Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > ”Jag och mitt djur” på Galleri Kontrast

”Jag och mitt djur” på Galleri Kontrast

Foto: Veronika Ljung-Nielsen 

Årets utställning av eleverna på Nordens fotoskola på Biskops-Arnö har titeln "Jag och mitt djur" och innehåller 15 bildreportage.

Så här skriver eleverna om sin utställning: ”Betraktaren får en inblick i hur människan förhåller sig till sina djuriska drifter och sin plats högst upp i naturens näringskedja. Möt samerna som lever i symbios med sina renar, livet och vardagen i den svenska porrindustrin och den schizofrena mannen som befinner sig i en parallell verklighet.”

”Jag och mitt djur” är Nordens Fotoskolas examensarbete. Andraårseleverna har, med handledning av Pieter ten Hoopen, arbetat hela hösten med projektet som kulminerar i en utställning på Galleri Kontrast. 

– Utställningen är orädd i sitt uttryck och sättet att fotografera. Det är bildjournalistik som utmanar gamla schabloner om hur dokumentärt fotografi ska se ut, säger Pieter ten Hoopen. 

Se och läs mer på elevernas utställningsblogg.

Utställningen har vernissage lördagen den 22 januari klockan 12-17 och håller på till den 20 februari.

Galleri Kontrasts webbsida

Foto:Izabelle Nordfjell


Publicerad 2011-01-18.

23 Kommentarer

Nemesis 2011-01-18 19:22  
Lite synd att alla bilder ser ut som Pieters och inte som olika individuella fotografers. Får "impa-på-läraren" vibbar....
/Peter
Mattias Ormestad 2011-01-18 19:55  
Ingår behandling av näthinneavlossning i guldmedlemskap?
IronDavid 2011-01-18 22:13  
Mattias Ormestad: Precis min tanke också! :D

Det borde ju vara förbjudet att visa sånt utan att först
skicka fram en "Ja, jag vill se skitäckliga saker" ruta!

MVH /David.
Gun-Inger Arvidsson 2011-01-18 23:25  
Jag blev spyfärdig när jag såg denna bilden.

De får gärna visa den på utställningen för då väljer jag själv.

Men det är svårt att inte se den när jag nu skall gå in
till mina fotovänner på Fotosidan.

Urdålig smak att ha denna bild här.
Påminner om när viss prosa skulle innehålla äckliga saker
hela tiden.

Får väl stänga ner med hopp den är borta till i morgon.
Hälsar Gun-Inger
alf109 2011-01-19 02:41  
Och 1966 blev man bestört över att Per Oskarsson visade sig i kalsongerna i Hylands Hörna ;)

Har ingen åsikt om bilderna själv, men förfasas över hur man förfasas.
Andreas Edman/BF 2011-01-19 03:28  
Jösses är nog min spontana reaktion på det här skitet...
Vinski 2011-01-19 08:12  
Tack för en intressant nyhet. Är glad att inte alla nyheter handlar om nya blixtar, mera megapixel eller fina glansbilder på Fotosidan.
J0£L 2011-01-19 09:18  
Jag har nog aldrig sett en sån motbjudande bild på fotosidans förstasida! Jag höll på att kräkas när jag först såg bilden... Osmakligt är ordet.

/Joel
Bigsalmon 2011-01-19 11:04  
Är det bilden med katten ni äcklas av, eller har jag missat nåt?
Om det är det - herregud, vilka mesar! Det finns långt mycket värre bilder en mass här på Fotosidan. Jag förstår över huvud taget inte kommentarer som "Jag höll på att kräkas..."
/ Johan
F.Eliasson 2011-01-19 12:11  
Jag håller med Johan, Vad är det alla äcklas över? Jag fattar ingenting.
lumor_ 2011-01-19 13:09  
Vad är det som chockerar? Lite äkta hud?

Även om man inte tycker att det är vackert med blixt rakt på eller liknande är det ju ett högst medvetet val av några av eleverna att göra så. Varför tror ni att de väljer att göra så i stället för att sätta upp "rembrandt ljus" med softboxar eller något annat klassiskt? Vad tycker ni att skillnaden vad gäller känsla i bilderna blir jämfört med perfekt exponering och skärpa?
Hade även t ex de här bilderna blivit bättre om konstnärerna målat realistiskt och med tillrättalagt ljus?: http://images.google.se/images?hl=sv&biw=1920&bih=1053&tbs=isch%3A1&sa=1&q=impressionism&aq=1&aqi=g10&aql=&oq=imp
Photosession 2011-01-19 13:10  
Håller med Alf J. Jag förfasas över att folk är så kräsmagade så att denna bild med den kraftiga kvinnan och katten får dom att kräkas.
Vad är det med folk egentligen...har ni levt i någon skyddad verkstad hela ert liv?
För min egen del så är detta bara ännu en bild i mängden.
Kiffe 2011-01-19 17:35  
Men shit.
På fotosidan.se är det garanterat nakenbilderna som lockar till flest kommentarer. "Det är så vackert, underbart och fint ljus..." är ju inte helt ovanligt att läsa bland kommentarerna på dessa bilder. Men så fort ni får se den nakna sanningen ist för den "förfinade" kroppen så blir ni äcklade.
Jag antar att ni bara läser nöjessidorna i tidningen och struntar i nyheterna också?

Jag gick själv på skolan så sent som för några månader sedan och kan säga att viss blir man influerad av Pieters bilder, men jag kan även säga att lärarna är väldigt noga med att man hittar sin egen stil och de märker om man försöker göra något som "inte är ens egna stil".
Ngt man däremot arbetar stenhårt med är att det ska finnas en känsla i varje enskild bild eller reportage och det är ju trots allt fotografen som upplevt berättelsen med sina ögon.
Och vad gäller den första bilden med katten och bröstet så är blixten stenhård, och jag säger inte att jag gillar denna sortens bilder själv men kan förstå vad fotografen vill visa och hur hon upplevt det hela.

Tänk er för f'n in i bilderna och se inte bara platt på. Jag skulle vilja säga att dessa elever är djupare och bättre fotografer än de flesta på denna sida. Även om ni inte gillar bilden ni ser på så berättar den säkerligen mer än ett helt reportage från vissa andra fotografer.

Gnäll inte förens ni har funderat lite och kanske inser att det finns en anledning att bilden ser ut som den gör, annars hade inte lärarna godkänt den, det kan jag garantera!
Någon dag kommer ni säkert också inse att alla bilder inte "måste vara som alla andras" utan kan vara förbannat bra trots allt.

// Kristoffer
mc bruno 2011-01-19 22:28  
Åhnej! Det är ingen blomma med kort skärpedjup, vilken sida har jag hamnat på egentligen?

Undrar om den BHn behöver tvättpåse?

Varför är folk så säkra på att det är en hon?
Kiffe 2011-01-20 00:01  
Tydligen har många missuppfattat mig på det viset jag menar att många andra här är.
Det jag menar är att detta är inte bilder som brukar publiceras här på fs och då kapas man vid fotknölarna utan några specifika argument. "Blixten pang på = fult", visst, det är ett argument men som samtidigt säger "jag gillar inte den här sortens bilder men har inte tänkt steget längre för att försöka förstå fotografens förmedlade känsla (vilket är ett måste då man är student!) !".

Sen har inte jag sagt att ngn här är obildad, bara att(just vad ni argumenterar för) man inte bara kan snacka om en korrekt smak. Men det är just vad folk gör, vilket jag tycker är så förbannat tråkigt och jag blir nästan lite förbannad då någon kommer med en "ny" grej och alla säger usch och fy.

Jag säger inte att jag är bättre än er på att fotografera, snarare tvärt om. Jag kommer till denna sida för att se andras bilder, beundra, fundera och lära mig. Kommer det sådana här bilder blir jag inte förnärmad utan snarare glad över att få se något nytt som kan få skallen att börja arbeta och sätta igång tankar!

Tänk bara vilken diskussion detta har blivit och berör man människor när man arbetar som pressfotograf anser jag att man kommit en bra bit på väg. Bara man visar sanningen.

// Kristoffer
Nemesis 2011-01-20 01:12  
Kristoffer, du har helt rätt i att en bild kan vara jäkligt bra trots att den bryter mot alla regler och inte ser ut som andra bilder, men tyvärr gäller inte det omvända, en bild blir inte bra bara för att man bryter mot alla regler.
Jag förstår inte heller varför jag skulle vara okunnig om jag efter 5 sek inte gillar en bild? En bild som kräver att man analyserar den och försöker hitta (på) vad fotografen vill ha "sagt" låter väldigt mycket Pierre Brassau i mina öron.
Man måste också förstå att Pieter får lysande kritik för sina bilder just för att dom är Pieters bilder, hade Nisse Nilsson (fingerat namn) laddat upp samma bild på FS hade han blivit rekommenderad en fotokurs.
/Peter
Kiffe 2011-01-20 13:55  
Peter: Visst är det så. Jag brukade ofta vända mig emot större delar av klassen då vi hade redovisningar för att jag inte förstod bilderna medan de andra kunde tyda den väldigt väl.
Men talar man nu om denna bild med katten och den nakna kvinnan kan man kanske (ganska lätt?) räkna ut vad fotografen vill säga? Den är ju trots allt tagen på en överviktig kvinna med någon slags bondageklädsel(?) på sig och håller en katt i famnen. Allt blir så fel i våra huvuden, detta är inget man brukar få se och räknar därför nästan inte med att det existerar. Därför tror jag fotografen valt att slå blixten och dessutom göra detta för att verkligen visa "verkligheten" och att inget döljs.
Men det är vad jag tycker och tror. Sen att ni blir förbannade på mig för att jag anser att man kan analysera en bild en sväng innan man yppar sig om att den är dålig är bara roligt. Då får man se hur olika människor tänker och lär sig ytterligare lite.

// Kristoffer
Magnus Brusquini Calmervik 2011-01-20 14:54  
Det var skoj att få se vad dom lär sig och hittar på på Biskops Arnö, jag har vid några tillfällen tänkt söka dit men det har blivit ett par kurser i Jönköping istället.

När man ser dessa bilder ställer man sig ju genast frågan: vad vill fotografen säga/förmedla med denna? Alla bilder skulle ju ha någon form av bildjournalistisk betydelse.
Sen tänker man: Varför har fotografen gjort så här? det här liknar ju en sämre variant på NN-fotografens bilder.

Och det är här jag tycker bilderna faller, för när man börjar tänka på det tekniska i hur bilden är tagen istället för att läsa budskapet i bilden, då har man som fotograf misslyckats med att kommunicera med bilden. Det blir en störning i läsandet av bilden helt enkelt och den är inte till gagn för bilden.

Fotografen äger inte bildupplevelsen utan det är jag och alla andra åskådare som skapar oss vår egen bildupplevelse. Därför kan jag så klart bara uttrycka mina åsikter och jag har full respekt för att dom inte delas av alla - så länge man kan motivera dom.
Kurt Nord 2011-01-23 22:57  
Tittade in på Galleri Kontrast idag för att titta på utställningen. Huvudintrycket var att alla utställarna hade fått ihop berättelser som fungerade. Flera var riktigt starka och det var spännande att se hur man hade jobbat för att försöka hitta ett formspråk som passade den berättelse som skulle berättas.

Debatten om bilden på damen med katten hamnar ju lite fel då bilden ingår i en serie med flera bilder och den är ju då inte vald och framtagen för att stå på egna ben. Personligen tyckte jag bildserien där den ingår var intressant då den lyckades koppla ihop den lite mytiska s/m-kulturen med en alldeles vanlig vardag bland alldeles vanliga människor.

Nu måste ju eleverna ändå tyckt att bilden representerade det tema som de jobbade med (Jag och mitt djur) på ett bra sätt då de valt den som omslagsbild till katalogen.

Ett den visas på FS startsida tycker jag att vi får tåla och vi får ju också tåla att bilden diskuteras :)

/Kurt
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar