Annons
Artiklar > Konstnär får inte fotografera kranier

Konstnär får inte fotografera kranier

Foto: Arild Finne Nybø/Flickr/CC BY-SA 2.0

 

Konstnären och samen Tomas Colbengtson vill fotografera kvarlevor som kan ha tillhört hans förfäder, men Sametinget säger nej.

Syftet med att fotografera kvarlevorna är att Tomas Colbengtson vill visa dem på ett symposium i  Berlin, och samtidigt berätta varför kvarlevor av samer förvaras på museer och institutioner. Symposiet handlar om minoriteter och identitet.

De kvarlevor han vill fotografera finns i dag på Historiska museet, och där har man inga problem med att låta Tomas Colbentson fotografera dem. 

− För historiska museet var det okej att ta fram dem från bergsrummet där de förvaras i en papplåda, säger han till Sameradion.

Men Sametinget säger alltså nej och hänvisar till ett plenumbeslut från 2007.

− Vi från Sametinget har tagit ett beslut att alla kvarlevor ska återföras och återbegravas, och att egentligen ingenting ska röras, säger Sametingets styrelseordförande Håkan Jonsson.

Han säger också att det saknas riktlinjer för den här typen av förfrågningar. Sametinget har tillsatt ett etiskt råd som ska arbete frågor rörande hantering av samiska mänskliga kvarlevor, men i dagsläget har inte politikerna budgeterat några pengar till rådet. Därför väljer man att säga till Tomas Colbengtson i väntan på det etiska rådet och att riktlinjer ska dras upp.

− Om vi börjar säga ja till en rad olika förfrågningar som vi får, då sitter vi lite grann i klistret då etiska rådet kommer med riktlinjer, säger Håkan Jonsson.

Tomas Colbengtson är inte nöjd över beslutet, och vill att Sametinget tar upp hans förfrågning igen.

− Jag vill ha en bättre prövning än det snabba beslut jag fick, säger han.



Publicerad 2015-07-23.

30 Kommentarer

Alf-Magnus 2015-07-23 11:03  
Hum egentligen har de varken sagt ja eller nej utan saknar riktlinjer och regler i detta fall.
Num Vistbacka 2015-07-23 12:43  
"Vi från Sametinget har tagit ett beslut att alla kvarlevor ska återföras och återbegravas, och att egentligen ingenting ska röras"

Wut???? Men kvarlevorna ligger i en papplåda. Vad har "återföras och återbegravas" med huruvida de får fotograferas? Det är ju inte direkt så att en begravningsoperation är på gång och måste avbrytas pga. fotograferingen.

Det finns inget med det här argumentet eller plenumbeslutet som säger att de inte skulle få fotograferas. Det beslutet om återbegravning syftar ju på att inga samekvarlevor borde låtas ligga kvar på museum; och det argumentet förstår jag. Men NU ligger de på museum och samlar damm. De begravs inte. Så varför skulle detta då argumentera mot en fotografering?

Eller har jag missat något?
MonkeyShaman 2015-07-28 14:40
Mycket handlar om att garantera god praxis från deras håll då Sveriges olika antropologiska enheter hade kunnat vända sig om och hänvisa till deras eget slarviga förfarande för att slippa lämna igen dom, något dom redan låter bli. eller för den sakens skull göra om det igen när sådana vindar råder.

I sak har dom inget problem om att man pratar om det som skett ursprungsbefolkningar världen över,
eller ens säkert att han skulle ta bilderna (förmodligen).
Utan detta sker för att sätta ett presidens av agerande baserat på moget övervägande.
luminousoctaves 2015-07-23 13:16  
Detta är ett extremt infekterat ämne för samer.
http://www.svt.se/dokumentarfilm/hur-man-gor-for-att-radda-ett-folk
PMD 2015-07-25 02:52  
Har sametinget vetorätt över Historiska muséets beslut?

Mycket märkligt i så fall.
Sven Blomquist 2015-07-25 18:20
Mina förfäders kranier får alla gärna fotografera! Jag är nämligen övertygad om att förfäderna inte bryr sig ett skvatt och om de gjorde det, så skulle de nog vara stolta och inte småsinta.
Fredrik Klintberg 2015-08-02 22:16  
jag är skeptisk...

Zzzzzzzzzzzzzzzzzz
lassedd 2015-08-15 09:16  
Finns det verkligen ett intresse att ta bilder på dessa kranier. R.I.P.
luminousoctaves 2015-08-15 10:06
Klart det kan finnas. Hur menar du?
PMD 2015-08-15 13:38
Det står ju i artikeln att fotograf Colbengtson vill fotografera kranierna.
Alltså finns det ett intresse.
lassedd 2015-08-19 00:04
Är det nån som inte vet hur ett kranium ser ut?
Alf-Magnus 2015-08-19 05:59
Eller solnedgångar, djur, sportbilar, folk med mobiltelefoner mm. Kranierna kommer med största sannolikhet att vissas ett intressant koncept.
lassedd 2015-08-19 08:26
Intressant koncept? Hur menar du. Undrar vad det finns för intresse att vissa kranier av samer. Verkar vara lite morbid.
luminousoctaves 2015-08-19 10:54
Lars, dina frågor visar på ett ointresse för undersökande konst, fotografi och journalistik.

Det finns en stark symbolik i samernas kranier.
Detta kan illustreras på olika sätt, exempelvis genom fotografi.

Kolla på den här dokumentären, mycket bra:
http://www.svt.se/dokumentarfilm/hur-man-gor-for-att-radda-ett-folk
lassedd 2015-08-19 14:20  
Stark symbolik! Verkar vara mer av 1920-talet rasbiologiska tankebanor att visa upp ett antal kranier. Trodde sånt hörde hemma på mänsklighetens soptipp. Sen får du kalla vad det vad du vill.
PMD 2015-08-19 15:00
(. Ja, det verkar ju rimligt att en same skulle fotografera sina anfäders kranier pga rasbiologiska tankebanor. .)

Fotografens syfte står i första stycket av artikeltexten.
lassedd 2015-08-19 15:40
Å då måste han visa hur kranierna ser ut. Hur tänkte jag där?
lassedd 2015-08-21 15:43  
Finns det några mer skallar vi kan gräva upp till allmän beskådan som inte tillhör någon speciell folkgrupp.
Alf-Magnus 2015-08-21 16:54
Tja ibland får jag mina fördomar bekräftade, att fotosidans publik inte klarar av bilder som kräver något av dem.
luminousoctaves 2015-08-21 20:21
@Lars, sluta trolla och acceptera att andra inte tycker som du.

Dessutom har du fel. Skallarna är inte uppgrävda.

Kolla in Sally Manns "Body Farm", kanske inte världens mest spännande exempel, men bara så att du förstår att det här med döden och konsten inte är något nytt.
http://sallymann.com/selected-works/body-farm
Alf-Magnus 2015-08-22 11:15
Erik ärligt talat så bör man släppa sådana trol och fokusera på de som går att väcka för nya sätt att uttrycka sig på. Hos en del är fördomar och okunskapen alt för cementerad.
lassedd 2015-08-23 19:06
Det finns nog nån anledning att samerna tycker som dom tycker. Bara en undran till, har skallarna hamnat på historisk medan dom levde. Hur hamnade dom där från början. Nu blev det visst två frågor. Om dom inte blev "uppgrävda" menar jag.
luminousoctaves 2015-08-23 19:27
Det får du veta om du tittar på den dokumentären jag tipsade om...
PMD 2015-08-23 21:40
"Samerna tycker" är en övergeneralisering. Det är sametinget som har åsikten att kranierna inte får fotograferas, och det finns uppenbarligen åtminstone en same som inte håller med.
lassedd 2015-08-24 09:51
Grabbar, det har varit kul att få röra runt i grytan ett tag.:-)
Alf-Magnus 2015-08-24 09:54
Vilken gryta, det ända skrammel jag hört, har varit i från din tomma hjärna
lassedd 2015-08-24 17:23
Ops. Det var ju kul att du kunde bemöda dej att svara på detta skrammel från en tom hjärna. Det glädjer mej att höra.
luminousoctaves 2015-08-24 18:24
Alf: Onödigt! Håll stilen!
luminousoctaves 2015-08-24 18:31
Lars: Det är klart att alla har olika smak och syn på vad som är bra eller dålig fotografi. Jag blir inte provocerad av människor som vill "röra om i grytan", däremot tycker jag du har en alldeles för slapp inställning till andras prestationer.

Här är det en fotograf (samisk f.ö.) som försöker berätta något. Du lägger ganska mycket energi på att såga projektet utan att ha satt dig in i bakgrundshistoriken och fotografens ambitioner.

Att bara gnälla för sakens skull... vad är poängen?
Alf-Magnus 2015-08-24 18:53
Erik för mig är en pajas en pajas
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar