrka att du haft den inkomsten som frilansjournalist i minst fyra månader.

Alla dessa delar och att journalistförbundet ser sig som suverän/enda i detta fall är själva problemet. Det finns mängder med människor som uträttar saker som är långt mer betydelsefulla än vad en fackförening kommer att kunna backa upp i något fall.

I Kina kallas det av "riktiga" journalister kommunism och hot mot mänskliga rättigheter.
 
Det är lite märkligt hur man blandar ihop saker i denna tråd.


1: Ett id-kort är ett id-kort oavsett vem som utfärdat det.
Normalt brukar det krävas att kortet är tillverkat/certifierat enligt SIS/TK 448 men det är upp till den man visar upp kortet för att avgöra om det duger. Det är inte falskt/oäkta om det inte följer SIS-standard.
Visst.

Problemet här är ju att korten från presskort.org har ett utförande som gör att de är förvillande lika kort som är tillverkade enligt SIS/TK 448, fastän det inte alls är fallet.

Sedan vill jag säga att jag vet att de nya korten från pressorg fungerar utmärkt som id-kort, det finns chip. Jag har varit med en kompis som för några månader sedan skulle hämta ut sitt pass på polisstationen och indenrifierade sig med just detta kortet och det var inga problem. Om det var en tillfällighet eller inte, det vet inte jag, men så var det. Men chipet är aktiverat med de uppgifter som finns på alla id-kort-

Sluta med de där dumheterna,
"Chipet" på kortet är inget annat än en bit målarfärg.
Tro mig jag, har kollat upp det där.
Däremot så finns det en streckkod, som innehåller personnumret.

Antar att det var den som användes på polisstationen.
Om det du beskriver nu verkligen har hänt så är det frågan om personen på polisstationen inte gjort sig skyldig till tjänstefel.
 
Visst.

Sluta med de där dumheterna,
"Chipet" på kortet är inget annat än en bit målarfärg.
Tro mig jag, har kollat upp det där.
Däremot så finns det en streckkod, som innehåller personnumret.

.

Jag skall ens ärende beställa ett sådant kort för att också själv VETA vad det är.
Det absolut mest grundläggande i alla fall av "journalistik", är att man har fakta, faktisk fakta och personligen vet vad man skriver om ... Därför införskaffar jag nu ett sådant kort och undersöker det grundligt på egen hand. Om det är chip eller färg, kommer jag snart att ha reda på. Samtidigt får jag också reda på hur väl "undersökt" saken är.
 
Om du har 900 kronor över, skänk det då till BRIS eller något liknande istället för att stödja presskort.org bara för att få undersöka deras kort. ;-)
 
Om du har 900 kronor över, skänk det då till BRIS eller något liknande istället för att stödja presskort.org bara för att få undersöka deras kort. ;-)

Att stödja BRIS, WHO,röda korset och en mängd andra "organisationer" är att gå på en massa dravel. Det finns ingen organisation av det slaget som gör vad de påstår att de gör, utan de gör det för att det är en bra inkomst för dem som sitter i bakgrunden. Utan tvivel bara ett sätt för någon att tjäna pengar, utnyttja ideellt arbete och de människor som tror de gör något bra genom att skänka pengar.

Tyvärr, så tror jag inte ett dugg på dem.

Lika fånigt som att svenska soldater i Afghanistan räddar svenska folket från terrorism. Jag vet inte en enda Afghan som varit farlig för någon svensk i Sverige. Möjligt att vi hamnar i någon lista, nu när vi är där och skjuter folk.

Hellre 900 kr, än 31200 kr + avgifter ... Vilket det skulle kosta att ens uppnå en nivå som innebär att man FÅR FRÅGA och BE om medlemskap i en klubb. Möjligt att jag gör det sen också men just nu skall jag undersöka chippet och delar av det som är skrivet i den här tråden.

Möjligt att jag återkommer till just denna tråden med info.
 
Mig veterligen är det journalistförbundet som har "de riktiga" presskorten enligt dem som är anslutna dit.
Detta är som sagt en total missuppfattning. Flera andra organisationer och företag utfärdar exakt samma typ av "riktiga" presskort.

Att Journalistförbundet bara tillåter yrkesverksamma journalister att bli medlemmar är inget konstigt, eftersom det är ett fackförbund för just journalister. Men det har inget med presskorten att göra.
 
Mig veterligen är det journalistförbundet som har "de riktiga" presskorten enligt dem som är anslutna dit.

Fast nu är SJF långt ifrån ensamma om att utfärda presslegitimationer tillverkade enligt SIS/TK 448.

Det som brukar kallas "giltig presslegitimation".

Faktum är att flera av de yrkesorganisationer som utfärdar presslegitimation inte är fackföreningar, utan yrkesorganisationer.

Själv är jag medlem i PFK, där det kostar 600:- per år att vara medlem.
Dock kräver medlemskap att du arbetar med pressfotografering som "huvudsaklig sysselsättning".
För oss medlemmar i PFK så ingår presslegitimation i medlemskapet.

Att SJF försöker att hävda diverse saker om sitt pressleg gillar jag inte riktigt.
Men jag bryr mig inte heller så mycket om det.
För vid de ytterst få tillfällen som jag har verklig nytta av mitt pressleg så har jag klarat mig utmärkt med det från PFK.

Och innan jag hade pressleg, så gick det utmärkt att göra diverse uppdrag i alla fall.

Det enda "kravet" som brukar ställas i större sammanhang är att du har "rätt" uppdragsgivare.
Vilket i sig har att göra med att det allt som oftast finns begränsat antal platser för journalister/fotografer.

Kan väl tillägga att jag har grävt rätt ordentligt i det här med presslegitimationer/presskort då jag för några år sedan nekades ackreditering pga avsaknad av "giltig presslegitimation".
Så här i efterhand så tycker jag att det var rätt att neka mig ackr. med tanke på hur trångt det brukar vara om fotoplatser på det aktuella stället, och framför allt då jag inte hade någon egentlig uppdragsgivare.

Senare fick jag ackreditering beviljad på just det stället, men då hade jag också en uppdragsgivare i ryggen som publicerade mitt arbete.

Skall i ärlighetens namn erkänna att jag en gång i tiden gjorde misstaget att lägga 900:- på ett "presskort" från presskort.org.

Detta var när jag hade bestämt mig för att försöka mig på en karriär som fotograf, och inte var tillräckligt insatt i hur det fungerar i verkligheten.

Helt klart bortkastade pengar, det öppnade inga som helst dörrar för mig.

Det är utifrån det faktum att jag haft ett sådant kort (som jag slängde för några veckor sedan), som jag vet att korten är tillverkade för att se så äkta ut som möjligt, utan att vara det.
Och att "chipet" på verkligen inte är något annat än dittryckt färg.

För den som verkligen vill försöka sig på en karriär som journalist/fotograf rekommenderar jag istället att vara beredd på jobba hårt, och kontakta arrangörerna av de tillställningar ni vill "bevaka" med en vänlig fråga.
Jag kan utifrån min egen erfarenhet garantera att det funkar långt mycket bättre än ett högst tveksamt kort från presskort.org.
 
Förkortat citat<>

För den som verkligen vill försöka sig på en karriär som journalist/fotograf rekommenderar jag istället att vara beredd på jobba hårt, och kontakta arrangörerna av de tillställningar ni vill "bevaka" med en vänlig fråga.
Jag kan utifrån min egen erfarenhet garantera att det funkar långt mycket bättre än ett högst tveksamt kort från presskort.org.

Detta gav en helt annan bild och uppfattning av vad du menade innan. Jag håller med.

Kravet om att "i huvudsak jobba som journalist", tycker jag är ett fbesvärligt krav. Det finns även här de som uträttar mer, trots att deras "journalistmedverkan" inte håller sig till huvudsaklig sysselsättning. Skall man klara sig på som journalist som huvudsaklig inkomstkälla, då är det långt bättre att syssla med något annat. Framför allt mer lönande.

Just arrangörerna tycker jag är minsta problemet. De sköter sitt och andra sköter sitt och när det är något vettigt, så brukar det lösa sig.

Största orsaken att man kommer in lättare med "rätt" uppdragsgivare, är att de får publicitet helt gratis och det är mer givande än att neka, alternativt avstå artiklar som är bra reklam. Det handlar uteslutande om att arrangören har fördel i att släppa in, inte för att någon har presskort.
 
Jag slutar att diskutera i denna tråd, då vissa inte har förmågan att läsa vad jag skriver.

Jag har återigen inga problem med att få jobb utan dessa sk medlemskort, jag kan till och med få hur mycket jobb som jag orkar med och lite till. Dessa kort har inget som helst värde i dagens samhälle, för det fria ordet och den fria bilden är det som i det långa loppet vinner. Vilket vi alla ska tacka högre makter för, för vem mår väl av att ingå i en inre klubb för egen beundran. Möjligen gör personer med ett utomordentligt dåligt självförtroende det, men det är väl inte många av oss som tillhör den gruppen. Mvh Janne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.