Omvänt perspektiv
NY fredag em. Bussen hem.
En till NY-bild. Det sägs att svenskar ofta känner sig besvärade när de står i kö. Har problem med att ta kontakt. Gärna en armlängds avstånd. Om inte kan man ju alltid pilla med en telefon... Inte så typiskt svenskt kanske. Rätt allmängiltigt.
Fredag 14.00, snart är det sabbat! Bussen hem.
( När man tar en sån här bild är ett problem att man måste ha brännvidd tillräckligt att ta bilden tvärsöver 5th avenue. Det går liksom inte att kliva ut mitt i avenyn med risk att bli överkörd av en yellow cab. Därför blir det lite beskära.)
Höftskott
Idag tittade vi bland annat på Vivian Mayers bilder. Vi har nämligen halkat in på "street". Det tog en liten stund att koppla bildvinkeln till den kamera hon använde. Men med lite slutledningsförmåga, Vivians bilder och en äkta tvåögd att kika på så föll poletten ner. Vi gick igenom grundtankarna för zonfotografering ( men där villade det nog bort sig lite bland bländare och skärpedjup och, manuella inställningar). Vi tar om det nästa vecka.
Om jag har förstått saken rätt så finns det en svag aversion eller åtminstone ett lätt föraktfullt fnys mot att fotografera i midjehöjd. Eller att ta höftskott. Åtminstone luftades såna tankar i en podcast nära oss här på Fotosidan härförleden.
Jag har svårt att förstå det. Alltså om man nu, mot förmodan skulle ägna sig åt streetphoto med Rolleiflex eller liknande tvåögd, måste man då för att vara korrekt, skaffa sig en så kallad sportsökare, att sätta på toppen av kameran. Maken till bänglig och inexakt sökare får man leta efter. I sin enklaste form i princip en ram av ståltråd.
Den här bilden är dock inte ett höftskott, snarare med kameran i brösthöjd eller strax under hakan. det går det med. Och ett av de tacksammaste ställena att ta en bild, övergångstället.
Nä, inget mästerskott. Men ändå, han tvåan från vänster, är det han som ser fotografen, eller står han och vakensover? (indval)
Förväntan
Åter en av dessa bilder som ger mig en känsla av självupplevt. En okänd ung pojke på utflykt tillsammans med sin pappa. Han iakttar, seriöst, inte utan en viss spänning. Han betraktar med ett allvar som nästan känns vuxet. Han är uppriktigt intresserad och om någon skulle fråga honom vad han förväntar sig skulle han också vilja bli tagen på yttersta allvar. Om en liten stund kommer han se frihetsgudinnan om styrbord. I väntan på det kan han också titta på bogserbåtar en och annan segelbåt, måsarna som seglar, känna vinden och doften, havet.
Dramatik på 5th avenue
En stad som har 11 september i närminnet reagerar direkt. Ett skottdrama som inte vara ett terroristattentat utan mer av en
förfördelad anställd går upp och skjuter ihjäl sin närmaste mellanchef.
Helikoptrarna surrar över hela Manhattan. Adrenalinet porlar. Pressen är där. Alla!
Men vad vore NY utan lite småsnack i pausen.
( Nikon D300 24-70/2.8. Lite pyssel i Efex Silver.)
Självkritik
NY. Woman with bag. Tja, vad ska man säga. Gatufoto av normalgraden. Det är åtminstone inga ryggar. Fast...ganska nöjd ändå. Det blev nån slags rörelse och komposition i bilden i alla fall. Kvinnan med kassen, en av konsumismens prästinnor omgiven av drabanter.
Jag kan inte komma ifrån den där subtila rörelsen och spelet mellan deltagarna som jag ändå läser in. Och hon i svart till vänster, hon som är iakttagaren, den som ser kameran. Den som ser fotografen och samtidigt gör fotografen delaktig. Eller drar jag för höga växlar..?
(lite teknik. D300 24-70/2.8 Pysslat med Efex. Beskurit lite grann.)