Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Adobe Lightroom Mobile till Android

Adobe Lightroom Mobile till Android

Lightroom Mobile är ett komplement till datorversionen av Lightroom 5. Det finns redan för Ipad och Iphone – nu finns det även till Android.

Med Lightroom Mobile kan du redigera, organisera och dela bilder. Ändringarna synkroniseras senare med Lightroom 5 i datorn. Programmet kan också användas för att importera bilder.

Läs mer på Adobes blogg.

Lightroom Mobile finns för nedladdning till Android-enheter via Google Play. Användare måste ha Lightroom 5.4 eller högre. Nya användare kan få en 30-dagars testperiod. När testperioden har avslutats krävs ett medlemskap i Creative Cloud för fortsatt tillgång till tjänsten.



Publicerad 2015-01-16.

10 Kommentarer

ldn99 2015-01-17 07:16  
Värdelöst, fungerar ej på surfplatta!
henrik85 2015-01-17 08:46
Inte än iaf, kommer säkert snart ska du se.
Num Vistbacka 2015-01-17 14:20  
Jo, den infon saknas i texte, Magnus: Adobe Lightroom till Android stöds inte ännu på surfplattor, vilket är en liten miss. Men Adobe lovar att surfplatts-versionen borde anlända inom kort. Såpass essentiell information borde inte uteslutas även i en notis.
Svar från froderberg 2015-01-17 14:23
Det är lätt att vara efterklok. Men det här är vad som stod i Adobes pressmeddelande:

"Lightroom Mobile skapar möjligheter för ett effektivt arbetssätt då fotografen helt sömlöst kan hantera och redigera bilder på flera enheter och plattformar, vare sig det gäller hemdatorn, surfplattan eller mobiltelefonen."

Det stod inget om undantag för Android på surfplattor.
Num Vistbacka 2015-01-20 13:23
Läste om detta en dag innan redan på andra sajter en dag innan FS. Hade inte sett det svenska pressmeddelandet, men tycker att det är ganska intressant att de utelämnat den infon hos det svenska pressmeddelandet.
Anders Nordh 2015-01-19 06:27  
Hej, vet inte om det bara för mig men min inloggning tog ca 12 timmar från nedladdning för att fungera ... men sedan gick det som tåget, allt som jag ville ha synkat synkades från telefonen till Lightroom, synd att kameramobilen ger så dåliga bilder bara ... ;-)
Lars Parbring 2015-01-19 08:53  
Ang klagomål om att det inte funkar på vissa plattformar under Android. Det är ju det som är grejjen med Android, det finns en massa olika fabrikat, modeller etc. och det är inte lätt att anpassa alla appar efter alla dessa varianter.
Där har iOS och Apple en enorm fördel med sitt standardiserade system. Allt funkar överallt.
Gissa då varför många appar kommer ut till iOS först, det är både enklare och billigare att utveckla appen för det.
Nu ska detta inte bli ett "vs" inlägg men det jag vill påstå är att man får ha tålamod och vänta tills en Andriod app funkar överallt.
Num Vistbacka 2015-01-20 13:22
Ja, jag måst tyvärr hålla med dig helt här. Det jag aldrig fattat med Android är hur dess arkitektur verkar ändra beroende på telefonmodell; har haft problem med många appar som säger att de kräver ex Android 4.0.1. Okej. Har 4.0.1. Men nä - programmet stöder dock inte den telefon jag har - Hur kan telefonmodellen inverka på huruvida operativsystemet kan köra programet som är utvecklat för det.

Att det är en skillnad mellan mobiler och surfplattor förstår jag. Och den skillnaden finns nog också hos Apple om jag inte misstagit mig där; och det är väl just det som är problemet här nu. Att "android" nog stöder Lightroom, men endast android mobile, inte surfplattor.
Lars Parbring 2015-01-20 13:43
Det som bl.a. skiljer mellan olika Android enheter är väl upplösningen på skärmen, kanske oxå storleksförhållandet på dom? Vilken processor man jobbar med, osv....
Det där med olika skärmar måste vara en utmaning om man är programutvecklare och vill göra det så snyggt som möjligt.
Num Vistbacka 2015-01-20 16:13
Betvivlar att upplösning hindrar så mycket om du tänker på hur datorprogram fungerar. Har programet "dålig/fel" upplösning så ser det bara förjävligt ut, men det fungerar som det skall. Alternativt blir ikonerna jätte små. Så verkar det nog fungera i android också. Däremot kan jag tänka mig att hårdvaran är det problematiska. Men nästan alla telefoner med android använder idag qualcom chipset och processorer, men likväl är finns mjukvara som bara fungerar med vissa telefoner (nu pratar jag om tredjepartstillverkade program).

Ex: Ville ha spelet asphalt 5 till min Xperia Pro. Enligt specifikationskraven uppfyllde min telefon dessa krav. Men spelet crashade så fort man kom till huvudmenyn. Tog kontakt med spelets tillverkare och de sa bara "Your device is unfortunately not supported by this game" även om alla hårdvarukrav stämde (förståss listades inte de specifika telefonmodellerna på google store).
henrik85 2015-01-20 16:40
Kom iof en studie för något år sedan som visade att appar till iOS kraschade oftare än till Android.
ANNONS

Merläsning

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar