Bilder och berättelser från min resa genom livet.

Facebook contra face to face

Är med i Facebook sedan en tid tillbaka, men jag vet egentligen inte om jag har någon nytta av applikationen. Ska man hålla sig uppdaterad och skanna av vad som händer går det åt väldigt mycket tid. För mycket känns det som, och vad får man egentligen för den tid man lagt ned. Nu vet jag att det finns många som använder Facebook som en språngbräda och annonsplats för sina kommersiella projekt, och det kanske fungerar bra för just det ändamålet. Men att kalla det för en social mötesplats vet jag inte om jag vill hålla med om.

En socialt möte, för en gammalmodig man som jag, är ett möte i levande livet face to face på ett fik t ex. Eller på vilken annan plats som helst. Det viktiga i sammanhanget är att få möta en människa, och ha möjlighet att kunna läsa av alla känsloyttringar som kommunikationen oss emellan skapar. Fyra verkliga vänner i levande livet är bättre än 362 artificiella på Facebook.

Eller, tänker jag fel?

I was looking back to see if she was looking back to see if I was looking back at her

They call me Mellow Yellow

Strings of emptiness

Business as usual

He always plays the fiddle upside down

No smoke without queue

The old man flirted with you

I hope he converts me to black and white


Man behöver naturligtvis inte ta till sig alla moderniteter, och nog tänker jag ta mig en allvarlig funderare över om jag ska fortsätta med Facebook, eller förlägga den verksamheten ute i levande livet i stället. Så om det är någon som vill bli vän med mig på Facebook går det lika bra med en kopp kaffe på ett trevligt café :). Ett telefonsamtal går också bra.

Fast en modern kamera vill jag ha :-)


På återseende

/Torbjörn




Inlagt 2012-12-18 12:13 | Läst 5213 ggr. | Permalink

"Känner man inte att FB har något att ge en såär det är helt ok att gå ur. Var och en väljer själv! Har ingen avsikt att avsluta mitt FB-konto även om min aktivitetsnivå är ganska låg, praktiska saker håller mig kvar, bl.a. byter vi i vår brf info med varandra via en FB-grupp (frågor som berör föreningen), dessutom är det lättare att hålla kontakt med släktningar och vänner som bor långt borta. Det är ju inte läge att ta en kopp kaffe med dem direkt när helst. Jag trivs ypperligt med känslan att kunna upprätthålla något slags kontakt på det här sättet för alternativet skulle kanske i många fall vara: ingen kontakt alls. Tacka vet jag förresten surfmobilerna också... Fotomässiga skäl finns också till att vara kvar på FB: Det är lite kul att prångla ut ett och annat foto via FB ibland... Och så; har nyss hittat en grupp för oss som härstammar från samma småstad, folk har t.ex.. lagt in trevliga gamla foton tagna i stan och runtomkring. Riktigt intressant!"


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Du har så rätt så! Jag har tröttnat rejält på Facebook, och är nästan aldrig inne mer än för att skicka ett par rader till de vänner man har som bor långt härifrån!
Att träffas på riktigt är 1000 gånger bättre! =)
Ha det fint!
Svar från pic-tor 2012-12-18 21:14
Hej Heléne! Jag "tänker högt" här i mitt inlägg och vet inte riktigt hur jag ska göra med mitt Facebookengagemang. Just nu är det väldigt låg aktivitet, så låg att jag lika gärna kan hoppa av. Å andra sidan så finns det naturligtvis specialintressen/grupper som man kan engagera sig i och då kanske allting kommer i ett annat läge. Den som lever får se :).

Ha det gott
/Torbjörn
Fina bilder Torbjörn, man får lite hemmakänsla när man ser Stockholmsbilderna... :)
Påminner mig om att jag är alldeles för dålig på att hälsa på släkt o vänner!

Facebook för min del är ett perfekt sätt att odla intressen 8flugfiske och fotografering) då det finns många grupper med dedikerade intressen...annars är det nog precis som du säger...har en tendens att äta tid och alldeles för många som går in med ekonomisk vinning som mål...

Ha en kanondag

//Peter
Svar från pic-tor 2012-12-18 21:18
Tack Peter och vad roligt att du uppskattar bilderna. Det där med olika intressegrupper har jag inte undersökt riktigt ordentligt och jag tror att jag ska undersöka den saken närmare. Kanske ser jag först då vilka fördelar det kan vara med Facebook.

/Torbjörn
Jag är med i facebook mest för att hålla kontakt med mina vänner och barn som bor långt bort. Man får sovra bland alla som vill bli ens vän. Har du sett att det finns en sluten grupp som heter " vi som var i Hamrånge på 70-talet ". Den är jättekul att vara med i. Där ska du absolut gå med.
Annars tycker jag väl som du face to face är allra bäst
Kram i snöyran
Marianne
Ps. glömde säga att dins bilder är jättefina. Den sista tycker jag du ska döp till julstress
Svar från pic-tor 2012-12-18 21:26
Jag har väl kanske aldrig gett Facebook en ärlig chans? Men jag vill absolut inte bli sittande framför datorn i timmar. Jag har anmält intresse för Hamrångegruppen. Är det någon som ska godkänna min intresseförfrågan? I alla fall är det förfärligt många som är med där. Många känner jag igen men de flesta är obekanta. Riktiga möten i levande livet är naturligtvis nummer ett och för min egen del borde jag se till att de blir fler.
Vad roligt att du gillar mina bilder från ett stundtals riktigt "grinigt" Stockholm.

Ha det bra
/Torbjörn
Helt rätt! Verkligheten är nu en gång verkligheten. Jag förstod det som du framhåller - och gick därför aldrig med. Alltså behöver jag inte gå ur... :-)
Svar från pic-tor 2012-12-18 21:31
Jag velar hit och dit och väger för- och nackdelar. Kanske blir det engagemang i några intressegrupper som några här har föreslagit.Det är i alla fall värt att prova på. Tack för din kommentar Peter.

/Torbjörn
Fantastiska bilder, Torbjörn! Och med så träffsäkra bildtexter till. :)
När det gäller Facebook både håller jag med dig och inte. Naturligtvis är face-to-face bättre och riktiga vänner bättre än 3-4-500 fiktiva. Men, för mig har Facebook inneburit en närmare kontakt med min underbara norrländska släkt (mestadels nu bestående av 3 och 4-männingar) samt nyupptagen vänskap med vänner från förr. :)
/Anna
Svar från pic-tor 2012-12-18 21:40
Tack så mycket Anna och jättekul att du gillar bilderna! Ibland kan det vara kul att styra in betraktaren i mitt sätt att tolka bilderna. Fotografering behöver ju inte vara gravallvarligt jämt. Vad roligt att Facebook har bidragit till så mycket positivt för dig. Facebook kräver nog en kritisk massa av engagemang för att det ska ge någonting tillbaka och jag har nog legat långt under den nivån. Jag ska testa om jag kan höja engagemangsnivån ett snäpp och om det i så fall bidrar till att öka min upplevelse av glädje och nytta.

/Torbjörn
Jag är lite kluven till FB, är med men tröttnar på det i perioder och det kan naturligtvis inte ersätta ett samtal eller en träff över en kopp kaffe. Visserligen får man kontakt med gamla vänner och bekanta vilket är skoj, men många uppdateringar är mest tröttsamma.

Vad jag däremot gillar och inte tröttnar på är dina bilder med så härliga bildtexter idag!
Ha det gott!
ewa
Svar från pic-tor 2012-12-18 21:45
Jag har samma erfarenhet som du Ewa men det handlar nog mycket om att plocka russinen ur kakan. Jag har väl kanske inte upptäckt några ännu men jag ska kolla lite noggrannare så kanske jag finner några :). Vad roligt att du gillar bilderna och mina mycket "ledande" texter. Fotografering ska vara roligt!

Ha det bra
/Torbjörn
Du kommer med bra och relevanta tankar Torbjörn!! Jag har tänkt precis som du, och kämpade emot länge.
Men idag, och med en urskiljning, så kan jag tyckat att Facebook fyller en funktion. Kontakten och uppdateringen av vänner som bor långt bort. Kanon!!
Annars håller jag med dig. Och jag är verkligen restriktiv med att kontakta eller "släppa in" på min sida. Rent generellt så tror jag som du på att mötas. Fast å andra sidan, så skulle FB kunna va ett alternativ till FS, eller en pool på FS. Jag är dock rädd för att splittra mig på en massa olika sajter som till sist gör att man inte gör annat än spenderar tid på nätet. :-( Tycker att jag spenderar mer än tillräckligt ändå.

Men som sagt, FB i rätt sammanhang behöver inte va fel. Har kikat på era Uppsalafikor och kommer nog att kroka på någon sådan vad det lider.... Sa någon "asociala media"??? :) //Peter
Svar från pic-tor 2012-12-18 21:52
Som du ser av mina svar till kommentarerna så är jag beredd att ge Facebook en ärlig chans. För att få något tillbaka måste man också bjuda till själv. Precis som i "verkliga" livet. Jag är dock inte beredd att sätta av alltför mycket tid, för då tror jag att man lätt tappar fokus på annat här i livet som också måste få plats.
Du är naturligtvis välkommen till vårt fotofika i Uppsala. Vi brukar träffas första lördagen i månaden, men blir det något januarifika lär det bli vid annan tidpunkt. Du får kolla Raunis, Pers, Lenas, Ewas och min blogg på FS. Vi brukar tjatannonsera om fikat där :).

/Torbjörn
Känner man inte att FB har något att ge en såär det är helt ok att gå ur. Var och en väljer själv! Har ingen avsikt att avsluta mitt FB-konto även om min aktivitetsnivå är ganska låg, praktiska saker håller mig kvar, bl.a. byter vi i vår brf info med varandra via en FB-grupp (frågor som berör föreningen), dessutom är det lättare att hålla kontakt med släktningar och vänner som bor långt borta. Det är ju inte läge att ta en kopp kaffe med dem direkt när helst. Jag trivs ypperligt med känslan att kunna upprätthålla något slags kontakt på det här sättet för alternativet skulle kanske i många fall vara: ingen kontakt alls. Tacka vet jag förresten surfmobilerna också...
Fotomässiga skäl finns också till att vara kvar på FB: Det är lite kul att prångla ut ett och annat foto via FB ibland... Och så; har nyss hittat en grupp för oss som härstammar från samma småstad, folk har t.ex.. lagt in trevliga gamla foton tagna i stan och runtomkring. Riktigt intressant!
Svar från pic-tor 2012-12-18 21:58
Tack Rauni för dina argument att stanna kvar på Facebook. Bra argument är alltid bra för villrådiga själar :). Någon surfmobil har jag ännu inte skaffat, men jag har en på gång!

/Torbjörn
Hej Torbjörn!
Jag tycker att FB precis som Fs, Instagram etc kompletterar de där viktiga riktiga mötena i verkliga livet. Nätkontakten kan vara väldigt kul och precis lagom ibland och har i alla fall givit mig nya vänner...fikavänner och fotovänner att glädjas åt IRL.
Det mesta blir förmodligen vad man gör det till, och jag kollar bara av nätkontakten någon gång pr dag...och själv orkar jag inte splittra mig så mycket utan har skippat FB men tycker Instagram och bloggarna här på Fs känns kul och givande. I lagom stor dos.
Men klart inget slår riktiga möten med ögonkpntakt och leenden.

Måste berömma dina fina bilder med underfundiga små förklaringar också. Och till sist förstås önska dig god jul och gott nytt år!
/ Lena
Svar från pic-tor 2012-12-18 22:06
En sak som jag ville med mitt inlägg var naturligtvis att få argument både för och emot Facebook och de kommentarer som hittills har kommit har varit väldigt bra i det avseendet. Du väljer naturligtvis själv vad du vill göra med ditt medlemskap, Facebook tillhandahåller tekniken. Instagram har jag inte alls provat på och vet väldigt lite vad det handlar om. Jag tror det får sitta i väntrummet ett tag till.
Tack så mycket för din vänliga kommentar till mina bilder och den "beledsagande texten" :). Jag önskar dig också en god jul och ett gott nytt år.

/Torbjörn