Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Ett löfte om renhet

Ett löfte om renhet

David Magnusson har porträtterat fäder och deras döttrar i samband med en så kallad Purity Ball där döttrarna lovar att avstå sex innan äktenskap. Utställningen Purity visas på Malmö Museer.

Under en Purity Ball samlas par av fäder och döttrar framför en pastor. De genomför en ceremoni då döttrar lovar sina fäder att ”live pure lives before God”, och att avstå sex innan äktenskap. I gengäld skriver fäderna under att de ska skydda sina döttrar. Det hålls cirka fyra tusen Purity Ball-ceremonier per år i USA, främst i konservativa kristna kretsar.

Under 2010 och 2011 porträttfotograferade David Magnusson fäder och döttrar som genomfört en Purity Ball i Louisiana, Colorado, Texas och Arizona. De fotograferades i de kläder som de bar under ceremonin, på ställen nära deras hem.

– Jag har strävat efter att bilderna ska vara så vackra att de fotograferade själva ska vilja ha dem på väggen, samtidigt som de kanske tolkas på ett helt annat sätt på en annan plats i världen av någon med en annan kulturell bakgrund, berättar David Magnusson.

I samband med varje porträtt har David spelat in intervjuer med döttrarna och deras fäder. Intervjuerna har handlat om deras syn på renhet och tro, vad deras far/dotter betyder för dem, vad kärlek är och hur de förväntar sig att träffa och välja den person de ska spendera hela livet med.

David Magnusson har fått Scanpix Stipendiet på 30 000 kronor för projektet. Projektet har även finansierats av Konstnärsnämnden och vann första pris som Årets Porträttserie i Årets Bild 2012.

Purity visas 27 april – 8 september 2013 i Fotografins rum, Kommendanthuset, Malmö Museer.



Publicerad 2013-04-26.

40 Kommentarer

Johnny.H. 2013-04-26 13:21  
Vackra bilder men det vilar något sjukt incestuöst över "bröllopsbilden" till vänster.
cango 2013-04-26 13:32
ja, inte är det bra vibbar man får....
kennethvärmdö 2013-04-26 13:42
Sjukt att man får stipendie för att understödja en sjuk företeelse.Skullle må dåligt av att ha detta på väggen som bara belyser en förlegad kvinnosyn.
luminousoctaves 2013-04-26 14:14
Nu vet jag inte hur allvarliga ni är, men det är väl självklart att fotografier inte bara ska vara vackra?

Att man skulle "understödja" en företeelse genom att visa upp den för allmänheten känns också väldigt bakvänt. Hur tänker du då?

Bra foto mäts inte av hur många som vill hänga det på väggen.
Johnny.H. 2013-04-26 14:50
Jag menade helt enkelt att bilden var fint komponerad men att jag fick lite sjuka vibbar av den. Jag spekulerade alltså inte i vad fotgrafen ville få fram utan framförde bara vad jag själv kände.
Och självklart anser jag inte att bra foto betecknas av hur många som vill hänga upp bilden. Tycker bilden i sig är suverän då den åtminstone för mig påvisar det sjuka i hela påhittet.
luminousoctaves 2013-04-26 15:09
Ok, sorry om jag lät rabiat, det var inte meningen. Mvh Erik
Johnny.H. 2013-04-26 15:24
Lugnt, var bara lite rädd för att bli inmålad i ett hörn som killen som gillar bilder på bevingade enhörningar & junk ;)
Johan Ekelund 2013-04-26 16:03
Konst ska väl väcka känslor, bara för att han dokumenterar en företeelse, betyder ju inte att han understödjer den, han belyser den så alla kan ta ställning till den snarare!
TVS 2013-04-26 16:23
Det spännande med associationer av bilder är att det säger mer om de som associerar än själva bilderna. Förr i tiden förekom ju bilder på unga nakna människor som badade till höger och vänster och i var och vartannat familjealbum så finns det bilder som uttrycker livsglädje och frihet. Men det kommer ibland in några lustigkurrar och skriker den ena moralistiska kvädandet efter den andra och försöker lyfta sin egen association till någon slags allmängiltig tolkning. (Nu pratar jag fortfarande bilder)

När hela grupperingar sedan börjar upphöja sina tolkningar till allmängiltiga så börjar det nästan bli lite sektlikt. Inte för att det inte finns bilder med slutna budskap, men i många fall är det ganska öppna budskap som är med. Jag tycker att vi ska vara aktsamma med att tabubelägga bilder men aldrig vara rädda för att diskutera dem.
Sten-Åke Sändh 2013-04-27 12:00
Finns det överhuvudtaget något korkat påfund från "United Bluff" som inte hittar vägen över Atlanten?
Ambre 2013-04-29 12:36
Sjukt & underligt o.O
marux 2013-05-06 15:24
Johan Ekelund:

Konst och konstnärliga uttryck ska verkligen väcka känslor, där har du helt rätt. Jag vill dock ändå hävda att man genom att på ett visst sätt porträttera och visa upp en samhällelig företeelse kan exploatera och sprida denna företeelse under en viss positiv skepnad. Man kan slå an en ton i en bildligt budskap som kan vara retorisk.

Att ha en mörk kontrastrik svartvit bild frammanar säkerligen andra känslor än en ljust, behagligt och konventionellt vackert bildspråk som i dessa bilder.

Man kan därför säga att man genom att porträttera (för detta är inte strikt dokumentärt) ett samhällsfenomen i slutändan inte kanske enbart kan förhålla sig konstnärligt till detta utan även tvingas till ett ställningstagande.
Robert L. 2013-04-26 13:39  
Och hur går det för sönerna, slipper dom lova sina fäder?
MARINFOTO 2013-04-26 14:53  
Ännu ett uttryck för den sjuka religiösa intoleransen i världen !
Lars Johnsson 2013-04-26 15:16  
Sjukt!!!
hur gammal är den lilla tjejen till höger som i en ceremoni lovat att avstå sex innan äktenskapet ?
per-erik åström 2013-04-26 15:17  
Jag såg bilderna i Svenska Dagbladet i helgen. Fantastiska i sin konsekvens och genomförande. Dessutom gillar jag starkt Davids grundinställning att "Bilderna ska vara så vackra att de fotograferade själva ska vilja ha dem på väggen." Det är en något annorlunda dokumentär approach som sätter tanken i rörelse, eftersom det handlar om en rätt skruvad moralisk uppfattning om bl a sexualitet hos dem David fotograferat. Det närmsta jag kan tänka på i Sverige skulle möjligen vara tokigheterna hos en och annan udda frikyrkelig församling. Det hade också varit alltför lätt att göra "fula" bilder på temat; Feta amerikanska gubbar som kladdar på unga tjejer. Jag tycker David har gjort något enastående i att inte falla i den gropen. En mycket respektfull hållning gentemot de människor som - oavsett vad vi tycker, har valt att leva sina liv på sitt sätt. Som bilderna nu presenteras väcker de tankar på ett helt annat sätt och sätter fantasin i rörelse. Jäkligt bra David!
Lars Johnsson 2013-04-27 08:52
Hur kan du säga att de valt att leva sina liv på detta sätt. En 5 eller 10 årig liten tjej kan inte välja..........................
per-erik åström 2013-04-27 13:08
Sorry, jag uttryckte mig lite fel där. Naturligtvis skulle jag lagt till "valt att leva sina liv och därmed uppfostrar sin barn i den andan". Det var det jag menade.
Placebola 2013-04-26 15:29  
Jag tycker detta är sinnessjuk indoktrinering som bara sparkar samhällsutveckling i röven. Trist för barnen - och kanske deras barn i framtiden.

Fina porträtt iallafall!
mondiano 2013-04-27 09:03
Klockrent!
PMD 2013-04-30 22:51
All barnuppfostran är indoktrinering. Denna företeelse är nog en av de mildare formerna av barnindoktrinering här i världen.
Leaflet 2013-04-26 16:39  
Fina porträtt. Jag hade inte hört talas om denna företeelse, Purity Ball, så jag gjorde en liten snabbsökning på YT. Ja jisses......man slutar aldrig förvånas över vad fanatisk religon kan göra med människor. Oavsett vilken hållning man har till bilderna så väcker de kunskap och funderingar. Iaf hos mig.
David Johansson 2013-04-26 20:41  
Tack för artikeln! Mer sånt här (artklar dvs)! Finns många intressanta fotografer och projekt. Saknar det ibland bland alla prylartiklar!
steng 2013-04-26 20:45  
Helvetet bor i Religionen , utan Religion inget helvete !
TomasKronberg 2013-04-26 22:32  
Jag vill inte kommentera bilderna så mycket - de två bilder som finns här på sidan ser väl ut som ganska normala bröllopsbilder. Däremot vill jag ju reagera på företeelsen som sådan. Som någon sa: "gäller det sönerna också" och varför ska man avstå från sex? Det är väl en gåva av Gud, eller....?

Om jag någon gång skulle gifta mig så inte vore det med en oskuld i alla fall. Tänk om man inte passar ihop sexuellt? Kan ju faktiskt vara så även om man tycker om varandra.
ma59 2013-04-26 23:15
Ja, gäller det inte sönerna är det ju snett. Och det är för min del det jag tycker är "galet", blir klart mindre seriöst. Klart är iaf med den anmärkningen noterad, att det ändå si stora drag handlar om ärligt övertygade människor, och inte om fanatism. Hörde fotografen intervjuas i morse i SR:s P1, och han gav iaf som jag ser det en bredare bild av det hela än ovanstående FS-artikel.
Han hade en mkt engagerad attityd OCH även en vilja att förstå även om han fann det svårt. Tex en del av dessa döttrar var så små att det måste sägas att det handlade om deras pappors tänkesätt än barnens.

Men det är minst lika intressant som denna amerikanska företeelse, att själva grejen är SÅ oerhört obegriplig här i Sverige att det i praktiken (iaf när jag skriver detta) inte dykt upp EN positiv kommentar...och det börjar gnällas om fanatism. Är väl lika fanatiskt att "kräva" (eller ska vi säga förutsätta) att alla SKA leva på det numera "gällande" sättet vg sex(!)

Kan FS-miljön tänkas vara ännu mer sekulariserad än resten av Sverige, eller törs inte en del som evt tycker detta inte alls är SÅ konstigt som de flesta verkar tycka, säga det?
Lars Johnsson 2013-04-27 08:58
Mats:

Tror du verkligen att fadern eller föräldrarna här kräver och förutsätter att deras döttrar har sex före äktenskapet.......
Sen är det ju en viss skillnad att man ska genomgå en ceremoni med en pastor där man lovar att inte ha sex i kanske 10-20 år framåt. Eller hela livet för vissa...
Robert L. 2013-04-27 09:17
Jag tycker Mats har en poäng. Är vi i Sverige ett så gott föredöme i denna fråga? Där apoteken säljer "dagen efter piller" på löpande band och könssjukdomarna bara ökar..
ma59 2013-04-27 11:25
@Lars J:
Nej, inte kan jag påstå det. Men håll med mig om att tonen i tråden är sådan att OM man ens tänker sig så mycket en möjlighet att det går både bra och kan ha poäng att leva på annat sätt än det dominerande, då anses man vara fanatisk eller oerhört knepig. Typ så.

Jag upplever att så går snacket, och det är minst lika intressant, sett som fenomen, som det artikeln och fotografens utställning belyser.

(För övrigt så är det inte fråga om att "måsta lova" det gjorde intervjun med fotografen klart. Jag ställer mitt frågetecken till att det tydligen inte finns motsvarande "fenomen" för sönerna, vilket är ett stort frågetecken även om det fotograferade "fenomenet" kunde tyckas ha sina poäng)
Lars Johnsson 2013-04-27 14:09
""De genomför en ceremoni då döttrar lovar sina fäder att ”live pure lives before God”, och att avstå sex innan äktenskap.""
Peter Hansson 2013-04-27 13:09  
Bedrövligt att det fortfarande förekommer i dagens samhälle
alfin 2013-04-27 18:05  
Med tanke på hur mycket religiös fundamentalism vi förväntas tycka är bra, som komplement till vår "svenska" kultur, kan man inte annat än förundras över hur oförstående somliga av er uttrycker sig inför en kristen far som önskar att hans dotter ska hålla på sig tills hon blir gift...
enghell 2013-04-28 07:35
Finns väldigt mycket fundamentalism inom kristendomen också, den ter sej bara mindre våldsam i sitt uttryck än låt oss säga islam (som jag antar att du menar), och är väldigt koncentrerad till just USA.
Gun-Inger Arvidsson 2013-04-27 23:48  
Varje gång jag går in på Fotosidan och ser dessa bilder är det något som gör att jag känner mig illa till mods....jag kan inte förklara varför det enbart är så..hoppas snart där är något annat som ger mig andra känslor..
enghell 2013-04-28 07:24  
Nu är jag inte så speciellt förtjust i den här bildstilen som verkar vara väldigt inne just nu, men tycker att det är bra att de här sjuka människornas värderingar visas upp. Verkar ju också vara en nyhet för vissa att det här förekommer, så då är det verkligen bra att det kommer fram.
Christer Törnkvist 2013-04-28 09:05  
Bilderna är uttrycker verkligen vad som är avsikten. Dock förhåller jag mig kallsinnig till denna forma av extremt religöst uttryckt - liksom andra typer av dito. Men utan dessa bilder fotografet gjort skulle jag inte få ta del av detta och ta ställning.
carujoo 2013-04-28 10:19  
Bilden till vänster uttrycker verkligen en pappas kärlek och omsorg om sin dotter och flickan känner sig trygg och beskyddad i sin pappas famn. Hur ofta ser man detta uttryckt på bilder i dagens Sverige? Ett värdefullt ögonblick som jag inte haft något emot att hänga på väggen om det vore mig och min dotter
Parsi 2013-04-28 14:15  
Självfallet har vi en motsvarighet i Sverige: Hedersmord!
Det här är ju iaf snäppet ovan hedersmord.
För övrigt finner jag det äckligt och sjukt. Och förmodligen med dåliga konsekvenser för de inblandades liv, längre fram.

Jag är inte särskilt tilltalad av Davids förhållningssätt heller.
ma59 2013-05-01 15:39
@Percy B.

Så HEDERSMORD är likställt med dessa "Purity Ball-löften"???

Det var en mycket grov och totalt felaktig jämförelse.
Men ords värde är kanske inte lika viktigt om man känner för att ta ett tillfälle att förfasa sig över att det existerar små fickor i samhället/kulturen där sex inte MÅSTE vara "fritt och utan ramar".
Det verkar ganska mycket som att just denna syn inte kan tolereras:
De som evt ser på det på det mer "inramade" sättet, DE skall inte tolereras. Och det är alltså inte hedersmördarkulturen jag "tycker synd " om.

Hedersmord är LÅNGT ifrån något som har med heder att göra. Mord är helt enkelt O-hederligt, så det är per definition fel.
Parsi 2013-05-01 22:23
Hedersmord har varken med familjevärden eller heder att göra. Det behöver du inte påpeka för mig.
"Så hedersmord är likställt?"
- Vad är det med dig? Kan du inte läsa? Eller har du svårt med ords värde?
Jag skrev tydligt "Det här är ju iaf snäppet ovan hedersmord."

Däremot sade jag att det var en motsvarighet. Och det står jag för. Det är samma patriarkaliska neuroser, som ligger bakom. Och precis som flickorna i "heders"-familjer, tvivlar jag på att dessa flickor gifter sig särskilt fritt.
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar