The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1759 / Det va ingen nackdel att ha varit guldsmed då jag byggde bilchassin senare! :)

 

 

 

Visade i förra bloggen en Ferrari där Cris Amon satt som förare. Och ett chassi på en sådan här bil måste vara lågt byggt, ha en låg tyngdpunkt alltså, det är själva förutsättningen för en bra väghållning! Nu fanns det även köpbilar om man ville försöka tävla i Slotracing, men med väghållningen brukar det vara sisådär på köpbilarna. Här nedan är en bild på två tävlingsbilar, men vänder man på bilarna så ser man orsaken till varför den ena går att köra fort med, även i kurvorna.

 

 

 

 

 

 

Ni ser skillnaden va? Visst duger den vita bilen att ha hemma på en hemmabana, men inte att tävla på riktigt med! För den välter nästan hela tiden!  Den andra kan man få en stoppsladd med, men den välter inte!

 

 

 

Så här ser det sista tävlingschassit ut som jag byggde. Det borde ha varit nå'n gång på se'nt 1970-tal.

 

 

 

Se'n finns det även specialchassin, eller testchassin, som vi höll på med!  :)  Ferrari gör nog så också mellan varven!  ;) Här har jag börjat dra ut mässingsstaven som håller ihop hela chassit!

 

 

 

Så här blev det!  Nu kommer jag inte ihåg tänket bakom det här chassit, för det här byggdes nog för en fyrtio år sedan, men det är en del torsionstänk bakom konstruktionen i alla fall!  För det finns några grejer på chassit som hindar för mycket flex/vridning.

 

 

 

Och smörjhål måste det ju finnas! :)

 

Jag byggde förresten ett nytt chassi inför varje tävling, två chassi förresten, Teamledaren ville också ha ett nytt chassi varje gång. Och varför bygga nytt chassi inför varje tävling då, jo bilen hade alltid fått en liten smäll under tidigare tävling, man kanske hade blivit påkörd, och då fanns det risk för ett pytteliten skevhet i chassit, som kanske knappt märktes, men som ändå kunde förändra bilens väghållning en aning!

Och ny motor sattes också på plats inför varje lopp! Kommer inte ihåg va allt i motorväg hette, men Dyna Revind, med trippellindat ankare som va både statisk och dynamiskt balanserat, kanske kommer ganska nära!?  :)  Och så drevade man efter olika banor, vad det en knicksig bana, så gällde det snabba accelerationer ur kurvorna, en bana med långa rakor, där kunde man prioritera litet högra toppfart.

Och, för att äntligen komma till sak, jag hade ju tidigare arbetet som guldsmed, som är ett pillejobb! Att sitta och såga ut en fattning i en ring, eller göra små säkerhetslås i ett Bismarksarmband de va nog en mycket bra träning för att bygga ett Slotracerchassi litet senare i livet! Så kändes det i alla fall!

Ok, de va de om det!
Ha en fin kväll!

/Bengan

 

 

 

Inlagt 2012-09-10 19:46 | Läst 2895 ggr. | Permalink

"Jag körde själv mest en Bentley med "hög" tyngdpunkt, den var dyr som tusan men underbart vacker."


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Om du kan pilla ihop sånt där småttigt, kan du väl pilla ihop din egen M-Leica :)

Sånt här tycker jag är kul, men det är inte många som ägnar sig åt det nu för tiden. När jag var liten hade jag en kamrat som hade leksaksbilar byggda av gamla öl- och läskburkar som jag inte kommer ihåg var de var köpta nånstans - riktigt fina var de i alla fall.
Kul läsning! Torsionstänk, torsionsfjädring som på min gamla bubbla :-)
Tyckte väl att du lärde dig snabbt när du stod bakom min axel och lärde dig reparation av Contax/Kiev.
Minnen väcks till liv. Slotracing var kul. det fanns t o m en liten bana i Rösparksskolans källare i Åmål.
Jag körde själv mest en Bentley med "hög" tyngdpunkt, den var dyr som tusan men underbart vacker.