Näringsliv
Ledningen på Fotografiska har utsetts av kommunikationsbranschen till Årets kommunikationsteam 2011. De prisas för sin "starka identitet" och "effektiva arbete med pr".
Omkring 3.500 professionella kommunikatörer har varit med och röstat fram vinnarna. Fotografiska fick flest röster med 35 procent.
– Kommunikation har vid sidan av utställningarna 2010,
nybyggnationen av det gamla Tullhuset och rekryteringen av vår personal
varit avgörande för Fotografiskas framgång – för lite mindre än 1,5 år
visste ingen vilka var, nu har fler än 300 000 personer besökt oss, säger Per Broman, marknads- och kommunikationsansvarig för
Fotografiska Museet.
– Sett i perspektiv så kan vi hålla med om att vi lyckats få en
mycket bra start, samtidigt som vi känner att vi har mer att ge. Vi har
gett Stockholm och Sverige ett museum och en mötesplats som
uppenbarligen fyller sin plats, säger Per och fortsätter.
– Vi
har försökt tänja på gränserna både i köpta, interaktiva och egna
medier med målet att nå den enskilda journalisten vid exklusiva
pressvisningar, fotonörden med specialistutbildningar i vår akademi,
våra besökare med en egen tidning samt stockholmaren på väg till jobbet i
tunnelbanan. Dessutom har vi prioriterat den internationella
kommunikation och turister i Stockholm. Vi har varit över 20 personer
från olika discipliner, både externt och internt, som arbetet med
Fotografiskas kommunikation under ett extremt händelserikt år.
Den samlade motiveringen som lade grunden för Fotografiska Museets seger lyder: ”Från
den svårslagna starten som Sveriges mest efterlängtade museipremiär har
Fotografiskas kurva fortsatt spikrakt uppåt. Timing, stark identitet,
utnyttjande av sociala medier och effektivt arbete med PR. Så skulle
Fotografiskas kommunikationsarbete kunna sammanfattas. Lägg till det en
mycket genomarbetad strategi och synkroniserad styrning så uppstår ett
framgångsrikt kommunikationskoncept.”
Bland övriga
pristagare finns bland annat SJ, Tele2 och Apoteket.
2 Kommentarer
Logga in för att kommentera
http://bit.ly/eAyv2G