Omvänt perspektiv

Gatufoto i mörkrets sken

Ja varför fotas det så lite på kvällar och nätter? Vi har väl aldrig i historien varit så nattaktiva. Och kunde Brassai så. Eller Daido Mariyama. Fast dessa två ska nog inte jämföras samma dag, eller samma natt kanske.

Strosande på ett nattligt Manhattan, gatufotots Scharaffenland där i princip varje bild blir till ett gatufoto. Dock inte nödvändigtvis med humoristisk twist eller något surrealistiskt utan kanske bara så som det råkar vara. Ett slags dokumenterande förhållningssätt. Kanske inte ens en tydlig komposition. Men kanske ändå någon liten ingång.

Men nu är det stängt in till USA, ett tag i alla fall. Och det går inte att åka tåg dit heller. Vilket gör att det blir svårt att ta sig dit. Men, som sagt, det var roligt så länge det varade. Och vem vet, en och annan lärdom om det globala samhällets bräcklighet kanske dyker upp. Eller om resandets smittspridande baksida.

(Fuji X10 från den tiden den var snäll och gjorde som den skulle. En aningens lite pyssel i Silver efex.)

Postat 2020-03-16 11:38 | Läst 2668 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera

I fjällen som exil eller förtida karantän.

En vecka i exil. eller är det möjligt att göra karantänen i förväg är ett av små diskussionsämnen. Fjällvecka med goda vänner. Grövelsjön. Och viktigaste diskussionen är naturligtvis färg. Alltså vilken valla? Lila, rödlila, blålila..?
Och lite processfoto blir det. Men kallt om fingrarna, och kameran ligger ofta långt ner i ryggsäcken. Det blir lite foto som kanske kommer att bli nåt längre fram. Kanske nåt i den här stilen. Jag översätter ibland mina foton till teckning. Också ett sätt att framkalla bilden eller att bearbeta den. Den här blyertsteckningen är tre och en halv meter lång. Det skänker en viss tillfredsställelse att göra stora grejer. Det blir väldigt fysiskt på nåt sätt. Bilden heter "glömma".

Postat 2020-03-15 21:07 | Läst 1959 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Hörn och stängda dörrar

De här bilderna skulle beroende på sitt kontext vara faktabilder, dokumentära, eller rent av poesibilder. Jag skulle kunna tänka mig att de illustrerar ett avsnitt i en lärobok om måleriteknik. Eller något dokumentärt om gamla hus. Ingången i det, alltså ett tänkt reportages ingång-inte dörren, kan dessutom vara rätt olika. Och visst skulle bilderna fungera som poesi eller prosabilder i samband med en text eller ingång där bilderna får vara metaforiska.

En bild säger mer än tusen ord är ett påstående som vi tog död på för rätt länge sedan. En bild ska inte jämföras med skriftspråk. Ett gammalt beprövat sätt att undersöka det ( jag har själv använt det i flera kurser i kommunikativa ämnen). Beskriv begreppet ”vår herre” med bild eller text. Beskriv ”giraff” med bild eller text. Och frågan är, vilket begrepp beskrivs bäst med bild? Vår herre eller giraff? 

Vår herre låter sig relativt lätt beskrivas med ord, men det är betydligt knepigare att förklara giraff med ord. Så brukar de flesta tycka.

Fast nu skulle det handla om dörrar och hörn. Jag hade tillfället att leda ett seminarium om bildkommunikation för några år sedan. Det handlade om färgbilden kontra den svartvita och bildernas autenticitet. Och en diskussion som också ledde in på resonemang och frågor om hur bildens efterbehandling påverkade läsningen. Alltså det om hård kontrast visavi mjuk. Om färgtemperatur och dynamiskt omfång med mera. Fast inte utifrån en fotografs syn på det hela utan mera av hur mottagaren, bildläsaren tolkade eller snarare lät sig påverkas av hur bilden efterbehandlats innan den lämnade fotografen för publicering. 
Och hur tyckte man då? Inte helt oväntat uppfattades svartvita bilder som mer historiskt autentiska. Oavsett innehåll. Hård kontrast associerade till gamla tidningsbilder. Inte heller det särskilt oväntat. Betydligt mer åsikter vädrades när det handlade om färgbilder. Där uppfattades inte färgen som någon direkt tidsmarkör, men däremot hur sanna färgerna tycktes vara. Och, lite oväntat var att förvånansvärt många deltagare tyckte att bilder med stort tonomfång, mycket färg, mycket av det goda var de som de uppfattade som bäst. Även om flera motvilligt medgav att det kanske var för mycket färg. Lite för mycket av det goda.

Men hörn? Dörrar? Vilka metaforer finns där?
Återkommer sannolikt i detta.
(Fuji Xpro2 och en 23/1.4 . Ytterst lite handpåläggning i Camera raw.)

Postat 2020-03-11 21:35 | Läst 1465 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Fotofynd. Okänd historia. Del 2

Jag fortsätter bläddrandet bland okända bilder. Här en vy som säkert någon idag kan placera. Jag har ett par ortnamn att hänga upp mitt detektivarbete på. Ludvika, Västanfors och Klackberg. Google maps är ett bra verktyg. Jag vill skapa en bild av en trakt, ett geografiskt område där bildernas berättelse hör hemma. Och bildernas tid, ungefär runt andra världskrigets utbrott. 1938-1940. Den tid jag nyss läst om i Henrik Berggrens Landet utanför, Sverige under kriget 1939-1940.
Här är i alla fall ett landskap och ett vatten där det bedrivs flottning. Bilden har ingen kommentar så man kan anta att fotografen är bekant med miljön. Och ett vattendrag där man flottar timmer måste ta vägen nånstans.

En badplats någonstans, gissningsvis i närheten av Västanfors. Men det kan så klart vara någon annanstans i ett svenskt Bergslagen. Även den här bilden borde gå att placera i geografin för den som är bekant med trakterna.

En tredje bild som talar mycket beredskapstid. Kall vinter. Vem är mannen? Vilken relation har mannen i militär fårskinnspäls till fotografen? Och var är skidornas skidåkare just för tillfället? 

I fotoalbumet finns två bilder föreställande ett tvåmotorigt bombplan. En flygintresserad bildläsare kan säkert bestämma både typ och modell, och kanske rent av miljön. De två herrarna med myndiga paraplyer berättar att här är det frågan om någon form av besök, inspektion kanske. Och i vilket förhållande till händelsen står fotografen?

Tre bilder från Klackberg i närheten av Norberg år 1940. Ett timrat bostadshus som är byggt med långsidan mot en väg. Vi ser den skymta i bakgrunden bakom elstolpen. Ett litet sällskap och kaffestund i gröngräset, nån gång i juni av blommande hundkex att döma.  Nästa bild kommer att avslöja vem som hållit i kameran och dessutom med största sannolikhet, vilken eller vilka som äger kameran och är upphovsmän till fotoalbumet.

Jo, där är han.Kostym, slips och något litet i kavajslaget. Lägg märke till att han inte är riktigt helt avspänd i förhållande till sin fotograferande hustru ( om de nu är ett par, de är kanske syskon). Kan ni höra repliken "glöm inte att spänna slutaren" eller nåt ditåt. Och vad är de som är värt att fotograferas? Kanske en bemärkelsedag eller något annat som firas. En bild på en person som av någon bör vara identifierbar. Och slutligen en bild på den lilla flickan. Enligt albumet heter hon Ragnvi och är gissningsvis i fyra femårsåldern detta året 1940. Hon skulle idag kunna vara i åttiofemårsåldern om jag räknar rätt på mina fingrar. 

Ett album med frusna ögonblick, stunder att minnas, viktiga händelser. Det dokumenterande fotografiet som drivs av viljan att komma ihåg och lusten i att gestalta. 
Trivialfotografi så som det gick till för åttio år sedan har tack vare att just de här har lyckats bli sparade fått en historisk dimension. Något att tänka på inför vår hantering av de enorma mängder bilder som vi sparar. Det är nog dags att ta fram det kritiska ögat och använda delete-knappen lite mer.

Postat 2020-03-03 18:22 | Läst 1629 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Fotofynd. Att se in i den okända historien

Vi hittade ett gammalt fotoalbum i samband med en vindsröjning. Hur albumet hamnat  där, vems album, vem är fotograf, vems historia är det som berättas? Det är mig fullkomligt okänt. Men det är bilder från den tiden när en bild var något lite mer än något i ett flöde. När bilden fortfarande var en markör på en tidslinje, markör i en människas eller en familjs liv. Små 6x9 kontaktkopior nogsamt inklistrade med celluloidhörn, ibland lite skojigt så där på snedden. Inte utan en viss omsorg.


Två för mig okända män vid bygget av läkarbostaden i det för mig okända Västanfors. Året är 1938. Vissa bilder har kommentarer.
Och ibland går det att lägga ihop ett plus ett. 

Och här är det nån slags karneval i Ludvika och året är 1938. Vad betyder en sån här bild? Jag var där, eller är det en journalistisk intention? Och att ett Bergslagen börjar tona fram.

Två män. Goda vänner? Bekanta? Affärskontakter? Var?

Och vem är hon? Syster? Flickvän? Kompis? Nånstans finn svaren. Eller fanns. När försvinner berättelsen förbi historiens horisont.
Det finns fler bilder i albumet. Ett flygplan verkar vara viktigt i berättelsen. Människor som dricker kaffe, män i stora byxor och bara överkroppar, ett besök på Skansen (brun- och is-björn). Ett besök i Nyköping finns med (vyer från Nyköping, de bilder som vi alla tar eller har tagit. Att bildintygande om att fotografens jag var där.) En badplats. Sjöar, vatten. Sånt som var viktigt i fotografens värld.

Postat 2020-03-02 11:38 | Läst 2266 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera