Straight Photography!

The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1760 / Att bli avbruten hela tiden, är det bra för kreativiteten?

 

 

 

 

Spuntino


Jag menar så här tex, du sitter och klurar på några grejer i deklarationen, och börjar få upp ett intressant spår, då piper telefonen och du tappar tråden, eller att du klurar på hur du skall försöka bestämma träff med en spännande människa, och då piper telefonen! Eller du funderar på ett intresant fotoprojekt, då piper telefonen!

Nåja, nu är det här bara några exempel, men jag tror att ett konstruktivt tänkande, vare sig det gäller fotografi, deklarationer eller kärleksrelationer sker bäst när man får tänka litet ostört, i alla fall en liten stund!

Vad vill jag säga med det här då?  Ja säg det!  :)

Ha en fin dag! För det ser ut att bli en fin dag!

/Bengan

 

 

Postat 2012-09-11 08:40 | Läst 2896 ggr. | Permalink | Kommentarer (16) | Kommentera

Straight 1759 / Det va ingen nackdel att ha varit guldsmed då jag byggde bilchassin senare! :)

 

 

 

Visade i förra bloggen en Ferrari där Cris Amon satt som förare. Och ett chassi på en sådan här bil måste vara lågt byggt, ha en låg tyngdpunkt alltså, det är själva förutsättningen för en bra väghållning! Nu fanns det även köpbilar om man ville försöka tävla i Slotracing, men med väghållningen brukar det vara sisådär på köpbilarna. Här nedan är en bild på två tävlingsbilar, men vänder man på bilarna så ser man orsaken till varför den ena går att köra fort med, även i kurvorna.

 

 

 

 

 

 

Ni ser skillnaden va? Visst duger den vita bilen att ha hemma på en hemmabana, men inte att tävla på riktigt med! För den välter nästan hela tiden!  Den andra kan man få en stoppsladd med, men den välter inte!

 

 

 

Så här ser det sista tävlingschassit ut som jag byggde. Det borde ha varit nå'n gång på se'nt 1970-tal.

 

 

 

Se'n finns det även specialchassin, eller testchassin, som vi höll på med!  :)  Ferrari gör nog så också mellan varven!  ;) Här har jag börjat dra ut mässingsstaven som håller ihop hela chassit!

 

 

 

Så här blev det!  Nu kommer jag inte ihåg tänket bakom det här chassit, för det här byggdes nog för en fyrtio år sedan, men det är en del torsionstänk bakom konstruktionen i alla fall!  För det finns några grejer på chassit som hindar för mycket flex/vridning.

 

 

 

Och smörjhål måste det ju finnas! :)

 

Jag byggde förresten ett nytt chassi inför varje tävling, två chassi förresten, Teamledaren ville också ha ett nytt chassi varje gång. Och varför bygga nytt chassi inför varje tävling då, jo bilen hade alltid fått en liten smäll under tidigare tävling, man kanske hade blivit påkörd, och då fanns det risk för ett pytteliten skevhet i chassit, som kanske knappt märktes, men som ändå kunde förändra bilens väghållning en aning!

Och ny motor sattes också på plats inför varje lopp! Kommer inte ihåg va allt i motorväg hette, men Dyna Revind, med trippellindat ankare som va både statisk och dynamiskt balanserat, kanske kommer ganska nära!?  :)  Och så drevade man efter olika banor, vad det en knicksig bana, så gällde det snabba accelerationer ur kurvorna, en bana med långa rakor, där kunde man prioritera litet högra toppfart.

Och, för att äntligen komma till sak, jag hade ju tidigare arbetet som guldsmed, som är ett pillejobb! Att sitta och såga ut en fattning i en ring, eller göra små säkerhetslås i ett Bismarksarmband de va nog en mycket bra träning för att bygga ett Slotracerchassi litet senare i livet! Så kändes det i alla fall!

Ok, de va de om det!
Ha en fin kväll!

/Bengan

 

 

 

Postat 2012-09-10 19:46 | Läst 2890 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Straight 1758 / Såna här plaster skulle det ha funnits förr! Så allt va inte bättre förr!

 

 


Kom att tänka på det här när jag försökte öppna en plastförpackning med mineralvatten i går kväll, plastförpackningarna har blivit väldigt bra!  :) I alla fall att transportera i!  Samma sak när jag skulle öppna en lampförpackning i veckan, de e kniv som gäller! Annat va det förr med plasten! Å för å inte tala om en slags "plast" som hette bakelit, de va spröda grejer det!

Men de va det här som gjorde att jag kom att tänka på mitt Svenska mästerskap! (Nu kommer säkert nå'n som har häckat för länge här på FS att säga, "Det där har du berättat om tidigare Bengan!"  Så den här berättelsen är för er ungdomar! :)

 

 

Alltså, jag är svensk mästare i miniracing, eller Slot Racing! Sport & GT.  1:24.  Tror det va på 1970-talet! Den avslutande tävlingen stod i Ostermas Marmorhallar. De va först ett antal kvalheat, och det gällde att köra fort men inte åka av, och till slut så stod några i final och en av dom va jag. Picko Troberg va prisutdelare!  Jag har nog ett papper/diplom någonstans och kanske en medalj liggande.

Man körde ofta på banor med åtta spår i bredd, banan va c:a femtio meter lång, belagd med en slags gummiasfalt och bilarna va elektriska (miljövänliga) och strömmen kom från några truckbatterier som stod under banan. Och fort gick det, om jag inte minns fel, så kunde bra förare köra varvet  på 6-8 sekunder fast det va hårnålskurvor inlagda. Man smorde bakdäcken med STP för att få bra fäste! Tävlade faktisk en gång mot Joakim Bonnier!

Ok, plastförpackningar va det, jag vet, men ta det lugnt jag kommer till det!

Å jag va proffsförare! Fick resebidrag och hade fria motorer! :) Det gick fort att byta motor under tex en 24-timmarstävling, det tog c:a fem minuter.

 

 

Bilen fick jag bygga själv, mässingschassi med plastkaross! Vikten skulle ligga lågt! Markfrigång nå'n knapp millimeter, och så skulle det finnas en viss flex i chassit, så vissa delar i chassit va upphängda i små gångjärn med pianotråd som mothåll. Karossfästena va små rör där karossen fästes med nålar. Nu börjar ni ana nå't va!
Den här plasten som karosserna va byggda i var litet annorlunda än dagens plast även om det va någon slags tunnare mjukplast även då. Karossen sprack nästan säkert någonstans  efter den första avåkningen. Men det gick oftast att fortsätta, för det var karossfästena som tog mest stryk, även om man hade en armerad specialtape där.  Så ibland efter ett lopp, så va karossen tejpad på flera ställen, bitar kunde även vara borta ur karossen...

Och efter ett 24-timmarslopp, där man inte fick byta kaross, där blev det mycket tejp! :)

Det va det här jag kom att tänka på när jag försökte öppna gårdagens mineralvattenplastförpackning, den plasten skulle man haft förr, så allt va inte bättre förr! ;)

/Bengan

 

Ps. Ni som undrar varför det står Amon på Ferrarin så finns svaret här!

 

 

 

 

Postat 2012-09-10 08:08 | Läst 3712 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera

Straight 1757 / Va va det för speciellt med 1960-talet egentligen?

 

 

 

 

 

Lördagskväll 1964



Min fru och jag satt och talade om 1960-talet häromkvällen, fast hon va också inne på 1970-talet. Nu vet jag att alla har sina intressanta årtal, men vi tycker att 1960-talet, och 1970-talet va en  speciell tid, i alla fall i Sverige. Kanske en oskyldig tid på nå't sätt, men full av möjligheter, så upplevde vi det i alla fall! Och då tänker vi på jobb! Att få jobb va inga problem! Och med det följde andra fördelar, man kunde köpa saker, göra saker, man va med liksom!

 

 

 

Utanför Sucken!


Och Tv var igång, musikgrupper bildades varje månad, politiker kunde gå ensamma på sta'n. Se'n fanns det annat som inte fanns, tex mobiltelefoner, många Tv-kanaler, internet, det som vi är vana med numera! 

 

 

 

Kafferast 1964

Men ändå, det kändes som om det viktiga fanns, jobb, och så va det ett lugnare tempo, och det mesta verkade lösa sig! Och man rökte överallt!  :)


Det fanns såklart nackdelar också! Tex att sjukvården hade inte kommit lika långt som nu, och en del annat, men som sagt, det fanns jobb och det var ett annat tempo i samhället som vi tyckte kändes bra!

 

 

 

1963..Tetra...



Ok, inte så mycket till en vetenskaplig analys, bara en känsla, och jag vill inte tillbaka till 1960-talet, för det är inte det som det handlar om, men det va en speciell tid, en säregen tid, helt klart!


/Bengan

Ps. Å det här med knivar, pistoler och sprejburkar, det fanns nog inte då!? Jag har inget minne av nå't sånt på sta'n i alla fall...

 

 

Spårvagnsförare

Postat 2012-09-09 20:21 | Läst 4300 ggr. | Permalink | Kommentarer (12) | Kommentera

Straight 1756 / Vietnamkrigs Nikkorobjektiv? Saab Gripen i häftiga bilder och en del annat, som vedhuggning tex.

 

 


Städade idag, och hittade som vanligt en del saker/urklipp/bilder mm, så det blir litet blandat i bloggen, om bla vedhuggning, hur bromshandtagen kan sitta på en tempocykel, att bygga sidor i html, Saab Gripen och ett Nikkorobjektiv som påstås ha varit med i Vietnamkriget. Och varför jag inte kom in i en Saab Gripen-flygsimulator, men att det blev en Airbus simulator i alla fall!
Som sagt, det blir litet blandat i bloggen, så ta det lugnt vid läsningen!  :)

Jag startade tidigt att jobba med elektronisk information, 1985 tror jag det var, med Memo, ett system som hade utvecklats hos Volvo-data, tror jag, och det funkade inte bara i Sverige, utan man kunde sända medelanden och blanketter till andra delar av världen också.   Se'n va jag med ganska tidigt i internet på företaget där jag arbetade. De va en kul tid, man hade ofta en stor pappershög med alla html-koder framför sig!  Se'n kom typ Dreamweaver, och då gick det fortare, men blev tråkigare!

 

 

 

 

 

 

 

 

Och så om vedhuggning! Jag hugger ved till och från, och tycker det är kul att läsa om andra som också hugger ved! Men här känner jag respekt, och ligger helt klart i lä!

 

 

 

Hittade även en del cykeldelar i dag! Längst in i garaget! De va länge sedan jag va så långt in i garaget!  :)

 

Innan allt va så färdigt och tillrättalagt, som det ofta är numera ;) så fick man snickra litet själv på racercykeln!

Campagnolo hade ännu inga bromshandtag där vajern kunde gå in i styret, utan bromsvajern kom upp ur bromshandtaget/bromsgummit i det lilla hålet ni knappt ser längs till höger, och hängde som i en båge över styret. Men det gick faktiskt att dra vajern bakåt i handtaget och in i styret efter att man borrat ett hål.  Och så kapade man ett bockstyre och satte styret upp och ner! Det blev en mycket snabb tempocykel!  :)

 

 

Se'n kom det handtag där vajern gick bakåt, men då kunde man ändå krångla till genom att vända handtaget! :)  Så här är såg styret ut från sidan alltså!   Se'n kom ju "armstöd", diskhjul  osv på tempocyklarna!   Obs, bilden är inte felvänd!

 

 

 

Saab Gripen ja... 
Jag var på ett möte med webbutvecklare/webbdesigners nå'n gång år 2000. Och webbansvarig för Saab va också där, och vi pratade flyg såklart. Länge! Jag höll på med flygsimulator på den tiden, det va en kompis till mig som lurat in mig på det, han hade flugit Tunnan tidigare.  Och jag kunde nu även hjälpligt hålla en riktig Cessna i luften! Men nu va jag ute efter att få sitta i en Gripen-simulator!  :)

Nåja, efter ett tag förstod jag att det nog inte va möjligt!  Gripen-simulatorn va litet för speciell och litet för hemlig!  Den utomstående som suttit i simulatorn sist, de va Sydafrikas Flygvapenchef.... 
Ok, jag fattar, men man måste ju alltid försöka!  :)

 

 

 



Fick i alla fall ett lång och trevlig samtal och en bra kontakt och en fin kalender med posten senare!

 

 

 

 

Ett antal år senare, så fick jag i alla fall "flyga" i en Airbus-simulator på Arlanda, å det va inte dumt det heller! De riktiga piloterna tillbringar ett antal timmar i så'na har varje månad, så allt måste stämma med verkliga flygplan.

 

 

 

 

Det märkte jag bla när jag drog på gas, man "trycks fast" i stolen!  Här e bla gasreglaget!  :)

 

 

 

 

 

Å så va det den här Vietnam-optiken. Jag besökte ofta en butik i Stockholms City under ett antal år, Sergelfoto, en fotobutik som tyvärr är borta! Det va trevligt och mycket lärorikt och kul för mig de här åren hos Sergel!  Både vad gäller tips och fotoråd men även i mitt kamerasamlande! Rajje Stoberski, en av ägarna till Sregelfoto talade bla ryska, och hjälpte mig att "beställa" intressanta grejer från Ryssland!  Intressanta = tidiga Kiev-kameror, Zeissobjektiv osv.

Träffade även en del andra människor i butiken under de här åren, vissa aningen udda, men ändå fotografer.  Vid ett tillfälle fick jag ett objektiv, och överlämnaren påstod att objektivet hade varit med i Vietnam-kriget hos en frontfotograf!?!   Tja, hur skall man kolla så'nt? Det enda jag ser är att det här Nikon-objektivet (2,5/105 mm) är väldigt slitet, har stötskador och att det finns fuktfläckar inne i optiken och att serienumret stämmer hyffsat med åren, tidigt 1970-tal!  Känns konstigt om en amatörfotograf skulle behandlat ett objektiv så här!  Jag skulle kunna påstå att det här objektivet har man bara lagt ned i en väska där det låg andra hårda prylar! Och så här har man gjort ofta!

Men som sagt, vem vet? Och hur kan man kolla sån't här? Men visst e det litet spännande, för det är ju inte helt omöjligt!

 

 

 

Å de här funderingarna om att jobba längre som vi hört ganska nyligen, de e inga nyheter precis! 

Å andra sidan så va det en intressant artikel i DN i dag om 55-plussare! Dom e ofta en kompetent och erfaren arbetskraft, samtidigt ofta en köpstark grupp, så vore jag företagsledare, då skulle jag nog ta mig en fundering på att försöka slå två flugor på en gång!  ;)  :)
Läs gärna artikeln i DN söndag!

 

Har hittat även en del annat, längst in i garaget en DN från 1985!  Tycker det va ganska "normala" villapriser i Bromma 1985!  Men det kanske jag tar en annan gång!

Så slut för idag!
Och godnatt!

/Bengan

 

Postat 2012-09-08 23:00 | Läst 3002 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera
Föregående 1 ... 5 6 7 ... 8 Nästa