The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!
Straight 1415 / Is black and white the true color of photography?
Som jag sagt några gånger förut, jag tycker färg är svårt, och så tycker jag ofta att det inte blir bra! Inte i min fotografi i alla fall! Vet inte vad det kan bero på, kanske e det bara en vana, jag har ju fotograferat ganska mycket i svartvitt under åren!
Men visst är färg fantastisk! Man kan nästan avbilda verkligheten som den ser ut! Och jag har fotat färg också, massor, alltsedan 1959, och mest dia, och det är mycket familjebilder och naturbilder, som nu ligger i flera banankartonger och väntar...
Väntar på vadå?
Men visst, den svartvita bilden blir aldrig riktigt vad vi kallar, "en riktigt bild" av verkligheten, utan den avbildar en annorlunda verklighet eller ger en annorlunda beskrivning av verkligheten genom sin avsaknad av färg. Men genom att använda svartvitt, så kan jag ofta konkretisera, och renodla ett bildinnehåll samtidigt som jag kan göra innehållet litet overkligt, kanske otydligt, och kanske även mer mångtydigt, och förhoppningsvis blir det då mer spännande för åskådaren?
Och nu är jag i alla fall tillbaka i det svartvita, i varje fall privat och mer medvetet, och upptäcker också att många fotograferande ungdomar gillar det svartvita, å det känns spännande!
Så det svartvita, det är färgen i min egen fotografi hädanefter! :)
/Bengan
Förr i tiden, innan jag gick på jorden, var allt svartvitt? ;-)
Inga färger på tjejernas klänningar, bilarna var färglösa?
"Du kan få vilken färg som helst, bara du väljer svart", Henry Ford.
Eller var det så att filmtillverkarna inte kunde göra färgfilm?
Jag gillar färg, är det bara för att jag är för ung?
Jag gillar svartvitt, är det bara för att jag börjar bli gammal?
Färg eller inte beror på(för min del) på motiv och sinnesstämning.
Det viktigaste är att man har sett ljuset...
Ha en fortsatt trevlig helg!
/Bob
//Mikael Good
-affe
/B
http://gelatin-silver.blogspot.com
//Mikael Good
http://www.chasid68.blogspot.com/
Sen fotar väl de flesta som gör svartvitt från digitalt i raw, och att bara konvertera över en sån kontrastlös och platt fil utan efterredigering av tonskalan ser säkert helt lamt ut?
http://gelatin-silver.blogspot.com
Sen i jämförelsen med digitalt svartvitt är det nog inte riktigt rätt att jämföra med mörkrummet. Ta istället scanning av negativen, med efterföljande datorredigering, då blir det mera rättvisande. Jag framkallar en film färdigt på en halvtimme, sköljer och torkar gör den själv. När jag sen scannar är det bara att ställa svart, vit och gråpunkt efter histogrammet (och lite personlig justering), så har du en nästan klar bild direkt efter scanningen. Jag efterbearbetar mina scannade negativ väldigt lite i ps, tonseparationen ser bra ut direkt och oftast räcker det med lite finjetsering av kontrasten. Behövs varken ACR eller Silver Exef Pro. Sen kan man vinjettera och mixtra om man vill, precis som med vilken digitalt fotad fil som helst.
Sen att det skulle kräva flera timmars kämpande arbete i mörkrummet för att få det rätt kan jag nog inte hålla med om. Däremot krävs speciell noggrannhet vid exponering och filmframkallning (för att slippa de där extra timmarna i mörkrummet). Gör man rätt från början krävs minimalt med skuggning och efterbelysning och man slipper experimentera med extremt hårda eller mjuka gradationer/filter för att få en acceptabel bild. T.ex behövde Ansel Adams åtskilliga timmar både med negativförstärkning och mörkrumsarbete för bilden "Moonrise Hernandez". Negativet blev felexponerat då han inte hann mäta ljuset för att hinna ta bilden med sin storformatare innan det mystiska ljuset försvann. Denna nogrannhet är inte lika viktig i det digitala mörkrummet har jag märkt. Här kan man rädda ganska mycket felexponerade och felframkallade negativ, och ändå få väldigt bra digitala slutfiler från dessa i mörkrummet i princip omöjliga negativ.
http://gelatin-silver.blogspot.com