Diversefotografen
Eftermiddagsdans - får jag lov?
Eftermiddagsdanser är ett fenomen i i vårt östra grannland, eller har varit det i alla fall. Hur det är idag har jag inte riktigt koll på. Att det skulle dansas på eftermiddagarna även här i Svealand har jag däremot inte haft en aning om förrän rätt nyligen. Tedans på Norrlands nation är en (ibland) återkommande tillställning har jag förstått.
Så här såg det ut på Norrlands sist när det begav sig. Solskensorkestern och Canal Street Syncopators med 20-, 30- och 40-talsmusik underhåller.
Foxtrot, bugg, swing och boogie woogie passar fint att dansa till vid tedansen, möjligen var den sistnämnda lite knepig (för oss i alla fall) till den fartfyllda musiken. Lindy hop är också en passande dans här, men den ser ut att kräva en hel del av sina utövare, inte bara kunskap utan även kondition...
Efter ett ha grunnat på musiken och beundrat orkestrarna samt de dansande och kommit igång själv också så glömde jag bort fotandet helt... Därför blev det inga bilder när det blev riktig fart och mycket folk på golvet. Sorry!
Här ett par bilder från den "lugnare" delen av tillställningen i början innan lindy hop-dansare intog golvet... Bilderna är tagna med min N8 och körda genom något filter i PSE.
Lägg märke till damen till höger i bilden nedan: sångerskan i Solskensorkestern är klädd i en tidstypisk klänning.
Lindy hop-dansare verkar ha riktigt kul! Att befinna sig på golvet samtidigt med dem är dock rätt äventyrligt... De verkar behöva gott om plats eller så ska alla andra dansa i samma stil med likartade turer i alla fall.... Tyvärr är lindy hop är ingenting vi behärskar och man undrar; finns det någon övre åldersgräns må tro för att börja...?
Något att skåda i den högre klassen av lindy hop finns här !
Surprise dancing i form av lindy hop på Stockholms central ser inte tokigt ut det heller...
Tips: Nordiska museet i Stockholm arrangerar tedans med!
Vårtecken på stan
Idag hade vi den första riktiga vårlika dagen som har inträffat under en helg i år. Så här såg det ut på stan i Uppsala... Härligt uppiggande!
Östra Ågatan...
Vårkänslor....
Framför Rådhuset som har blivit kommersialismens mekka alldeles nyss...
Välkänd Uppsalamiljö med det fina UKK-huset med det fulsnygga Siviahuset...
Nedan bilder vid Godsmagasinet....
En helt ointressant bild med en massa ryggar, men det är den där gula baskern...
Ni ser vid vilket kafé solen skiner så vårlikt....
Sedan var det det där ultimata vårtecknet...!
Tänkte först och sade sedan: "Har lust att springa efter de där skorna...". Då mitt (ständiga) sällskap samtyckte så gjorde jag det...
En gnutta Dagnys - bland en hel del annat
Lördagens fotofika Dagnys på UKK (Uppsala Konsert & Konsert) lyckades jag klämma in i lördagens fullmatade schema - fast inte blev det många minuter för min del. Tog en espresso i espressofart, en liten liten kaka till, hann beklaga mig över alla krassligheter som har förföljt mig under januari-februari, beundrade Kurt E:s lilla vackra helt egenhändigt ihopsnickrade (äkta hemmaförlag...!) bok/häfte om en kråkromans och Christer H:s bok om en vandring i Italien (vandringar där verkar innehålla gott om god mat!). Förhörde Bert-Ola om hans stakkingplaner (makro), noterade att Jan-Olof började fota ganska omgående (lyckades inte gömma mig den här gången heller), Torbjörn fanns på plats trots ryggskott, Affe dök upp lagom till när jag skulle avvika, Tony (nytt bekantskap) med sitt lilla barn och jag packade ihop våra pick och pack ungefär samtidigt och skyndade iväg till andra äventyr. Kanske har jag missat någon för att jag gick så tidigt? Obs! Missa inte Tonys kommande utställning på UFS (Uppsala Fotografiska Sällskap) 17-28/3.
PS. Märkligt nog bidde det inga bilder alls för min del vid fikat denna gång, tidsschemat tillät inte sådana utsvävningar helt enkelt. DS.
Tråkigt nog blev det inga bilder från mitt nästa mål heller, en vandringsutställning på Etnografiska museet om flera tusen år gamla kulturskatter i Afganistan, utlånade från Nationalmuseet i Kabul. Som vanligt i sådana här sammanhang gällde fotoförbud. National Gallergy of Art visade utställningen 2008, på deras webb finns något mer information, bilder och bildspel för den intresserade. Det som gav lite extra dimension för vårt utställningsbesök var att en i vårt lilla sällskap har sina rötter i Afganistan och under lunchen blev det ett ett ypperligt tillfälle att prata mer om landet och livet såsom det har sett ut nu så många år.
Utställningsförmålen kom från dessa fyra platser: Tepe Fullol (bronsålder, ca 2000 år f. Kr.), Ai Khanum (500-200 år f. Kr.), Begram (300 år f. Kr till 400 år e. Kr.) och Tillya Tepe (1300-800 år f. Kr, men platsen använder som gravplats långt senare och föremålen på utställningen härstammar från tiden 100 f.Kr till 100 e. Kr.).
Vi började med att ta del av en visning som i det här fallet var ett föredrag på kanske 45 minuter. Uppskattar mer och mer det här sättet att ta del av museernas utbud, en föreläsning/visning kombinerad med att efteråt eller samtidigt få se vad som visas. Tycker att man får ut mycket mer av besöken på det här sättet, oavsett om det handlar om den här typen av historiska visningar eller om ämnet är konst (inklusive foto). Fick något slags aha-upplevelse något år sedan på Tate Gallery i London; trots att jag inte riktigt hängde med i alla detaljer under visningen, på grund av språket, öppnade sig just den gången en "helt ny värld".
På senare tid har jag haft nöjet att få se även foto på det här sättet: fotografier av Helen Levitt ( Fotografiska i Sthlm i höstas) "öppnade sig" när man fick höra om hennes liv som fotograf parallellt med att man såg på bilderna.
Samma sak med Moderna museets stora fotografiska utställning som jag hade nöjet att se delar av med hjälp av en guidad visning. - Någon som lade märke till en rysk fotografs bilder som handlade om illegala aborter? Inte? Nej, just det, man lade inte märke till dem vilket också var till viss del "syftet" med tanke på den ljusskygga verksamhet de skildrade. - Någon som grunnade över porträtten på de nio barn som skildrades av en annan rysk fotograf? De såg ut som vanliga porträtt fast med något slags egen stil, med egen typ av färgsättning, fotografen hade uppenbarligen fått god hand med barnen, deras ansiktsuttryck blev relativt lika i alla bilder. Fanns det något annat? Det visade sig handla om barn som alla hade ett knappt synligt ärr ungefärligen på samma ställe på kroppen. Dessa barn var alla drabbade av sköldkörtelcancer orsakad av Tjernobyl och var opererade av den anledningen.
Kanske var det tack vare visningen som just dessa bilder har kommit att stanna kvar i minnet (Obs mindes inte ens att jag hade tagit en bild på denna utställningsdel, dvs först nu när jag letade bilder för att illustrera detta inlägg hittade jag fotot nedan), vid sidan om några fotografier tagna av de stora fotografiska namnen. Konstupplevelser som ger mer än bara reflektioner av typen "det här är vackert" eller "vilka fina färger" eller "vilken bra teknik" eller "vilken rolig grej" är nog i min smak. Då kan också viss "vid sidan om-information" ge den där extra lilla kicken, eller ge merförståelse samtidigt som kanske nya frågor uppstår som kräver att man tittar på bilderna med nya ögon.
Som synes är det kvinnorna som bär upp det kulturella intresset även i vissa fotografiska sammanhang, inte bara då det gäller teater, litteratur och en del konsertsammanhang. Med det inte sagt att inte männen deltar alls, framförallt verkar Fotografiska museet krylla av män, men viss typ av kurser verkar det bli annorlunda med. Bilderna är från en kurs om fotografins historia i höstas, de flesta tillfällena höll vi till på Fotografiska museet, men ett av föredragen var förlagt till Moderna museet.
Här har jag lyckats få med framförallt Maria Miesenbergers och Miriam Bäckströms verk på ett och samma foto. Oförlåtligt förresten att jag har missat Miesenbergers utställning på Bror Hjorts hus alldels nyligen! Så ofta har vi inte lite större fotografiska utställningar i Uppsala så det var verkligen synd. Någon Uppsalabo som hann se den?
På Etnografiska pågick förresten en fotoutställning med bilder från Mexiko, tagna av fotografen Lars Svanström som har bott i landet under många år. Hängningen av fotografierna tyckte jag var lite märklig...
Men åter till utställningen på Etnografiska och Afganistan; det man upptäcker i samband med en sådan här visning/föreläsning och utställning är att man har betydande luckor i allmänbildningen om historiska skeenden i Främre Asien och Mellanöstern. Fast Sidenvägen kände jag ju till förstås. Kinesiska dynastier har man ju hört talas om, men alla dynastier som har kommit och gått under tusentals år i den här delen av världen och som har lämnat kvar sina spår även i Afganistan var dock så gott som okända för mig. De antika kvarlämningar som bär synliga spår från andra delar av världen visar väl vilket inflytande folken har haft på varandra i alla tider. Därför har det till exempel funnits byggnader och statyer i Afganistan, utformade enligt grekiska förebilder, väl igenkännbara som sådana, redan från tiden 500-200 f. Kr. Några riktiga kapitäler (ett nytt svenskt ord för mig, översta delen av en pelare/kolonn) från sådana "grekiska" pelare finns med i denna utställning.
Den här utställningen tyckte jag var väldigt bra uppbyggd med olika typer av föremål och med mycket intresseväckande beskrivningar. De äldsta föremålen var ca 4000 år gamla. Noterade också att "hjärtat" som smyckesform inte är någon nymodighet; i gravfynden från Tillya Tepe fanns gott om små hjärtan i guld, de är alltså minst kring 2000 år gamla. Nomadfolken bar sina smycken med sig, de gjordes väldigt tunna för att inte väga för mycket och väldigt många smycken sydde man fast i kläderna, så även de små hjärtan. De mest märkvärdiga sakerna på utställningen enligt min mening var en hoppfällbar, mycket vacker guldkrona, samt ett par skosulor i guld! Alla dessa föremål fick den döde med sig in i graven. Några av utställningens 2000 år gamla glasföremål var förvånansvärt välbehållna, och framförallt oerhört vackra!
Dagen avrundades på Söder - men här först en bild från Strandvägen på väg från Djurgården i det vackra eftermiddagsljuset som fick graniten i husets vägg att glimma. De två andra bilderna är från Åsögatan på Söder.
Allra sist en bonusbild, en "avidentifierad" mobilbild från kvällens avslutning, träningsdansen på klubben.
När sjuksängen tog över. Och så lägesrapport om HTC Flyer.
Det blev ett litet avbrott i mina konstrapporteringar från familjekretsen och nu blir det ordentlig stopp i och med att en rapport från sjuksängen kräver att få komma på pränt. Det blir alltså ett blogginlägg som följer en beskrivning av hur man INTE bör blogga: Innehållet ointressant, kvaliteteten i inlägget tveksamt, gäspfaktorn på hög nivå. Men tack och lov, skryta om höga läsarsiffror kan jag dock inte för jag har inga sådana att skryta med och prylsnack ingår inte i mina synder heller, annat än undantagsvis om jag känner för att få lite högre läsarsiffror.... ;-)
OBS!. Alla som inte känner för ett inlägg på navelskådningsnivå just nu kan sluta läsa senast här. Den som vill glutta lite på teknikavsnittet - hoppa rakt ner till sista stycket, under den sista bilden. Obs Obs dock att teknikämnet inte handlar om kamerateknik!
Till saken - sjuksängen. Till mitt försvar vill jag framföra att jag inte rapporterar just från sjuksängen så ofta. Har jag gjort det någonsin? Inte för att jag inte skulle vara "sjuk" emellanåt, men någon måtta må det vara på navelskådning också, ibland i alla fall. (Min inställning kan ju förändras nu när dammluckan öppnas...) I min uppväxtmiljö räknades inte förkylningar som en sjukdom, inte ens om man hade feber. Hade man hög feber kunde man ju vara utslagen, men SJUK var man ju ändå inte! Idag är jag dock försvenskad så till vida att jag säger att jag är sjuk fast jag egentligen är bara förkyld... Och influensa räknas till samma kategori som förkylning även om man kan bli ordentligt medtagen.
Onsdag - börjar känna mig lite kymig. Så till den grad att jag hoppar över danslektionen på kvällen. Lite "halvallvarligt" alltså... Förbereder i stället ett par blogginlägg, publicerar ett av dem.
Torsdag - halvdålig natt, hosta och ont i halsen och säkerligen lite feber... Tar igen mig förmiddagen, kravlar iväg till jobbet på eftermiddagen. Orkar inte cykla (uppförsbacke!), tar bilen. Eftermiddagen löper riktigt bra. Känner mig lite halvspeedad vilket är ett vanligt stadium för mig innan man blir "utslagen". Trots det är jag ganska säker på att det blir en arbetsdag dagen därpå.
Fredag - halvdålig natt med hosta, feber. Sömnbehovet oändligt hela dagen. Tvingar mig upp korta stunder emellanåt - det är "lätt" för ryggen håller på att gå av, värken i kroppen tilltar. Tar fram kameran och knäpper ett par bilder - väldigt ansträngande! Sängläge igen. Sover. Vaknar mot kvällningen, piggnar till trots stigande temperatur, publicerar det andra förberedda blogginlägget.
Lördag - bra nattsömn, förhållandevis i alla fall. Sover mycket. Det blir ruggigt, frossa, hög feber. Kroppen värker som f-n. Ryggen!!!. Liggandes i sängen tittar jag på ett par dokumentärer på SVT Play via min surfplatta HCT Flyer** samt läser lite bloggar på FS. Somnar emellanåt. Vaknar och säger: "Jag skulle vilja hålla på med bilder, men jag orkar inte." Maken svarar: "Men nu är du ju riktigt sjuk..." Missar träningsdansen på klubben, förargligt...
Söndag - hygglig natt. Febern håller i sig. På eftermiddagen vill jag ut för att kunna andas och för att kroppen (= ryggen) behöver det. Under promenaden kommer insikten om hur det kommer att kännas om några årtionden när man är sisådär 80-90 år: man stapplar fram, det värker överallt i kroppen, man är hänvisad till en snäll medhjälpare från hemtjänsten (maken axlar den rollen nu). Skönt att komma hem efter prövningen. Timmarna går, sömnbehovet är inte lika stort längre, rätt som det känns det som vändpunkten är här, värken lindras. Nu börjar det kanske gå åt rätt håll?
Måndag - idag, feberfri på morgonen, allt annat än frisk känsla för övrigt. Var är krafterna...?
Tisdag - i morgon, sannolikt är jag tillbaka på jobbet...
Nästan en vecka i ens liv har passerat... En vecka som ändå har inneburit att jag har fått vara förhållandevis frisk, frisk nog för att kunna uppskatta det liv man har, frisk nog att förstå att våra bagatellartade småsjukdomar i vår välmående del av världen inte hotar oss på riktigt, inte i vanliga fall.
Sänder mina varma tankar till alla som är sjuka i allvarliga sjukdomar, som inte bara riskerar medföra allvarliga följder eller gör livet besvärligt, utan som kan också hota ens liv. Varma tankar till anhöriga och vänner också som går igenom en oerhört påfrestande period i livet när någon närstående insjuknar allvarligt.
** HTC Flyer och mina bekymmer med den har jag luftat både en och två gånger tidigare. Fick många bra tips av FS-medlemmar när det begav sig, men jag fick finna mig i mitt öde ett bra tag - jag ägde inte en surfplatta utan endast en "platta"... Kunde i alla fall surfa via öppna nätverk där sådana fanns samt via en dator (inte så praktiskt, men jag hade nytta av detta under semestern när maken surfade via mobilt bredband och jag satt bredvid och surfade via hans dator). Men jag ville ju surfa varhelst jag var, närhelst!
Lösningen på surfproblemet blev slutligen en mobil router myPocket från D-Link, den lyckades vi finna först efter flera månaders sökande. Det tog tid att hitta den eftersom marknaden inte precis har kryllat av lösningar för surfplattor som inte är surfplattor fullt ut. Nästan alla surfplattor säljs med "färdiga" surflösningar och kunskapen i teknikbutiker var väldigt klen vad gällde mitt delikata problem. Till och med denna router var en liten chansning, men chansningen gick hem! Det bör påpekas att det inte var helt lätt att komma igång med routern heller (den teknikbegåvade maken fick genomlida en ytterligare prövning för min skull) - det krävdes samarbete med samt handräckning från en yngre teknisk förmåga i familjekretsen innan man kunde dra lättnadens suck...
Kul med teknik, men varför ska allt vara så väldigt krångligt!? Och varför utmana ödet och köpa något man inte är hundra påläst på?! Köpesumman var ändå relativt hög och jag hade haft många billigare modeller med ordinarie pris att välja mellan om jag inte hade låtit mig lockas av impulsköpbegäret. Slutet blev ju gott i alla fall och jag är glad!
En salig blandning med myrmark, marathon och ikoner samt upphovsrätt
Kvällens inlägg blir en fortsättning på inlägget häromdagen, såtillvida att det ska bli mer konst. Inget från mig dock, tacka er tur... Det blir en blandad kompott främst från min syster Terttu, men även en liten inblick i min mors konstnärliga värld.
Min mor började måla sent i livet, hon höll i gång några år, men har sedermera tappat intresset av någon anledning. Hon hann med en del tavlor och ett par stycken av dem gillar jag väldigt mycket. Av någon anledning har jag ingen bild på någon av just de som jag tycker bäst om.
Motivet nedan föreställer nordfinska myrmarker och är en oljemålning i rätt rejäl storlek. Lite svårplacerad är den just på grund av storleken tycker jag, men mor har hittat bra väggytor hemma både för sina egna verk och andras målningar.
Sedan kommer något lite spännande! Visst, tavlorna kan vara nog så spännande, men det finns något annat också...
Tavlorna nedan är verk av min syster och hänger hemma hos mina föräldrar. Den till vänster känner ni kanske igen från det tidigare inlägget, och ni fick också höra något om dess bakgrund (bl.a. att det är mina farföräldrar som finns med i tavlan). I målningen till höger skymtar ett strävsamt par fram ur det mörka - mina morföräldrar. Varför så mörkt? Vet inte, måste nog fråga systern, jag är säker på att färgen symboliserat något. Kännetecknande för hennes målningar är förresten en orädd hantering av färger, det har jag kommit att uppskatta mer och mer genom åren.
Det som är väldigt spännande här är hängningen av tavlorna. Min mor är inte så ung längre och hon tycker att alla prylar som man har fått och samlat på sig genom åren och som man inte slänger eller ger bort kan man ha framme, bl.a. finns där "skräp" som vi barn har inhandlat som presenter till föräldrarna, i barndomen då tusen år sedan... Mina föräldrars hem är dock inte överbelamrad med prylar ändå, däremot är den inglasade balkongen en sevärdhet! Små stilleben av diverse prydnadsföremål står uppställda här och där. Och några tavlor! De kan gärna placeras tätt ihop med saker som "passar". Gallerister och konstkännare må ta sig för pannan för sådana här hängningar...
Tavlorna hänger alltså i uteklimat! Nu på vintern har temperaturen vissa perioder pendlat kring -30 C, på sommaren blir en inglasad balkong hur het som helst i den nordfinska sommarsolen - i praktiken är tavlorna utsatta för enorma temperaturskillander. Det ska visst inte vara något problem för det är temperateknik som har använts och temperafärgerna tål mycket!
Nedan en konstnärstolkning av hur min far spurtar i mål vid New York-maraton ett antal år sedan. Tekniken i båda målningarna är äggoljetempera igen och det är Terttu som har målat.
Känner på mig att färgerna inte är helt rätt här, tänkte försöka mig på en korrigering, men då påstår PSE att det inte går att öppna filen för det är fel typ av fil... Suck...
Sedan över till något helt annat - ikonmåleri enligt ryskortodox tradition! Systern ägnade sig åt denna konstform under ett flertal år. För en utomstående kan ikonmålningar se rätt lika ut och man kan få för sig att det är bara att kopiera tidigare verk när man målar. Så är det förstås inte! Varje ikonmålare har en egen stil och använder sig av ikonmåleriets traditioner och "regler" på sitt eget sätt. Man kan känna igen olika ikonmålare utifrån verken när man väl är lite bättre insatt i denna verklighet. Vid ikonmåleri används äggoljetempera och förstås bladguld också om man ska hålla sig till den traditionella stilen.
Ikonen nedan hänger hemma hos min mor och far (syrrans verk igen). Enligt den ryskortodoxa traditionen hängs en ikon i ett hörn i rummet (när det är hemma) och hängningen kompletteras med ett kärl för en rökelse intill ikonen, hängandes från taket. Den här är dock inte hängt enligt vad traditionen kräver.
På den här webbsidan finns flera ikoner som både min syster och några andra är upphovsmakare till - Terttus ikoner finns att se här nedan också. Bilderna är från en liten ryskortodox kyrka (egentligen ett bönehus) i Paltamo i norra Finland. Det är ganska lätt att se på kyrkans ikoner att de är målade av olika ikonmålare. Av webbsidans ikoner kommer fem i mitten från min syster, de två översta och de tre nedersta är målade av andra ikonmålare.
Här de fem ikoner som min syster har målat - obs webbsidans original har bättre kvalitet både vad gäller färg och skärpa.
Ikonen nedan anses vara "liturgiskt och kvalitativt mycket högklassig"!
Och allra sist, interiören i kyrkan: det som väcker mitt intresse är hur man beskriver två ikonmålare som anses vara efterkrigstidens främsta företrädare inom modernismen. Deras ikoners "ikonografiska innehåll anses vara mycket problematiskt". Vad menas? Spännande, men tyvärr finns det ingen mer förklaring till vad som avses....
En upphovsrättslig fråga till er: Gör jag fel ur upphovsrättslig synpunkt när jag använder bilderna från den finska ryskortodoxa kyrkans webbplats på det här sättet? Kan tänka mig att det skulle bli ramaskri i vissa andra sammanhang, men hur är det i en sådan här specifik situation där en konstnärs verk ligger på nätet och hon vet att jag visar dem här? Kyrkan kan tänkas ha invändningar eftersom den äger ikonerna? Fotografen? Själv visar jag inte bilderna i kommersiellt syfte; har det någon betydelse? Jag berättar ju också varifrån bilderna kommer. Obs! Den översta ikonen samt alla andra tavlorna och bilderna har jag fotograferat.
Dagens konstnärer inser nyttan av att fotografier på deras bilder sprids så jag antar att gamla tiders fotoförbud i konstnärsateljéer, muséer etc tillhör gången tid, bortsett från några specialfall med mästerverk från århundraden tillbaka. Om det utfärdas något fotoförbud så handlar det oftast om blixtfotografering. Att tiderna förändras har nog inte alla vanliga människor förstått: var på en konstresa till Åland inte så länge sedan och en av medresenärerna var irriterad för att jag tog bilder i en ateljé hos en konstnär. Konstnären själv hade inga invändningar, men det rubbade inte medresenärens djupt rotade åsikt om att man inte får fotografera tavlor...
PS. Min syster har aldrig suktat efter publicitet för publicitetens skull, men så har hon också haft en försörjning på ett annat sätt än via måleri och ägnar den mesta tiden sedan länge åt andra saker (trots 10-årig heltidsutbildning inom konst, två skilda inriktningar - måleri och textil konst). Det kan vara befriande att inte behöva spotta ur sig konst för försörjningens skull. Stackars Liljefors som fick måla harar och rävar på löpande band, beställaren fick välja vilken, och därtill stod valet mellan vinter- eller sommarmiljö... Låter inte så inspirerande... DS.