The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 5937 // Poesi på en tekniksida! Det hade ni inte väntat er va! :)
Vid närmare eftertanke, så skall tågbilden vara i svartvitt! (Fotat på full öppning, allt annat e fegt)
.
Så till saken! I samband med flyttpackningen hittar jag saker jag glömt bort! Nu finns det säkert kommentarer för det också! ;) Hur som helst, hittade ett Zeiss Sonnar 1:2 / 5 cm, inskjutbart, och utan T och tänkte att jag måste fota med objektivet! Så på med Sonnaren på min Fuji X-E1! 1930-tal möter 2000-tal! :)
Och på sista vändan till återvinningen i går kväll, så tog jag en bild nere vid stationen på det passerande posttåget! :) Å för att det äntligen skall bli litet poesi här på Fotosidan, så kommer det litet från W.H. Audens Night Mail! Så håll till godo! Och kanske fundera på den här 1930-tals filmen vad gäller klippning och med vilken teknik man då hade tillgång till! Jag säger respekt!
.
Å här är tågfotoapparaten!
/Bengan
"Night Mail" som helhet är numera (efter Brexit) oåtkomlig på nätet. Bengan har hittat ett på gott och ont orestaurerat klipp med W H Audens poesi. Auden kunde rappa redan på 1930-talet.
Är det verkligen så att den gick att titta på där innan Brexit? Jag skulle gissa på att det har att göra med normal geografisk licensiering av material. Som boende i England så kunde jag på EU-tiden inte titta på allt innehåll från SVT exempelvis och jag har inte märkt några förändringar sen Brexit.
Eftersom jag tycker att Brexit är det bästa som har hänt sen skivat bröd så är jag lite allergisk mot påståenden kring Brexit som inte stämmer. Men, jag kan ju ha fel kring Night Mail? Vill man se filmen från Sverige så kanske det går att använda sig av en VPN-tjänst...? :-)
Mvh
Fredrik
PS. Tack Bengan för info om filmen och poesin.
Jag gillar inte skivat bröd. Nä, det lite ceremoniella med att skiva själv med egen nyvässad kniv tilltalar mig mycket mer.
Ja, jag föredrar också att skiva mitt bröd själv i den mån jag äter bröd.
Gamla filmer med tågresor är underbara. Speciellt från vårt land.
Ha det väl
Bob
Kanske inte riktigt i nivå med WH Auden vad gäller lyriken men filmspråket, så påverkat av Eisensteins idéer om klippets kontraster.
/Gunnar S