The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 6069 // Tankar om det otänkbara! ;)

I bland när jag fotar med min gamla iPhone 5S och ser bildresultatet, så kommer den skrämmande tanken, det här blir ju bra, onödigt bra, vad mer behöver man att fotografera med! Jag skulle nog kunna ta 95 % av mina amatörbilder med en så'n här iPhone 5S och kanske 100 % av bloggbilderna! Visst e det skrämmande tankar va? :)
.

Skrämmande tankar det här va! ;)

/Bengan

Ps. Som sagt, bilderna e tagna med iPhone 5S och bilderna går säkert att snygga till litet i PS typ, och kanske beskäraa, och ge litet mer kontrast osv!

Inlagt 2023-01-14 09:20 | Läst 1251 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Hej,
Nu är det ju bilden som räknas.
Så vi jobbar ju i motvind.
Ha dagen
Bob
…och då ska du veta att 5s inte har den bästa kameran - det har hänt mycket sen den kom. Faktum är ju att all utveckling inom sensortekniken egentligen börjar i mobiltelefonerna. Det är först när man har fått jättestor volym på dessa saker som det går och flytta över samma teknologi till kamerorna. Ett annat faktum är att; börjar man rota runt i bildfilerna från t. ex. en iPhone så är det inte lika roligt om man jämför med ”kamerafiler”. Samtidigt som jag tror att syftet med de här kamerorna är precis det du säger: Plåta och lägg ut!
På min blogg lägger jag ut det som i första hand intresserar mig - det vill säga bilder från förra århundradet ur mitt stora bildarkiv. Då brukar jag säga mig att modern fototeknik är ju fantastisk - men den tog inga bilder på 1970-talet.
Bilden är inte det viktigaste, tycker jag, utan det är skapandet av bilden om man är fotointresserad, vill säga.
Med en iPhone trycker man bara på en knapp och resten skapar japanen som har programmerat AI.
Att trycka på en knapp är heller ingen hobby.
Och inget för proffs heller. Tänk om en dyr bröllopsfotograf skulle dyka upp bara med en iPhone!
Om bilden vore det viktigaste, då skulle man bara låta AI skapa bilderna. Då behövs ingen kamera och man behöver inte besvära sig att gå ut och söker motiv.
Mvh Wolfgang
syntax 2023-01-14 11:22
Håller med Wolfgang!
Om man trycker på en knapp och låter AI skapa bilden - då har man ju inte tagit någon bild. AI har tagit bilden. Det är faktiskt en stor och avgörande skillnad. På det viset är bilden det viktigaste - min bild!
gorred 2023-01-14 13:32
Men det är inte bara att trycka på en knapp. Bilden är framförallt ett resultat av vad man ser inom ramen för motivet, vad man upplever och hur man tolkar motivet. Vad man sen använder för verktyg att fånga motivet för att göra en bild är ju ointressant. Och där har vi ju en uppsjö av olika tekniker och verktyg; glasplåt, camera obscura, hålkamera, SLR, DSLR, mätsökarkameror. Kodak Instamatic, Brownie's etc etc. Och numera också alltså mobiltelefonkameror.
//GöranR
syntax 2023-01-14 13:45
Låt mig ta ett konkret exempel. Det blir bara ett av utrymmesskäl.
Här på FS sågs för ett tag sedan en mobilbild av Stockholms ström. På strömmen simmade ett gäng plastankor, eller ankor av porslin. Mobilkamerans elektronik hade tyckt att ankor på vatten bör synas tydligt, och så hade den fixat till det - med förödande resultat.
Porslinsankorna var ett rakt resultat av att fotografen inte fick ta sin egen bild, utan kamerans digitala automatik skulle nödvändigtvis göra det.
Det är inga svårigheter att hitta rader av sådant från mobilkamerans värld - och därför envisas jag med att vilja ta mina bilder själv.
Wolfgang 2023-01-14 14:15
Hej Göran, med kamerainställningar kan jag tolka bilden som jag vill medan AI i en iPhone bestämmer och tolkar och det finns även bilder som AI har skapat utan kamera med hjälp av miljontals bilder från nätet, och då är ju bilden värdelös i fotosammanhang. Mvh Wolfgang
gorred 2023-01-14 14:48
Det går väl att använda kameran i mobilen utan AI? Och då blir ju den jämförbar med vilket bildtagningsverktyg som helst.
Och hur räknas jpeg då? Förprogrammerade bildinställningar...
//GöranR
Frekeman 2023-01-14 15:01
Wolfgang, det är inte mycket jag håller med dig om. Som fotointresserad tycker jag att bilden är det viktigaste. Kamerautrustningen är bara nåt nödvändigt för att nå målet. Men självklart finner jag också till en viss del att tekniken är intressant men den är underordnad bilden. Så länge jag kan ta de bilder jag vill med min kamera så är allt ok.

Min största hobby är att fotografera och mestadels så handlar det mest om att trycka på en knapp. Det är när och var man knäpper som är viktigt dock. Jag gör det främst med en digital Leica M. Ser dock ingen större skillnad med att fotografera med min M jämfört med min iPhone annat än ergonomi och egenskaper som har att göra med objektiv och sensorstorlek. Skillnaderna är så pass stora dock att jag föredrar att fota med min Leica M om möjligt.

I Bengans iPhone 5s så har kameran ingen AI. Apple lanserade en AI-kamera först i iPhone och den hjälper mest till med att exponering, exempelvis när det är svåra ljusförhållanden. Och, eftersom iPhone är en Apple-produkt så sker nog mjukvaruutvecklingen i USA och inte i Japan. Visst, det finns antagligen nån japan med i det team som programmerar men hur du uttrycker dig är rätt missvisande. Det är snarare så att i dina digitala kameror (Nikon?) så är du just styrd av japaner som programmerat din kamera att generera jpeg-bilderna och till viss del även RAW-filerna (om jag förstår rätt). Inget fel i det förstås.

Jag tycker som sagt att bilden är viktigast och har därför svårt att förstå att du men att det är då bäst att låta AI skapa bilderna. Jag menar att det är tvärtom. AI vill jag inte använda mig av annat än att möjligtvis förbättra exponering etc., dvs förstärka grundegenskaperna i det jag fotar.
Frekeman 2023-01-14 15:16
Peter, du missuppfattar hur mycket AI som finns i mobilkameror och framför allt vad de faktiskt gör. Utifrån egna erfarenheter och vad jag läst mig till så används AI i iPhone (sedan iPhone 11) för att förbättra bildkvaliteten för att kompensera för de relativt så sensorernas kapacitet genom att reducera brus och återge större dynamik etc. Man upplever ibland att brusreduceringen är för aggressiv och att färgerna också är lite onaturligt förstärkta. Detta hittar man också i "riktiga" digitalkameror. Precis som man brukar kunna göra med de sistnämnda så kan man "stänga av" iPhones överdrivna digitala förbättringar genom att använda sig av RAW eller med andra kameraappar.

Min uppfattning, som faktisk användare av iPhone (version 13), så är kamerorna väldigt bra. Det är ergonomi, sensorns storlek och format samt batterikapaciteten som gör att jag fortfarande föredrar "riktiga" kameror.

Vad beträffar "ankbilden" så minns jag att en sån uppmärksammades och debatterades. Du har säkert rätt i att mobilen brusreducerade fåglarna till porslin med mera. Men aggressiv brusreducering finns i vanliga kameror också. Många hävdar att Fujifilm slätar ut hud alldeles för mycket i jpeg och att personer därmed ser vax-liknande ut i huden. Jag vet ej själv eftersom jag bara fotar i RAW.

På det hela taget så tycker jag att flera kommentarer här orättvist beskriver mobilkameror. Bengans bilder tagna med en gammal iPhone 5s (snart 10 år gammal) är rätt ok och jämförbara med en massa andra bilder man ser online.
Frekeman 2023-01-14 15:18
Göran, dina invändningar är högst relevanta och jag håller i mångt och mycket med dig.
syntax 2023-01-14 15:21
Ankor av plast/porslin är nu en gång ankor av plast/porslin. Jag plåtar med film - och rundar alltså hela den här problematiken. Jag är i kontroll.
Frekeman 2023-01-14 15:34
Med film kanske du inte ens kunnat ta bilden av ankorna beroende på hur ljuskänslig din film i kameran är?Ankbilden var väl tagen på natten? Dessutom sitter du ju också i knäet på den film du laddat din kamera med på ett helt annat sätt en den som fotar med en digital kamera som fotar i färg. Visserligen är det ditt val och det är väl en sorts kontroll förstås. Själv känner jag också att jag har kontroll då jag fotar med mina digitalkameror. Och eftersom man med en iPhone kan slå av massa "förbättringar" så är det helt korrekt att hävda att man kan vara i kontroll där med. Du borde testa själv. Mina mamma som är äldre än du grejar att fota med en iPhone utan kunskap om fotografering så du borde glänsa med en någotsånär modern iPhone! :-)
syntax 2023-01-14 15:50
Enligt min mening är en hobby till för att göra det JAG tycker är roligt - och så gör jag med min hobby. Därför är utrymmet för goda råd från outsiders rörande min hobby väldigt begränsat.
Frekeman 2023-01-14 16:34
Mitt förslag var lite skämtsamt menat, Peter, och inget försök att påverka din hobby. Men om du hade haft lite verklig erfarenhet av iPhone-fotografering så tror jag att du inte skulle vara lika kritisk och inte heller påstå sånt som faktiskt inte är korrekt.
Wolfgang 2023-01-14 20:05
Det går ju inte att koppla bort AI. Hela mobilen är AI. Jag fotograferar inte med jpeg utan bara med raw. 😇
Mvh Wolfgang
Frekeman 2023-01-14 20:27
Nej, hela telefonen är inte AI. Som jag skrev så har inte Bengans iPhone en AI-kamera – sådana kom i senare modeller. Det finns en uppsjö av appar till iPhone som fotar i RAW och då gör AI-kameran inte nämnvärt mycket mer än att förbättra sensorprestanda och det är väl alltid välkommet?
Hej Bengan
Visst är mobilen en bra kamera. De flesta reportrar hade förr en tung systemkamera med sig på jobbet. Idag har många mobilen för tidningsbilder. Mycket bilder som kräver systemkamera, t. ex sport, köps in av frilansande fotografer. I alla fall här på landsorten.
Misstänker att mobilkameran kommit för att stanna även hos proffsen….
Själv använder jag oftast mobilen eller riktig (analog) kamera.
Ha det
Jerry
Bloggar som handlar om smartphones visavi ”riktiga” kameror blir ofta långa. Vilket är ett tecken på att fotografi fortfarande är en hobby eller fritidssysselsättning som engagerar. Trivs man med tekniken? Med gränssnittet? Med ergonomin?
Jerry har en poäng att mycket tidningsfoto görs med mobiltelefoner, delvis därför att dagstidningsfoto idag till mycket är spaltutfyllning och till det behövs ingen superutrustning. sport köper man hellre in från frilans, precis som Jerry skriver.
I min Iphone har jag appen Camera+ som gör även en gammal trött S6 till en hyggligt kompetent kamera. Men inte alls lika rolig som en ”riktig” kamera. Men det beror nog mest på att kameran har en sökare som är en förlängning av ögat, inte en mattskiva, som man blir nästintill vindögd av att betrakta.
Mobilkamerans styrka eller syfte är den omedelbara publiceringen,.
/Gunnar S
Micke b 2023-01-15 09:34
Jag kör nästan uteslutande med mobilen,huawei 20 pro mate o inställd på svarrvitt oftast o all bildbehandling sker i silver efex pro 2. Min mobil är lika bra,som vilken digital kamera,som helst på ett avstånd av en halv till tre meter. Naturbilder blir ju värdelöst o tele också. Jämförelsen ska ju göras mot film o kopior som man framkallar klassiskt, där har ju digitalen ingen chans, men på allt annat fungerar mobilen enligt mig mycket bra.
Hans 2023-01-15 11:01
Tack Bengt!
Här hettar det till och med rätta. Bilder är vår hederssak.
Snabbheten och bekvämligheten med mobilen är häpnadsväckande. Mina mellanformatskameror och min Leica M6 vilar stilla i sina kameraväskor.
Lådan i kylskåpet är full av oframkallad film. Focomatens autofokus hör man aldrig numera. De finns trots allt kvar medan mobilen producerar bild efter bild efter bild efter bild, varje dag
Svar från Benganbus 2023-01-15 21:04
Tack för intressant info Micke!
Ha det!
/B
Svar från Benganbus 2023-01-15 21:06
Hans! Det här är ett känsligt men mycket intressant ämne! Helt klart! :)
/B
Vi väntar på nästa stora tekniksprång då ingen kamera elle mobil behövs alls!
Svar från Benganbus 2023-01-15 21:16
Språnget e redan här! Man sätter bara på datorn och talar in sitt bildönskemål! Och ut kommer en bild med havsörnar som flyger i julgransformation in i solnedgången!
/B
Ps. Kameran kan stå i skåpet!
N Thomas Meldert 2023-01-16 07:23
Jag tänkte ännu längre. Att bara tänka sig en bild och direkt se den på näthinnan. Ingen dator, inget papper. Ta bort alla onödiga mellansteg. Att visa den bilden för andra gör vi med tankeöverföring.