The Roots of Photography is Snaps!
Back to the roots!

Straight 1752 / Det måste vara något speciellt med oss svenskar...

 

 

 

 

 


Ibland får man funderingar, ofta i samband med att man kan jämföra saker och ting. Ni som varit utomlands vet nog vad jag menar, när man kommer hem så har man ofta en jämförelse med sig hem i bagaget.

Jag var ju i Berlin för ett tag sedan. Berlin är ju en Europeiskt storstad, och inte så lätt att hitta i för en förstagångare, men vi hade två guider, nästan infödda, så det blev kul, spännande och trevligt!

Och vi åkte mycket kollektivtrafik i Berlin! U-Bahn, S-Bahn, spårvagn och bussar. Det fungerade utmärkt! Rent och fint i vagnarna, täta turer, det va mycket folk som åkte OCH det fanns inga spärrar till tågen/tunnelbanan!!

Vi köpte ett dagskort, stämplade kortet, och åkte hela dagen. Dagskortet kostade 6,50 EUR!

Nu kanske det finns skillnader bland folken, tyskar kanske är mer ärliga och renliga av sig, så kanske det är, och Berlin är en storstad och Stockholm med förorter e en liten mindre landsortsstad, och där i landsortsstaden är innevånarna kanske inte så ärliga och renliga.....?

Jag kom att tänka på den här Berlinresan också, när jag läste i DN om de skador som sker i automatspärrarna hos SL,  36 personer skadade hittills i år, men det finns nog ett mörkertal där med som vad gäller trafikolyckor.
Och hur man sitter i möte hos SL hur man skall försöka justera de här spärrarna igen. Eller lära folk att  genom spärrarna, och inte springa  i rusningen! Man kanske skall göra en brochyr och sända ut till alla hushåll: "Hur gå rätt i SL-Spärren!"  För mig känns det litet som om man kommit in i en återvändsgränd, men kan inte backa utan måste fullfölja!  De e för mycket pengar nedplöjda i det här spärrsystemet redan. Nu får det bära eller brista!

Jag har ingen aning om varför det fungerar spärrlöst i andra städer, men misstänker då att att Stockholm och svenskar ändå måste vara speciella på nå't sätt! Det är kanske därför som det också är så dyrt att åka kollektivt i Stockholm?  För att vi är litet speciella!?  Men allt beror på om man kan jämföra så klart! Hade jag inte varit i Berlin, så hade ni sluppit den här bloggen, så när ni reser till utlandet, välj resmål noga så ni slipper få med en massa onödiga funderingar med er hem!

Skall in till ögonläkaren i sta'n idag, men då kollektivtrafiken är aningen osäker (och dyr) och en läkartid bör man passa, så tar jag bilen till Rönninge och chansar på att pendeln håller tiden därifrån.
Jag vet att det blir dyrare med bil, men bilen är säkrare! ;)

Jag har åkt Regionaltåg nå'n gång när jag skulle in till sta'n, vi har ju en station här i Gnesta!  :)
Men 190 kr tur/retur, nja...  :(

/Bengan


Ps. Snart e det höst/vinter, då gäller det att hålla sig hemma, och det är lättare för mig som e pensionär såklart. Först kommer lövhalka och sedan SNÖ på spåren!

 

Roffe ville vara med på en bild också! Och då Roffe gillar vintern, så tog jag den här bilden!

 

 

 

 

 

Inlagt 2012-09-05 07:34 | Läst 3149 ggr. | Permalink


(visas ej)

Vad heter hufvudstaden i Sverige?
Du får nog bo lite längre i Berlin, då upptäcker du säkert att absolut inte allt och alla är ärliga och renliga.
Visst är spärrar jobbiga. Men på det sättet slipper man obehagliga situationer där biljettkontrollörer jagar folk. Man får lite stordådsvibbar när man ser folk föra upp sig som poliser när det handlar om ett par euro.
I övrigt så jämförde även jag när jag (Berlinbo då) kom till Stockholm för första gången. Jag tyckte det var underbart att man kunde köpa en månadsbiljett som gällde fr.o.m. den dag som man köpte den i 30 dagar framåt. I Berlin gäller en månadsbiljett från 1 till 30/31 i månaden. Otur när man kommer mitt i månaden...

Gräset är alltid grönare någon annanstans.

P.S.: Kommer inte ihåg hur det var i London. Men Paris har definitivt spärrar. Om någonting är ovanligt då är det kanske spärrlösheten i Berlin och inte spärrarna i Stockholm.
Jag har ingen erfarenhet av biljettkontrollörer, så det är kanske därför...
Utan jag såg bara hur det va under några dagar i Berlin, nystädat och fint för vår skull..?
Och se'n vad våra Berlinboende guider berättade om det hela såklart.
/B
gatosi 2012-09-05 08:29
Om du aldrig riskerade trampa i något hundbajs då har de väl städat för er skull. ;) Eller så har ni inte varit i vissa kvarter.
/Bengan 2012-09-05 10:34
Jag är 72 år, och du anar inte vad jag varit med om! ;) :)
gatosi 2012-09-05 10:52
Jo, men i Berlin menade jag.
/Bengan 2012-09-05 12:41
Jag ser bra fortfarande!
Så det gick bra att promenera i Berlin! :)
Ett kulturutbyte med Berlin, för det är ju en kulturstad,
det vore kanske intressant!?
Ett kulturutbyte med hundbajspåsar! :) :)
För nå't som imponerade, de va alla lösa, men lydiga hundar!!
Så jag kan hålla med hundbajspåsar, och nå'n hundägare i Berlin berättar hur man får så lydiga hundar!
Kulturutbyte liksom!
Nu är det inget fel på Roffe (vår hund) men att ha honom lös i sta'n, nja..... ;)
Om det fungerar utan spärrar i berlin så bör det också göra det i sverige. Dagskort 6.50 EUR = 54.8125 SEK att jämföra med vad SL tar, 115 kr för 24 timmar. Sedan undrar jag, hur är det med dessa biljett kontroller i berlin? "Kamouflerad dansk svensk".
Med vänlig hälsning
Lidingöbanan har inga spärrar. Så nästa resa kan du ta med Lidingöbanan. Då funkar även språket och den egna sängen kan det sovas i framåt kvällen
Mats Adsten 2012-09-05 10:32
Haha!
Bra förslag Micke. Tror det kan vara en lagom bekväm utflykt för han som skrivit den här bloggen. Han kan ju även ta med sig sin 4-bente vän på den trippen. :-)

/Mats
Det är inte svenskarna som är speciella, det är tyskarna. Tyskarna har som bekant ordnungsfanatismus i blodet. Spärrfritt funkar därför bara där.
/Bengan 2012-09-06 08:50
Det kanske är så med tyskarna, dom är mera väluppfostrade! ;) Men hur som helst, så upplever jag det (vid en tillfällig anblick) som att det fungerar bra utan spärrar i Berlin, men inte i Stockholm.
Spärrarna finns för att folk är vana vid spärrarna. SL provade att köra utan spärrar ett tag på Slussen, men det gick visst inte helt. Men Tvärbananan, Saltsjöbanan, NK-linjen, Nockebybanan och Lidingöbanan med mera saknar spärrar. Där är upptäcksrisken ganska stor om man åker utan biljett.

Det kanske är så att SL är fast i att betala för investeringarna i spärrar och inte kan styra om kostnaderna till fler kontrollanter?
/Bengan 2012-09-05 10:37
Det här med att köra fast, tunneln genom Hallandsåsen va nog ett så'n där körafastprojekt!
Det må bära eller brista! ;) ;)
Makten 2012-09-05 16:56
Jag ser väldigt ofta "ungdomar" som satt i system att fuska på Tvärbanan. Man är helt enkelt några stycken som uppehåller kontrollanten till nästa station där kompisen utan färdbevis hoppar av. Vilken sorts ungdomar det är får ni lista ut själva. Inte är de tyska i alla fall.

Att spärrar behövs är för att det snyltas något fruktansvärt här i Sverige. Det är alltid någon annan som ska betala.
froderberg 2012-09-05 18:01
Fusk kommer alltid att finnas. Jag antar att en springande punkt är om man kan hålla uppe antalet sålda SL-kort och hålla nere kostnaderna.
/Bengan 2012-09-06 08:57
Håller med Magnus, fuskare kommer det alltid att finnas, eller snyltare, fast dom kanske motiverar sina motiv med att det är för dyrt att åka kollektivt, eller att Tv-programmen är så dåliga därför betalar man inte licens. Betala får dom andra göra! ;)

Men tycker det är fel att misstänkliggöra hela "befolkningen" i Stockholm för att vilja planka.nu,
och införa de här dåligt fungerande, och ibland farliga, och sannolikt mycket dyra inpasseringsspärrarna!
roffe verkar åsså fått snö på spåret...mvh ronny
/Bengan 2012-09-06 09:00
Roffe börjar få mer och mer svarta fält i den vita pälsen,
så jag misstänker att han i ett tidigare liv varit en Snöleopard! :)