Fler avsnitt
#128 - Att skapa plats för egna berättelser (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Hur kan en fysisk utmaning på cykel främja det egna skapandet och hur blir man egentligen av med sina kreativa blockeringar? I detta avsnitt reser Sara Arnald till Jessicas ateljé i Gnesta för ett samtal om kreativitet, att hitta sin egen röst och hur man egentligen bäst närmar sig människor för att fotografera dem.
Läs mer...
#127 - Nya kreativa konstellationer – Studio Femme (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Nya tider kräver nya lösningar och affärsmodeller. Hur kan vi som kreatörer stå starka i en bransch som är i ständig utveckling och kräver flera kompetenser och möjlighet att jobba över ett större geografiskt område? När uppdragsgivare försöker spara pengar genom att vända sig direkt till kreatörer istället för till reklambyråer kan det vara svårt för fotografer och filmare att möta behoven – och ställa motkrav på beställarna.
Läs mer...
2
#126 - Lyckas med att sälja utskrifter och posters (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Linnea Frank är fotograf och konstnär och säljer framgångsrikt utskrifter och posters av sina bilder online – samtidigt som hon via gallerier säljer konstnärliga verk i begränsad upplaga. Som bästsäljare på svenska posters-tjänsten Printler delar hon i detta avsnitt med sig av sina strategier och insikter.
Läs mer...
Fotosidan Poddradio #124 - Digitaliseringens fördelar och nackdelar (i samarbete med Svenska Fotografers Förbund)
Fotosidan Poddradio
Svenska Fotografers Förbunds ordförande Paulina Holmgren är på besök i Stockholm och är med på ett samtal om digitaliserings fördelar och nackdelar. För visst har vi fått större synlighet och fler jobbtillfällen, men hur ska vi få bättre möjlighet till ekonomisk ersättning för våra bilder?
Läs mer...
4
6 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det normala för tillverkare är att inte berätta vad de tänker lansera i framtiden, detta av en rad skäl: som att det negativt kan påverka försäljning av nuvarande produkter, att man inte mer än nödvändigt vill ge konkurrenter förhandsinfo om vad man tänker göra samt att man oftast vill att lanseringar av nya produkter skall ha ett så högt nyhetsvärde som möjligt, det ger ju en massa kostnadsfri publicitet.
Notera att det här inte på något sätt är unikt för kamerabranschen, det fungerar ungefär likadant för i princip alla konsumentprodukter.
De gånger man går ut med lanseringsplaner ("roadmaps") är när man bedömer att det ger så stora fördelar att det övertrumfar de normala invändningarna. Som när man lanserar ett nytt system och vill visa potentiella köpare att man gör en seriös satsning med lockande produkter framöver.
Annorlunda formulerat är lanseringsplaner ofta ett sätt att säga "ok, vi vet att utbudet är begränsat just nu, men se här, det kommer mer kul grejer framöver".
Man kan formulera en enkel tumregel: Ju mer etablerat ett system är, ju mindre är behovet av att berätta om kommande produkter i förväg.
Och tack för att ni fixade så att man kan hitta i iOS appen.
Inga problem med ett minneskort är väldigt nytt och annorlunda, det är väl det enda jag komma på så där i brådrasket när Z7 kom under luppen.