Omvänt perspektiv
Dokumenterat
September 1981. En familjen Hanna ( från Palestina?) ska utvisas. Men det tycker inte eleverna på Gottsundaskolan i Uppsala. Därför inleder de en sittstrejk. De uppvaktar skola, politiker med mera och arrangerar slutligen också en demonstration. Intressant är att väldigt få av eleverna drivs av någon slags egennytta. Här är det fundamental empati och altruism som gäller.
Och återigen, detta att vi tar bilder, som dokumenterar. Det kanske vi inte tänker på i situationen, men ett antal år efteråt desto mer.
( Så lite teknik: Att få inscannade negativ rätt på en skärm är inte alldeles enkelt. Ofta är negativ av den här sorten inte på topp, det kan ha varit slarv i framkallningen, bråttom i kopieringen. Inte helt sällan aningen oskärpa. Och så vidare. det är ett pyssel att få det någorlunda. Och helst ska det vara någorlunda på de flesta skärmar.)
Stoneface
Nu har vi ett uppdrag att till varje tillfälle komma hem med en knippe bilder. Det är mängdträning som gäller nu. Och som vanligt, vaska ut ett par bilder som är lite bättre. Att öva sig i att se dolda kvaliteter i bilderna. Och att kunna berätta lite grann om varje utvald bild.
Jag tog en sväng i Uppsala domkyrka och hälsade på Johan III i där han ligger och snusar gott på sin sarkofag. Här är det inte gott om ljus. Helt manuellt och ISO på topp. Inga blixtar eller andra hjälpmedel.
(fotoindval)
Slutna rummet
Den här veckan har vi gjort övningen ”slutna rummet”.
Det är oftast inget stort problem att ta en bild, men handen på hjärtat, hur bekvämt är det att själv hamna framför kameran?
Vi stänger dörren. Alla har varsin kamera. Uppgiften är att ta minst fem bilder på varje person i rummet. Jodå, det lossnar ganska snart och blir till veritabla dueller. Nästa instruktion blir att för varje bild du tar ska du fråga: Hej, får jag ta en bild av dig? Och alltid säga – tack så mycket, efteråt.
Efter en stund blir det ganska avspänt.
Andra uppgiften blir att vaska fram tre bilder som man själv (av en eller annan anledning) tycker är bättre än de andra. Vi övar oss i att hitta in i bilden. Är den bra för att det är bästa kompisen, för att hen ser glad ut eller för att bilden känns intressant. Och vad är det i så fall som gör bilden intressant. Vi övar oss också i att hitta saker i bilderna som kan komma fram om man beskär.
( alla eleverna har godkänt bilderna för publicering)
horisont
Jag har en viss förkärlek för meningslösa bilder.
Vandring över den platta Uppsalaslätten. Lägger horisonten mitt i bild, inte enligt lanskapsnormen, en tredjedel nedom mitten eller motsvarande över. Allra helst ska det väl vara gyllene snittet.
Men lägger jag horisonten mitt i bilden blir den mer statisk och kanske något mer meningslös. Det blir inte så mycket komposition. Innehållet får tala för sig självt. Och det talar väl inte särskilt mycket.
Vasst eller mjukt
Idag gråare än grått och regn. Innesittarväder. Rotar bland gamla bilder. Man kan skildra grått på olika sätt. På pappans tid var det mjukare än mjukt. I min tid skulle det vara hårt och raspigt. Pappan skruvade gärna på ett soft-filter på sin Rolleiflex. Ett sånt där med koncentriska ringar i glaset. Hos mig var det pressad tri-x som gällde. (den här vassruggen är dock plåtad digitalt.) Vasst liksom. Får bli två vassiga bilder ur arkivet i dag. Det är pappans, den undre bilden.