Nyheter
Konstnären och samen Tomas Colbengtson vill fotografera kvarlevor som kan ha tillhört hans förfäder, men Sametinget säger nej.
Syftet med att fotografera kvarlevorna är att Tomas Colbengtson vill visa dem på ett symposium i Berlin, och samtidigt berätta varför kvarlevor av samer förvaras på museer och institutioner. Symposiet handlar om minoriteter och identitet.
De kvarlevor han vill fotografera finns i dag på Historiska museet, och där har man inga problem med att låta Tomas Colbentson fotografera dem.
− För historiska museet var det okej att ta fram dem från bergsrummet där de förvaras i en papplåda, säger han till Sameradion.
Men Sametinget säger alltså nej och hänvisar till ett plenumbeslut från 2007.
− Vi från Sametinget har tagit ett beslut att alla kvarlevor ska återföras och återbegravas, och att egentligen ingenting ska röras, säger Sametingets styrelseordförande Håkan Jonsson.
Han säger också att det saknas riktlinjer för den här typen av förfrågningar. Sametinget har tillsatt ett etiskt råd som ska arbete frågor rörande hantering av samiska mänskliga kvarlevor, men i dagsläget har inte politikerna budgeterat några pengar till rådet. Därför väljer man att säga till Tomas Colbengtson i väntan på det etiska rådet och att riktlinjer ska dras upp.
− Om vi börjar säga ja till en rad olika förfrågningar som vi får, då sitter vi lite grann i klistret då etiska rådet kommer med riktlinjer, säger Håkan Jonsson.
Tomas Colbengtson är inte nöjd över beslutet, och vill att Sametinget tar upp hans förfrågning igen.
− Jag vill ha en bättre prövning än det snabba beslut jag fick, säger han.
30 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Wut???? Men kvarlevorna ligger i en papplåda. Vad har "återföras och återbegravas" med huruvida de får fotograferas? Det är ju inte direkt så att en begravningsoperation är på gång och måste avbrytas pga. fotograferingen.
Det finns inget med det här argumentet eller plenumbeslutet som säger att de inte skulle få fotograferas. Det beslutet om återbegravning syftar ju på att inga samekvarlevor borde låtas ligga kvar på museum; och det argumentet förstår jag. Men NU ligger de på museum och samlar damm. De begravs inte. Så varför skulle detta då argumentera mot en fotografering?
Eller har jag missat något?
I sak har dom inget problem om att man pratar om det som skett ursprungsbefolkningar världen över,
eller ens säkert att han skulle ta bilderna (förmodligen).
Utan detta sker för att sätta ett presidens av agerande baserat på moget övervägande.
http://www.svt.se/dokumentarfilm/hur-man-gor-for-att-radda-ett-folk
Mycket märkligt i så fall.
Zzzzzzzzzzzzzzzzzz
Alltså finns det ett intresse.
Det finns en stark symbolik i samernas kranier.
Detta kan illustreras på olika sätt, exempelvis genom fotografi.
Kolla på den här dokumentären, mycket bra:
http://www.svt.se/dokumentarfilm/hur-man-gor-for-att-radda-ett-folk
Fotografens syfte står i första stycket av artikeltexten.
Dessutom har du fel. Skallarna är inte uppgrävda.
Kolla in Sally Manns "Body Farm", kanske inte världens mest spännande exempel, men bara så att du förstår att det här med döden och konsten inte är något nytt.
http://sallymann.com/selected-works/body-farm
Här är det en fotograf (samisk f.ö.) som försöker berätta något. Du lägger ganska mycket energi på att såga projektet utan att ha satt dig in i bakgrundshistoriken och fotografens ambitioner.
Att bara gnälla för sakens skull... vad är poängen?