Camera Obscura
Hur går en korsfästelse till?
Ricoh GR-D II (Uppladdad direkt från kortet helt utan bearbetning)
Frågade min dotter (3 1/2). Det är ju långfredag idag. Och på dagis (Svenska Kyrkans) så hade man såklart pratat om varför vi firar Påsk. Bara det att dottern inte riktigt ville köpa den "barn anpassade" versionen. "Blödde det inte väldigt mycket, gjorde det inte ont? Varför var soldaterna så elaka? osv, osv...
Bara att plocka fram lämplig litteratur: "The Passion" boken med stillbilder från Mel Gibsons film med samma namn. En mycket sevärd film, men inte för en tre åring ;-) Det får bli bilder från filmen - i strikt urval! Och så lite populärvetenskap: "Living in the time of Jesus of Nazareth" av Peter Connolly.
Ricoh GR-D II (Uppladdad direkt från kortet helt utan bearbetning)
Och sedan iväg till Kyrkan för Långfredagsgudstjänst. Mera tal om korsfästelse, törnekronor osv, och ett stort kors på scenen. Men nu är ju den avgörande frågan inte hur utan varför.
Ricoh GR-D II (Uppladdad direkt från kortet helt utan bearbetning)
Därefter till Gränbycentrum för att handla och en välbehövlig fika.
Ricoh GR-D II (Uppladdad direkt från kortet helt utan bearbetning)
Och nu skall vi hem till några vänner på påskmiddag, Långfredagen rullar på, men vi glömmer inte att vi lever våra liv i ljuset från Korset.
Nikon D70s, 80-200/2,8 (Gordons Golgata, Jerusalem)
CAP testar Ricoh GR-D II
Ricoh GR-D II
Idag damp senaste CAP&DESIGN (nr 3/08) ner i brevlådan. Och de har en test av Ricoh GR-D II:an. Intressant läsning, bla konstaterar de: "Så länge du håller dig under iso 200 finns inget att klaga på." Och i övrigt en mycket läsvärd tidskrift - som vanligt. Rekommenderas!
Ricoh GR-D II
Mitt livs dyraste "pryl"
Nikon D200, 17-55/2,8 DX
Om man nu kan kalla ett hus för en "pryl" ;-)
Idag kom huset, i delar, nästan som Lego. Bilden överst från morgonen och den nedan från eftermiddagen, så snabbt går det. Och imorgon kommer taket på....
Nikon D200, 17-55/2,8 DX
Är Blondinbella kriminell?
Nikon D200, 17-55/2,8 DX (Reklam på riktigt, men i övrigt inget samband med texten :-)
Ta det lungt Silja mfl - Blondinbella är under utredning, se:
http://www.aftonbladet.se/sofismode/article2072306.ab
Konsumentverkets riktlinje:
"All reklam ska gå att identifiera som reklam med en hastig blick. Läsaren ska redan från början förstå att det han/hon läser är reklam"
Vi får se hur det går, för det berör ju alla oss bloggare, eller... ;-)
Dogma vs gatufoto
Canon EOS 5D, EF 28/1,8 USM (Gatufoto och Dogma :-)
Det har nyligen gjorts många utmärkta inlägg om gatufoto i olika FS-bloggar.
(Bla "Måla med" ljus av Mikael Good och "Spånerier" av Alf Johansson)
Utifrån bla deras inlägg så vill jag klargöra skillnaden mellan dogmafoto a la ”Dogma
Är ni med mig?
Dogma filosofin går att tillämpa på nästan all typ av fotografi. Och såklart ligger det klassiska gatufotot nära till hands, man kan säga att Dogma föddes ur gatufotografin. Men jag hoppas inte att den blir en begränsning för Dogman genom att mentalt binda den till denna genre. För Dogma tanken är större och dess mål är att fokusera och förbättra fotografen och så även fotografiet.
Sedan ställer Dogma större krav på fotografen, det är förhållandevis enkelt att ta gatufoto med en modern DSLR, beskära bilderna i efterhand och sedan manipulera dem så att de får ett ”gatufoto stuk”. Men dogmafotografen har redan valt sina ”ramar” och måste närma sig motivet utifrån dessa. Seendet, kompositionen och ögonblicket kommer i centrum. Bilden skapas i exponeringsögonblicket och efterbehandlingen skall bara göra den färdig för visning, dvs dammborttagning, ev kontrastjustering, efterbelysning osv - men ingen beskärning och/eller manipulation.
Så jag hoppas att få se fler dogmafoton som inte är rena gatufoton och jag hoppas samtidigt att Dogman tillför gatufotot ny energi.
“To take photographs means to recognize – simultaneously and within a fraction of a second – both the fact itself and the rigorous organization of visually perceived forms that give it meaning. It is putting one's head, one's eye and one's heart on the same axis.”
En utmärkt definition av Dogma av Henri Catrier-Bresson ;-) Så även hans påstående:
”To photograph is to hold one's breath, when all faculties converge to capture fleeting reality. It's at that precise moment that mastering an image becomes a great physical and intellectual joy.”
Men kanske viktigast :-), Bengts utmärkta blogg:
Straight Photography
Och såklart "Dogma 07" här på FS:
http://www.fotosidan.se/groups/dogma/index.htm
Canon EOS 5D, EF 28/1,8 USM (Gatufoto - men inte Dogma :-)
Ricoh GR-D II (Inte gatufoto - men definitivt Dogma :-)