Tågbrand på Stockholm C den 18/11
Jag satt på Saltsjöbanan mot Slussen och surfade in på SJK:s Postvagnen i telefonen. Där hade det snabbt lagts ut en tråd om att ett "SJ 2000" (f.d. X2000) fattat eld på Stockholm C. Ni förstår nog vilken riktning jag valde när jag kom till Slussen. Jag hamnade i samma tunnelbanevagn som en SJ-anställd och jag är rätt säker på att denne upptäckte vad som hänt när, vad jag förmodar var, tjänstetelefonen slogs en flukt på. Ansiktsuttrycket sade en del.
När branden uppstod stängdes strömmen i kontaktledningen av helt, så alla tåg stoppades och plattformarna utrymdes. Detta medförde förstås stora men för trafiken och så här såg det ut när jag kom upp i Centralhallen. Nu var Stockholm C delvis igång, men det var ju inte riktigt planenligt. Dyrkandet av den stora tavlan ovanför utgången till spår 10 var stor.
Efter ett blindskott där jag försökte gå ut genom dörrarna vid norra säcken, som fortfarande visade sig stängda, så lyckades jag tränga mig upp vid spår 11-12. Tåget stod på spår 8, vilket är "samma" spår som 10, men den norra delen. Branden var vid det här laget släckt, men tågsättet stod alltjämt kvar med kontaktledningen skyddsjordad mot spåret. Den rödgula tavlan till höger är en så kallad hindertavla.
Det tågsätt som drabbats var det som har X2 2008 (X2 är litteran på drivenheten, medan "vagnarna" har egna littera). Här får jag be om visst tålamod med bildkvaliteten som är lite varierande då detta är mer eller mindre sämsta stället ur ljussynpunkt på stationen. Det som ser ut som blixt nedan är det inte, utan det är ljusreflexer i plåten.
Vagnen som fattade eld och blev mest illa medfaren var UB2 2838, en andraklassvagn. Brandlukten var tydlig, även om elden var släckt vid det här laget.
Den såg inte så rolig ut efter att eld, rök och brandmän gjort sitt. Som jag förstått saken hade tåget ankommit tidigare och passagerarna redan lämnat tåget då vagnen fattade eld.
Det var inte så lätt för trafikinformatörerna att hålla styr på skyltarna. Ropandet om spårändringar pågick ideligen eftersom flera spår var indisponibla och förseningar uppstått. För tåget ovan som alltså skulle gå mot Sundsvall var skyltningen korrekt från början, men skylten ändrades innan tåget, försenat, avgått. Nu gick jag och åt middag, men nyfiken som jag är så återvände jag senare...
När jag kom tillbaka spreds ett mysigt tomgångsmuller vid norra säcken och en omisskännlig arom av diesellok. Loket är TMZ 1419 - ett svensktillverkat diesellok med amerikansk motor från GM(-EMD). Det tillverkades av NOHAB (Nydqvist och Holm AB i Trollhättan) åt "danska SJ" DSB, men flera sådana diesellok har sedan järnvägsavregleringen i Sverige återimporterats.
Loket skulle förstås användas för att dra bort det brandskadade tågsättet. För att göra det så monterar man ett övergångskoppel på X2:an då tåget inte har ett vanligt skruvkoppel som "vanliga lok och vagnar".
Trafikverket hade en utredare på plats, vilket är mannen näst längst till höger. SJ lär rimligen också utreda vad som hänt. I bakgrunden syns den värst skadade vagnen till höger med det trasiga fönstret.
Och vad gör man när man väntar på att det egna tåget ska avgå? Tittar på spektaklet förstås! :)
-affe
Kollektivresan - bättre än en Hollywoodfilm!
Lasse