Hollywood på trettio- och fyrtiotalet
Trettiotalet var Hollywoods guldålder och nu kunde filmstjärnorna porträtteras med snabbare film och bättre ljusarrangemang. Objektiven kunde bländas ned och det bättre ljuset, i form av studiobelysning, gav också kortare exponeringstider. Allt detta ledde till att de stela och allvarliga uttrycken i 20-talets porträtt övergick till något helt annat. De kvinnliga modellerna hade nu längre hår och de var mycket mer avslappnade. Nu log och skrattade man och man tittade till och med rakt in i kameran. Klädprakten var fortfarande stor på trettiotalet med mycket påkostade och långa klänningar. Modellerna bar också ofta långa handskar. Under fyrtiotalet rådde, på grund av kriget, stor brist på många tyger och modellerna bar enklare klänningar som inte krävde så mycket tyg. Bara axlar och ryggar var vanligt mode under den perioden.
Den tekniska utvecklingen under den här tiden möjliggjorde skarpare och mer uttrycksfulla porträtt. Det stela och allvarliga 20-talet var nu ett minne blott.
I det här inlägget flyter de två decennierna ihop utan någon tydlig gräns. Vi hade ingen möjlighet att klä upp modellerna med kläder som var tidstypiska utan vi jobbade i huvudsak med ljussättningen. Från det utslätade ljuset på 20-talet till det mer kontrastrika och modellerande under de därpå följande decennierna. Vid ljussättningen försökte man nu få en fjärilslik skugga under näsan för att dölja näsborrarna. Den här ljussättningen kallas följdriktigt också för "Butterfly". På 30-talet var det mycket vanligt med diagonal komposition och det var vanligt att kameran lutades för att få fram den effekten.
Ljussättningen av de två sista modellerna blev inte optimal. Läraren hjälpte till att flytta huvudljuset så att ljuset föll rätt även när modellerna rörde på sig. Tyvär var han upptagen med annat när det blev min tur att fotografera de här två personerna. Vi har använt oss av en s k kicker som belyser modellens hår bakifrån. Vid konvertering till svartvitt i Silver Efex Pro II har jag använt filmfiltret Fuji Neopan Acros 100.
På återseende
/Torbjörn
//Ewa
/Torbjörn
Ha det gott!
Mvh Heléne
/Torbjörn
Hälsn. Leif M
/Torbjörn
/Torbjörn
-affe
/Torbjörn
Trollkarlen med hatt på gillar jag också bra, fin kontakt. Men hade han ingen kanin i hatten?
/Torbjörn
/Torbjörn