Annons

Canon 5D MkII

Faktiskt... lite småirriterande att 50D inte använder de nya batterierna... Har varit lite avis på Nikons batteritid... får vad jag vill nu?

Hej

Han skriver på http://www.luminous-landscape.com/reviews/cameras/5dmkiipre.shtml

"No one is going to post raw out-of-camera footage when is occupies 360GB / minute. And, even if they did, how would you view it? Even a quad-core 3 ghz fire-breathing computer can't smoothly play back these data rates."

Kan det verkligen stämma med 360GB/min?

Kör med bluray och där är vissa filmer på 50GB och i ca 2 timmar med okomprimerat ljud. Klart filmen är väl då lite komprimerad?

Mvh

Omar

Nej det vore ju orimligt. Skulle ju bara bli några sekunder per minneskort!

360 MB / min kanske är rimligare?

Mvh
Anders

Läste någonstans att max längd i HD-upplösning för 5D mkII är 12 minuter. Det stämmer ju i så fall med 12 x 360 mb = 4 GB. 4GB är väl maxgränsen för filstorlek när filsystemet är FAT som jag tror det är på minneskorten.

Mvh
Anders

Nej det vore ju orimligt. Skulle ju bara bli några sekunder per minneskort!

360 MB / min kanske är rimligare?

Mvh
Anders

I full upplösning 1080p ska det bli 4GB på 12 minuter...(max filmtid i full upplösning).

Specar enl dpr.
• 1920 x 1080 (16:9) up to 12 mins (Quicktime 1080p H.264; 38.6 Mbits/sec)
• 640 x 480 (4:3) up to 24 mins (Quicktime 480p H.264; 17.3 Mbits/sec)
• Max file size 4 GB

Har inte sett några testresultat på 50d, men det förefaller som att 5d är bättre på hög ISO eftersom den går längre och om jag inte läst fel även har fler steg mellan olika ISO. Sen är ju intressant att få en annan bränvidd än 1.6 gånger som jag redan har med 20d så spåret är nog trots allt att en 20d är intressantare, men får väl se när jämförelserna dyker upp.

Finns några bilder från 50D här:
http://www.dpreview.com/gallery/canoneos50d_preview_samples/

Dock är dessa tagna med en "betaversion" av huset, och inte från produktionsserien. Så den "slutgiltiga" versionen kan ev. tänkas leverera bilder med annan brusnivå.

Vänta bara! Snart kommer vi att se DSLR helt utan spegel.
Viewfinder finns kvar men bakom finns en liten skärm.
Så ser lösningen ut till många problem :)

Visst, på enklare kameror för amatörer ja. Lumix G1 har det redan.
Det kommer att dröja minst 100 år innan EVF finns på kvalitets(proffs)-kameror. Och varför det? Jo, helt enkelt för att det är totalt omöjligt att plåta ex. sport seriöst om sökaren laggar så mycket som en nanosekund.
En optisk sökare är snabb som ljuset...

Synd för dem liksom, jag uppskattar att utvecklingen går vidare och de nya batteriernas kommunikation med kameran ser ju ut som någonting värt att uppgradera för.

Jag håller med. Det gnälls och gnölas över de nya batterierna helt i onödan. Suveränt med bättre batteriinfo tycker jag. Sonys videokamerabatterier är hur bra som helst med signalinfo.

En "riktig" fotograf klarar vilket uppdrag som helst med två batterier. Man tar långt över tusen bilder på dem, motsvarande minst 30 rullar film. Förr i tiden räckte 30 rullar ganska länge, även om man plåtade sport...

Jag håller med. Det gnälls och gnölas över de nya batterierna helt i onödan. Suveränt med bättre batteriinfo tycker jag. Sonys videokamerabatterier är hur bra som helst med signalinfo.

En "riktig" fotograf klarar vilket uppdrag som helst med två batterier. Man tar långt över tusen bilder på dem, motsvarande minst 30 rullar film. Förr i tiden räckte 30 rullar ganska länge, även om man plåtade sport...

Nej, det gnälls inte och gölas helt i onödan...det skall gnällas eftersom varenda en av canons kameror har olika batterier samt olika batteri-laddare. Det finns flertalet som har både en Ixus/P-shot/G-modell, xxD/5D och 1D. Nu tillkommer dessutom 5D MkII. Det är alltså 3/4st olika batterier samt 3-4olika laddare. Det tycker jag är pissedåligt.
Mvh Thomas

Nej, det gnälls inte och gölas helt i onödan...det skall gnällas eftersom varenda en av canons kameror har olika batterier samt olika batteri-laddare. Det finns flertalet som har både en Ixus/P-shot/G-modell, xxD/5D och 1D. Nu tillkommer dessutom 5D MkII. Det är alltså 3/4st olika batterier samt 3-4olika laddare. Det tycker jag är pissedåligt.
Mvh Thomas

Det är framför allt de olika laddarna jag irriterar mig över. De kunde faktiskt kunna göra en laddare för alla batterierna.
Mvh Thomas

Det är snarast ganska skrattretande att vissa är så enormt fientliga till ny teknik bara för att de själva inte kan begripa hur den ska kunna användas. Jag ser betydligt större användningsområde för en videofunktion än för mer än 4 bilder per sekund i full upplösning.

Lycka till att hitta en "proffskamera" som ger i närheten av samma videobildkvalitet, även om du håller dig under tio gånger priset.

Ta en titt på det här.
http://www.usa.canon.com/dlc/controller?act=GetArticleAct&articleID=2086

Filmkvaliteten är så fenomenal att somliga i branschen talar om total revolution. För liknande resultat har tidigare använts kameror för sjusiffriga belopp.
Kan ju vara lite kul att veta, om man nu skulle få lust att leka lite med att göra rörlig film nångång.
Film är egentligen en helt annan hobby, men jag tycker det är mer än trevligt att möjligheten finns.

Sannolikt har funktionen påverkat kamerans slutpris till kund med exakt NOLL kronor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar