The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1963 / Folk ser ut som en barnrumpa i fejan då man fotar med en digitalkamera! ;)

 

Ansiktena e blanka, släta och helt utan korn, visst ser det bra konstigt ut? Eller e det här bara en ovana att se det så här? En ovana hos oss fotografer som fotat med film, och speciellt med småbild och Tri-X? Jag tycker i alla fall att det ser litet onaturligt ut! Fast det kanske e så här det ser ut? Det digitala e det mer naurliga?

I förra bloggen berätta jag om min upptäckt av en funktion i PS som heter Filmkorn! :)  Jag testade såklart att lägga korn på två bilder! :) Och tyckte det blev bra! Nu började den digitala bilden påminna om en riktig bild, en Tri-X bild! :)

Men jag la på korn mycket försiktigt för att det inte skulle bli som jag har sett här på Fotosidan, ni vet att det finns speciella filmhärmningsprogram, och då brukar man även dra på ordentligt, så personen ser ut som en hårdsminkad punkare som inte sovit på en månad! (Ursäkta alla punkare, inget personligt, utan bara ett exempel så läsaren av bloggen förstår min beskrivning utan att jag behöver visa en exempelbild!)

Men det intressanta va nog kommentarerna i min förra blogg, då jag frågade vilken bild som va bäst? Den släta digitala bilden eller den aningen korniga! Det blev tyvärr inget generellt svar, alla svarade i stort sett olika! En sammanfattning e nog då, att bildsmaken e olika, eller att dom har dåligt kalibrerade skärmar på sin iPhone! ;)

Och jag som trodde att jag skulle få litet vägledning....
Så det e väl bara å köra vidare efter min egen smak, eller...?

/Bengan

Ps. Lägger in ett bildexempel till här i bloggen. Den första bilden e den hyffsat "naturliga" digitalbilden. Den andra bilden, där har jag lagt på litet korn. Ni ser det bäst på bakgrunden och om ni tittar noga även i ansiktet. Jag är nog litet svag för att ha aningen "korn" även i en så'n här digitalbild, då jag tycker att bilden/fotot blir litet mer levande då!

 

 

 

Pålagt korn. Å det e nog så här, tills nå'n säger emot, att den här kornstorleken som jag lagt på, lämpar sig bäst för en print.  Korn på webben, då det ofta är mindre bilder som det handlar om, där bör kornet va större för att märkas bra. Så har jag uppfattat det hela.

 

Inlagt 2013-03-06 08:31 | Läst 2980 ggr. | Permalink

"Jag tycker att ansiktet ser glänsande och vit ut i båda bilder. Ett porträtt i befintligt ljus hade varit ett bättre exempel. Men jag kom tänka på att porträttfotografer från förr har väl aldrig använt Tri-X. Den var ju pressfotografernas film, eftersom den är mer nivellerande än andra och därmed lätt att framkalla. Kornet ville man egentligen inte ha på den tiden. Numera finns nostalgi kring kornet. Hälsningar Wolfgang"


(visas ej)

Hur många stjärnor ser du här? * * *
Skriv svaret med bokstäver
Måste erkänna att jag delar din smak. En liten gnutta korn ger struktur, liv och djup till en bild. Blickar fastnar bättre där den ska och halkar inte runt lika mycket som på en slät bild.
Svar från Benganbus 2013-03-06 09:21
Tack för det Johan! Nu när jag hittat den här knappen i PS
så kommer jag nog att använda den på mina digitala bilder, men väldigt försiktigt!
/B
hej! Den här rubrik kommer att skapa rekordvisningar skulle jag tro..........
Personligen ser jag inte någon skillnad.....inte heller på de bilderna som du lade igår. Kan du lägga bilderna bredvid varandra?. mvh/marie
Svar från Benganbus 2013-03-06 09:06
Jag tycker jag ser det ganska bra om man tittar tex på kinden på boxaren.
Du kan klicka upp bilden också. Det är en liten annan struktur på huden.
Men obs, jag har gjort kornstrukturen väldigt försiktigt.

Men det här visar nog också en av svagheterna med att visa bilder via internet,
alla sitter med olika bildskärmar och ser bilderna olika.
Så för att se en bild som fotografen vill visa den, så gäller det nog bara att göra en print av bilden.
Då ser man! :)
/Bengan
Jag tycker att ansiktet ser glänsande och vit ut i båda bilder. Ett porträtt i befintligt ljus hade varit ett bättre exempel.
Men jag kom tänka på att porträttfotografer från förr har väl aldrig använt Tri-X. Den var ju pressfotografernas film, eftersom den är mer nivellerande än andra och därmed lätt att framkalla. Kornet ville man egentligen inte ha på den tiden.
Numera finns nostalgi kring kornet.
Hälsningar
Wolfgang
Svar från Benganbus 2013-03-06 09:13
Hej Wolfgang,
och som jag svarade Marie, så sitter vi med olika betraktningsmöjligheter,
olika skärmar, med olika kalibreringar, och en del tittar även på det här via sin iPhone,
så det blir nog litet olika bildversioner av samma bild! ;)

Som sagt, för att se bilden som fotografen har avsett, så gäller nog bara en print!
Det här med webben, blir nog bara selleri! ;) Men det går ofta hyffsat bra ändå!
Helt klart bättre med kornen pålagda. Som en gammal TRI X älskare tycker jag att ett riktigt " foto" skall se ut på detta sätt. Mvh / Hans
Svar från Benganbus 2013-03-06 09:26
Tack!
Och nästa generation fotografer undrar nog,
"Va pratar dom om? Tri-X å korn, va e de?"
B)
Visst är det korn i bild två men du kan säkert dra på lite till så det blir Tri-X!
Göran
Svar från Benganbus 2013-03-06 09:24
Prövat litet olika kornstorlekar, med tyckte det blev för grynigt med större korn!
I alla fall på min skärm! ;)
/Bengan
Hej

Vad tror du Bengt, blir det samma effekt på färgbilder? Håller med om att korn höjer en svartvit bild men är mer osäker på färgfoto

/HYB
Svar från Benganbus 2013-03-06 12:23
Färgbilder e jag dålig på!
Pressade faktiskt några dia-filmer för en fyrtio år sedan.
Men tycker jag kommer ihåg, tror jag, att "kornen" får olika färger...?
Så det blev inte så bra, tror jag..
Men som sagt, har ingen erfarenhet!
Så jag håller mig till svartvitt! :)
/Bengan
En liten undran så här vid förmiddagsfikat och i all vänlighet :)

Varför är det så viktigt att jämföra? Kan man inte bara nöja sig med att det är två olika tekniker att framställa fotografiska bilder där båda har sina förtjänster och att slutresultatet blir lite olika till sin karaktär. Det blir lite som att jämföra oljemålningar med akvareller istället för att diskutera om målaren har lyckats att utnyttja den valda tekniken väl och att den fungerar i sammanhanget. Zorn målade t.ex. både oljor och akvareller. När man tittar på hans akvareller med mjuka fina böljor i kvällsljus undrar man hur karln bar sig åt och - åtminstone jag - blir imponerad över skickligheten och hur väl han utnyttjade tekniken. Samma sak med hans oljor, fast där är det ett annat uttryck där penseldragen och den lite grövre strukturen framhäver karaktären i t.ex ett porträtt.

Varför detta eviga jämförande där tekniken står i centrum istället för bilden som sådan och dess innehåll?

Kan det vara så att det är ett sätt att slippa diskutera det svåra, dvs. innehållet och hur det beskrivs med hjälp av tekniken? Ungefär som i radio och TV. Man letar bara upp två personer som tycker olika. Sätter dem i varsin soffa (om det är TV) och så käbblar de med varandra i fem - tio minuter och ingen har blivit klokare.

Nu fika med bulle :)
Bengan 2013-03-06 11:01
En mycket bra fundering Tom!
Kan vara en litet känslig fundering kanske, men bra!
Ha en fin stund med fika och bulle! :)
Tom Gagner 2013-03-06 11:21
Tack! Fikat smakade utmärkt! Fina bilder förresten :)
Erik Madsen 2013-03-06 11:27
För Tom G. - instämmer helt och hållet - träffa rätt på spiken. Bästa inlägg i detta ämne, som äger rum i många andra bloggare.
m.v.h. Erik / DK
PS: Nu lunch. :-)
Tom Gagner 2013-03-06 11:30
Tack Erik :) /Tom
Hej Bengt. Det finns ett bättre sätt att simulera kornighet på (tycker jag i alla fall). Det beror lite på hur flink du är i Photoshop, men kan vara väl värt att sätta sig in i. Följande två länkar beskriver tekniken väl och du hittar även lite saker du behöver att ladda hem därifrån. Den andra länken innehåller även annat intressant om hur man kan arbeta med kurvor i photoshop för att simulera old-school film. Läsvärt.

/Christian


http://www.prime-junta.net/pont/How_to/n_Digital_BW/a_Digital_Black_and_White.html

http://www.prime-junta.net/pont/How_to/100_Curves_and_Films/_Curves_and_films.html
Bengan 2013-03-06 13:04
Tack för länktips!
Har bara kollat litet snabbt, då jag e på väg!
Kollar mera i morgon!
Marie_1 2013-03-06 17:30
hej! länkarna fungerar inte...........
Jag tycker egentligen att det handlar mer om hur man konverterar färgbilden till svartvitt än själva kornet. Även om det såklart också påverkar känslan.

Om man exempelvis låter Photoshop eller kameran göra en automatisk konvertering brukar ansiktena bli väldigt bleka och kännas för ljusa på något sätt. Speciellt om bilderna är tagna inomhus i lampljus.

Så en manuell konvertering där man ställer RGB-färgerna själv för att få rätt toner i hudpartier och annat är att föredra.
Föredrar bild nummer två, inte så mycket för kornet (som jag tycker knappt är urskiljbart) utan för färgtonen, något varmare.
När jag på sin tid plåtade svartvitt strävade jag efter ett så kornfritt resultat som möjlig. Använde mycket mellanformat, och när det gällde småbild var det lågkänsliga filmer som gällde. Mina bilder från den tiden påminner om bild ett. Var det släta fejor i verkligheten - så skulle det enligt min mening vara släta fejor i bild! Jag var inte särskilt överens med herrar "bakgårdsromantiker" på den tiden.
Lägga på korn i ett program?? Inget för oss som anser att fotografin skall spegla verkligheten.
Jag provade men inte fanken blev jag slät o fin: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/274198/2212260.htm?set=mp&_target=_blank

Antingen kan du nåt som inte jag kan eller så är det du skriver inte med sanningen överensstämmande.

Ha det gott! /Thomas
Personligen tycker jag inte att detta med korn i sig är så viktigt. För mig handlar det mer om hur jag vill ha gråskalan. Och där tycker jag att en rak konvertering ger en ganska platt och trist sådan ganska ofta. Det var förövrigt av den anledningen jag inte gillar den nya tri-x heller. Det som gör att ansikten känns livlösa handlar alltså inte om kornet utan för mig handlar det om att det är för låg kontrast i det övre mellanregistret. Detta kan man fixa till ganska lätt med kurvverktyget i ps om man vill. Dessutom handlar det en del om hur man vill att olika färger skall tecknas in i gråskala och där kan man till exempel använda kanalblandaren i ps. Olika filmer tecknar ju in dessa lite olika och har dessutom olika kontrast i olika spektrum av gråskalan, det är främst därför jag och ganska många tycker att en programvara som silver efex är suverän. Där är en stor del av jobbet redan gjort så att jag slipper göra det själv. Dessutom om man vill ha korn så bygger den programvaran om pixelstrukturen i filen för att kornet skall se ut som ett filmkorn och inte som brus. Detta görs så autentiskt att det inte går att skilja en utskrift från ett negativ mot en från en digitalfil om man inte vill. Sedan kan man ju tycka att man inte skall "härma" sina gamla filmbaserade uttryck, men ärligt talat för oss som detta är viktigt och som lagt ner en ganska stor möda att få sina bilder att se ut som vi vill ha dem med analog teknik vg filmval, framkallare tider agitering osv så finns väl ingen anledning att inte försöka hitta ett snarlikt uttryck när vi plåtar digitalt?

Personligen skiter jag egentligen i hur andra tycker och gör i detta, liksom att alla har rätt att vara nöjda med sitt eget uttryck, men för mig är det viktigt att svartvita bilder blir som jag vill ha dem oavsett om jag kör analogt eller digitalt. Det är också därför jag krånglat så mycket med film och framkallare genom åren. Med det digitala finns ju gigantiska fördelar när det gäller att få till detta. Man kan antingen återskapa ett uttryck som man gillar från det analoga fotograferandet eller skapa nya uttryck som den digitala tekniken erbjuder.

Men för mig handlar det inte om nostalgi, utan om att jag vet ganska väl hur jag vill ha mina svartvita bilder och går för det. Dessutom tycker jag att det är befriande med dessa genomarbetade pluggins som dels gör det hela bättre än vad jag klarar av själv och dessutom sparar mig en massa tid för att nå det resultat jag söker…

Sedan har jag full förståelse för att andra vill ha det annorlunda, det är liksom upp till var och en, och om man är nöjd med nya tri-x till exempel eller tmax 400 så gillar man ju denna lite mer platta återgivning och då funkar det säkert bättre att bara göra om färgbilderna till svartvitt rakt av.