Camera Obscura
Rasta Leican (och lite analogt vs digitalt ;-)
Leica M8, Ultron 28/2 obeskuren, framkallad från DNG i PS.
Underbart med en helg som till sin natur inte inbjuder till en massa aktivitet utan snarare skapar ett eftertänksamhetens lugn - i alla fall i vår familj. Då gäller det att passa på att sänka "livstakten", och då kan en skogspromenad med familjen (och Leican) vara perfekt.
"Kamera självporträtt" på Leica M8 tagit med en Ricoh - obeskuren, kamerans JPG ;-)
Det blev den digitala Leican istället för något analogt syskon som fick följa med. En analog kamera sjunger visserligen långsamhetens lov - men det blir även dess begränsning, jag vill kunna lägga ut bilderna på FS inom rimlig tid. (Och rimlig tid i bloggarnas och Twitters tid är väl max 24h ;-) Det analoga fotograferandet får återuppstå när slutresultatet kan vänta och den långsamma processen kan få följa bilden hela vägen.
Ricoh GR-D III i macroläget - obeskuren, framkallad från DNG i PS.
Men så finns ju även det analoga ljudet, och faktiskt så tycker jag att det är något vilsammare än det digitala. Även om min CD rent objektiv levererar mera "HiFi" så är det något i musiken från "vinylsvarven" som gör den lite mera avkopplande. Kanske är det bara det enkla faktum att man måste vända sida och inte kan hoppa mellan låtarna med fjärren som får mig att koppla av?
Photoshop fyller 20 år - mycket intressant artikel i SVD
Ricoh GXR + 50/2,5, bilden är obeskuren men såklart "framkallad" och s/v-konverterad i Photoshop ;-)
Photoshop fyller i dagarna 20 år och i dagens SVD har Adam Svanell skrivit en ovanligt bra artikel, inte bara en historisk tillbakablick utan ett försök till anays av Photoshops betydelse för dagens fotografi. För bildbehndling i allmänhet och just "photoshoppande" i synnerhet är ju det moderna fotografiets signum - på gott och ont.
Jag citerar:
Fotografiet dog inte. Istället tar vi, ser och omger oss med fler fotografiska bilder än någonsin tidigare. Digital- och mobilkameror har gjort fotografi till var mans uttrycksmedel. Samtidigt ger internet oss möjlighet att sprida och ta del av oändliga mängder bilder.
Numera finns det dessutom ett etablerat uttryck för fotografier som tycks överdrivet manipulerade. Vad man kallar dem? ”Photoshoppade”.
---
Mycket läsvärd!
Psykologin bakom Galleri FS - eller mediokritetens tyranni
Screenshot av Galleri FS med tumnaglarna i naturlig storlek - för att illustrera mina påståenden....
Det diskuteras just nu en hel del om Fotosidan i allmänhet och Galleri FS i synnerhet på FS-bloggarna. En återkommande fråga är varför det inte finns några sk DOGMA-bilder representerade i Galleri FS.
Eller kanske man bör formulera frågan annorlunda: vad är gemensamt för de bilder som antas till galleriet?
A. De är nästan alla visuellt "enkla" med tydliga former och rena färger, kort sagt - de blir snygga tumnaglar ;-)
B. De representerar nästan alltid ett "bildbyrå ideal", dvs de speglar den gängse kommersiella bildestetik som vi dagligen bombarderas med via reklam, tidskrifter, webb mm.
Dessa två faktum får mig att tro att de flesta röstar på "tumnaglarna" i den sk slussen, dvs bilderna bedöms sällan i fullskärmsläge. Och detta för med sig att mera "komplicerade" bilder med komplexa strukturer och utan övertydlig komposition väljs bort.
Dessutom så röstar många på vad de tror är den allmänna definitonen av vad som är en bra bild. Dvs om man röstar på fågelbilder så har man antagligen Brustus Östling i bakhuvudet - hans bilder är ju vedertaget bra. Detta parat med en rejäl dos "vardags estetik", a la IKEAS eller Gallerix förmonterade affischkonst, eller Cafes förföriska motljusbilder av kända blondiner, som såklart påverkar de flestas "smakparametrar" - leder till ett fotografins svar på mellanmjölk.
Jag har därför två förslag på förändringar som till viss del kam motverka ovanstående och förhoppngsvis bringa lite "balans" i galleriets urval:
1. Man måste öppna upp bilden i full upplösning för att få rösta. Borde vara självklart och lätt att implementera rent tekniskt.
2. Förutom "folkets röst" så borde det finnas en jury alt. redaktion som kan godkänna bilder med kvaliteter som gått "folket" förbi. Och kanske även plocka bort en och annan solnedgångsbild som slunkit igenom ;-)
Detta är inte ett allmänt påhopp på fotografer med annan smak och inriktning än jag själv. Och Galleri FS håller en generell hög nivå - men: dokumentära bilder, klassisk gatufotografi och inte minst DOGMA är rejält underrepresenterade i Galleri FS!
Bara för min egen skull
Ricoh GR-D III Framkallad från DNG i PS, obeskuren. Utsikten hemma vid huset...
Enbart för mitt eget höga nöjes skull har jag tagit bilden ovan, inget mästerverk, inget att visa upp, men en bit av min vardag, mitt seende, min blogg... Jag vill använda min kamera, jag vill komponera bilder i sökaren, jag vill frysa ögonblick. Lite som en skytt som måste skjuta några serier varje dag bara för att hålla sig i form till nästa tävling. För när det verkligen gäller, då BILDEN finns inom räckhåll - då måste allt fungera intuitivt
Äntligen klar: "Det Heliga Landet - en pilgrimsbok"!
Ricoh GR-D III Boken uppslagen ovanpå alla provtryck ;-)
Det är nästan två år sedan ideén till boken föddes. I våras var vi nere i Israel och Egypten och producerade det mesta av materialet, för några veckor sedan isolerade vi oss i fjällen för att göra klart den - och idag kom första delupplagan från tryckeriet!
Lägger ut första kapitlet som "bläddringsbar PDF" nedan, klicka på omslaget för helskärmsformat:
Tanken med boken är att i ord och bild ge en upplevelse av den klassiska, tidlösa, pilgrimsfärden till de platser som genom Bibelns berättelser för alltid är förbundna med den Kristna tron.
Detta är inte en "politisk" bok, den handlar om platser som under historiens lopp hamnat inom olika stadsbildningars gränser. Och här har alltid förekommit konflikter, mellan Israeler och Romare, Bysantiner och Perser, Korsfarare och Muslimer för att nämna några. Detta förtar inte platsernas helighet, inte heller bör det avskräcka från pilgrimsfärd. Framför allt - pilgrimsfärden är inget politiskt ställningstagande, den är i första hand en inre resa, in i trons mysterium.
Huvudförfattare är Henrik Engholm och fotograf är Rickard Eriksson, AD Jonatan Strömgren och redaktör Benjamin Ekman, själv står jag med som "Primus motor" ;-)