Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Unik samling av stockholmsbilder visas

Unik samling av stockholmsbilder visas

Arkitekten Per Lindroos har skänkt 6.000 stockholmsbilder till Spårvägsmuseet. Just nu visas ett urval där de flesta är tagna på 1960-talet.

Motiven visar Pers intresse för stadens omvandling under dessa år, en stad präglad av rivning och nybyggnad. Stockholms infrastruktur, kommunikationer i form av spårvagnar och järnväg, hamnarna med dess fartyg och  industrier är också vanliga motiv.

Vernissage fredagen den 28 januari klockan 15.00

Länk till Spårvägsmuseets webbplats

Länk till Spårvägsmuseet på Flickr



Publicerad 2011-01-28.

6 Kommentarer

Mesch 2011-01-28 22:27  
@Ola Försvaret skrotade sista ångloket 1990. På 60-talet var det ju rocket science :-)
bildsten 2011-01-28 23:40  
Bilden måste vara tagen i slutet av 50-talet eller alldeles i början av 60-talet. När jag jobbade på lokstationen i Norrköping -62 hade vi ånglok som stod i beredskap (jag tror att det var littera F), men det var bara några enstaka äldre lokförare som hade tillstånd att köra dem. Jag vill minnas att ett av dem var ute på något speciellt uppdrag vid något tillfälle och jag åkte med en bit inne på lokstationen. Så bilden är på sitt sätt teknikhistoria och ett slags kulturkrock.
Loket på bilden är ett M-lok av något slag. Det levererades någon gång mellan 1901 och 1903 och användes knappast i reguljär trafik efter 1960 och skrotades troligen på 70-talet.
pellepang 2011-01-29 15:40  
Härliga bilder.
Man slås av hur helt och rent allt är.
Inga sönderslagna väntkurer eller grafitti så långt ögat når.
Sten-Åke Sändh 2011-02-01 08:42  
Inte ofta man ser 40 år gammal teknik i Stockholm? Hela stan är ju ett museeum! Många hundra år gammal byggnadsteknik i stora delar av innerstaden. Talar vi om transportmedel så finns mängder av både ömt vårdade och styvmoderligt behandlade gamla båtar efter bl.a. Mälarstränderna och inte minst runt Skeppsholmen och efter stranden vid Djurgårdstaden. Katarinahissen då? Är ni i staden så missa inte verksamheterna på Beckholmen där gamla fartyg och båtar renoveras och repareras. Stans coolaste symboler är de två gamla kranarna som flyttats från Hammarbyhamnen till Beckholmen och målats om till två enorma giraffer, borde få den uppmärksamhet de förtjänar. De är mina favoriter.

Helt och rent som Pelle säger var det ju på ett helt annat sätt på bilderna eftersom en del som var nybyggt på 30-, 40-, 50- och 60-talen var i betydligt bättre skick än idag. Nu är mycket som var fräscht när man var barn ordentligt slitet. Slussen håller ju som bäst på att rasa ihop av sin egen tyngd, dålig grundläggning och betongerosion. Förfallet ser ännu värre än vad det verkligen är med all denna förfulande grafitti överallt. Många av stadens broar är också i mycket dåligt skick och en del repareras som bäst. Tranebergsbron var i så uselt skick att den fick stängas av för trafik för ett antal år sedan eftersom ena brofästet rörde sig.
Gun-Inger Arvidsson 2011-02-01 14:24  
Först tack Magnus nu har jag sidan bland mina Favoriter. Den kommer bli till gläjde för oss två fotografer.

Blev så glad att Spårvägsmuseet tagit emot alla dessa bilder och kommer visa för allmänheten.

Sådana dokumentära bilder har så stort värde så det går inte att värdera i pengar. För varje dag blir de mer unika.

Naturligtvis stort tack till Per Lindroos också. Har läst vad de som är stockholmare har skrivit. Hoppas många berättar på Fotosidan om bilderna.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar